Pysyykö peruukki päässä, vai tippuuko?
Minulla on alkamassa syöpään lääke, jossa lähtee hiukset ja se masentaa syvästi jo valmiiksi. Miten peruukin käyttäminen oikeasti toimii, hiostaako se? Tippuuko se päästä esim sängyssä?
Kommentit (15)
Putoaa riittisellä hetkellä.
-Tepi66
Vierailija kirjoitti:
-Tepi66
Minulta ei naiselta.
-Tepi66
Saattaa mennä huivin käyttämiseksi. Siinä ei välttämättä jaksa peruukin kanssa sählätä.
Aika monella sukulaisillani on ollut syöpä. Aluksi käyttivät huivia, pipoa, lippistä tai hattua. Sitten myöhemmin osa hankki peruukin. On olemassa peruukkiteippiä (ohut kaksipuolinen teippi), joka pitää peruukin hyvin päässä. Monet peruukit ovat myös säädettäviä päänympäryksen mukaan. Peruukkeja on aidosta hiuksesta (kalliita) ja synteettisestä materiaalista (edullisia).
Jossain vaiheessa tukka alkaa kasvaa takaisin, joten jos rahatilanne on tiukka synteettinen voi olla hyvä valinta.
Mulla peruukki kutitti päänahkaa ja en käyttänyt sitä kuin teatterikäynnillä ja muissa julkisissa sisätiloissa. Puuvillahuivia käytin sisällä ja kesällä ulkona, yöt kaljuna. Joskus mökillä olin ulkonakin kaljuna ja nautin kesätuulen tuntemisesta päälaella. Nyt on tukka jo kaksi vuotta kasvanut hoitojen päättymisen jälkeen , alussa uusi tukka oli outoa villamaista, mutta nyt jo entistä vahvempaa ja tuuheampaa.
Tutustu peruukkiteippiin. Sillä varmistaa peruukin pysymisen eikä tarvitse jännittää että hiukset luisuu sivuun kun ottaa pipon pois päästä.
Turbaani-tyyppiset pipot/päähineet on myös kivoja, jos ei halua aina peruukkia pitää.
Ei tipu, mutta et sinä halua pitää sitä päässä sängyssä. Typerä ajatuskin, se on kuuma, puristaa ja menee pilalle. Neulo pehmoinen myssy tai sido huivi turbaaniksi yöksi, jos paleltaa.
Kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
-Tepi66
Onneksi riittisiä hetkiä on tosi harvoin tuonikäisillä miehillä. Lähinnä niitä on hautajaisissa, kun kovassa tuulessa laskee seppelettä haudalle. Voi "kansi" levähtää auki kaljun päältä.
Se kaljun päälle paketoitu läppä muuten näyttää naurettavalta. Ole mieluummin rehellisesti kalju mies kuin läppäpääpelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Tepi66
Minulta ei naiselta.
-Tepi66
Toki, mutta onneksi sulla ei naista olekaan.
Minä en halunnut peruukkia, ja harvoin käytin mitään huiviviritelmiä, turbaaneista puhumattakaan. Nehän oikein kirkuvat että tuolla on syöpä. Tykkäsin muutenkin kaljusta päästä - ei tarvinnut pestä ja laittaa, paitsi aurinkovoidetta ei saanut unohtaa. Ja mun mielestä se oli hyvän näköinen, kun muuten laittoi meikkiä ja isot korvakorut.
Sopivan kokoinen peruukki pysyy päässä. Minulta on syöpälääkkeen takia harventuneet hiukset kovasti. Olen jonkin verran töissä käyttänyt halpaa peruukkkia. Kutittaa vähän päänahkaa, mutta muuten on pysynyt hyvin ja näyttää paremmalta kuin vähäinen oma tukka. Huivi kyllä on mukavampi päässä.
Mulla on pari myssyä, turbaania ja peruukki joita käytän kotoa lähtiessä riippuen säästä ja tilanteesta. Kotona oon ilman tai myssy päässä jos tulee joku jolle en halua näyttäytyä kaljuna. Peruukki pysyy ihan hyvin enkä koe sen käyttöä hankalana, tekniikan kun oppii ei sen päähän veto kestä kun hetken ja menoksi. Pesukaan ei vaikeaa ole. Mulle hiusten menetys on herkkä asia enkä halua kaikille näyttää.
Etukäteen olin kauhuissani hiusten lähdöstä ja se tuntui lähes yhtä pahalta kuin koko syöpään sairastuminen. Lopulta hiusten lähtö menikin paremmin kuin olin ajatellut. Jo etukäteen päätin, että sitten kun hiukset rupeavat lähtemään, niin ajatan ne kaikki pois. Se oli mulle hyvä päätös. Näin mun ei tarvinnut kokea sitä, kun pitkiä hiuksia irtoilee, vaan homma hoitui kerralla.
Olen hankkinut peruukin, mutten ole vielä ryhtynyt käyttämään sitä. Peruukki pysyy hyvin päässä, sen kireyttä pystyy yleensä myös säätämään. Syöpähoitojen ajaksi hankittavat peruukit ovat yleensä keinokuitua ja siksi niiden kanssa ei kannata avata uuninluukkua tms., koska ne eivät kestä kuumuutta. En usko, että peruukki päässä kannattaa mennä nukkumaan, koska se voi tuntua epämukavalta ja peruukki kuluu, kun se hankaa tyynyä vasten.
Jo ennen kuin hiukset rupesivat irtoilemaan, niin hankin muutaman kivan lakin. Ne ovat tuntuneet enemmän mulle sopivalta vaihtoehdolta kuin peruukki. Tässä on vielä monta kuukautta edessä ennen kuin hiukset rupeavat kasvamaan uudelleen, joten jää nähtäväksi opinko käyttämään peruukkia vai kuljenko vain lakki päässä.
Tsemppiä!