Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomakorvaus työttömyyden alussa

Vierailija
07.05.2025 |

pitääkö töitä ruveta hakemaan heti vaikka ensimmäisen kuukauden elää lomakorvauksilla eikä työttömyyspäivärahalla?

Tuntuu karulta jos talven raatamisen jälkeen menettää ns. kesälomansa

Töissä vuodesta 1994 eli ei mitään kokemusta työttömyydestä

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mietin, että jos lomakorvaukset kestää vaikka 2kk. Ilmoittaudun heti kun työt loppuu. Niin onko tuon kahden kk aikana pakko hakea töitä vaikkei vielä saa päivärahaa, mutta on jo työkkärin kirjoissa 

Toki haen jos kunnollisia töitä tarjolla, mutten halua tehdä hevonhumppahakemuksia 

Vai meneekö pari kuukautta ihan jonottaessa alkutoimiin?

Eli et ole edes harkinnut että hakisit töitä? Ja sitten ihmetellään, kun työttömyysetuuksia leiketaan. 

Ainahan hyväosaiset ovat pitäneet ansiosidonnaista ylimääräisenä lomana. 

Vierailija
22/31 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mietin, että jos lomakorvaukset kestää vaikka 2kk. Ilmoittaudun heti kun työt loppuu. Niin onko tuon kahden kk aikana pakko hakea töitä vaikkei vielä saa päivärahaa, mutta on jo työkkärin kirjoissa 

Toki haen jos kunnollisia töitä tarjolla, mutten halua tehdä hevonhumppahakemuksia 

Eli et ole edes harkinnut että hakisit töitä? Ja sitten ihmetellään, kun työttömyysetuuksia leiketaan. 

En ajatellut hakea nakkikioskille/palomieheksi sinä aikana kun en vielä saa työttömyyspäivärahaa. Kiitos kysymästä. Oman alan töitä tietenkin hakisin.

sitten kun saan työttömyyskorvausta mennään työkkärin sääntöjen mukaan. Ne on vähän hakusessa kun en ole 52v ikään ollut työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan hyväosaiset ovat pitäneet ansiosidonnaista ylimääräisenä lomana. 

Aina? Olen maksanut 30v. aikana veroina aika monen tuet enkä ollut millään ansiosidonnaisilla. 

Olisihan se huutava vääryys pitää itse kerätyt lomat pois. Vaikka niistä ei edes makseta mitään päivärahoja.

Vierailija
24/31 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et sä saa töitä heti vaikka hakisitkin. Rekryissähän menee kuukausia, jos edes pääset rekryprosessiin.

Vierailija
25/31 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap varmaan tarkoittaa, että alkaako työnhakuvelvoite heti veikkei saa mitään työttömyysrahoja lomakorvausten vuoksi? 

Juuri näin. Eli pitääkö ilmoittautua heti työnhakijaksi vai saako lomakorvaukset lusia ensin rauhassa pois.

Ilmoittaudut heti. Saat karenssin joka tapauksessa ja pitemmän karenssin, jos et ilmoittaudu heti. 

Vierailija
26/31 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhakuvelvoite alkaa siitä kun työllistymissuunnitelma on tehty ja hyväksytty. Henkilökohtaisesti en vaivaisi työvoimahallintoa moisella asialla lomakorvausten aikana.

Heh, nyt on niin paljon työttömiä, että kunnan TE-palveluilla on ruuhkaa. Saat ehkä varattua ajan suunnitelman tekemiseen, mutta aikaa tuskin saat muutamaan kuukauteen. Katsoin just oman kuntani tilannetta ja seuraava vapaa aika oli joskus kesäkuun puolivälissä.  Kannattaa ilmoittautua heti, kun jäät työttömäksi, sillä alussa on joka tapauksessa karenssi. 

Vierailija
27/31 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni vuosi ennen kuin sain töitä. Minulla on hyvä CV, tutkinto ja monipuolinen työkokemus omalta alalta, joten pääsin hyvin haastatteluihin. Se ei vaan riittänyt, että olin kolmen parhaan joukossa, jos yksi vain valittiin.

Jos et ole vuoden 1994 jälkeen hakenut töitä, niin onnea vain työnhakuun!  

Vierailija
28/31 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap varmaan tarkoittaa, että alkaako työnhakuvelvoite heti veikkei saa mitään työttömyysrahoja lomakorvausten vuoksi? 

Juuri näin. Eli pitääkö ilmoittautua heti työnhakijaksi vai saako lomakorvaukset lusia ensin rauhassa pois.

Nämähän ei ole vaihtoehtoja, jotka sulkevat toisensa pois. SInun kannattaa ilmoittautua heti työnhakijaksi JA saat aivan varmasti lusia lomakorvaukset rauhassa pois. 

Vierailija
29/31 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni vuosi ennen kuin sain töitä. Minulla on hyvä CV, tutkinto ja monipuolinen työkokemus omalta alalta, joten pääsin hyvin haastatteluihin. Se ei vaan riittänyt, että olin kolmen parhaan joukossa, jos yksi vain valittiin.

Jos et ole vuoden 1994 jälkeen hakenut töitä, niin onnea vain työnhakuun!  

Olen vaihtanut työpaikkaa useamman kerran ja ns. edennyt uralla. Viimeisin iso rekryprosessi oli 2021

Vierailija
30/31 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole edes harkinnut, että sisäistäisit lukemasi? Ja sitten ihmettelet, miksi sinua pidetään teini-ikäisenä nettipalstojen provokaattorina.

Vierailija
31/31 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhakijaksi ei tarvitse ilmoittautua koskaan, jos ei tarvitse työttömyyskorvausta. Kannattaa muistaa se, että aina tulee aluksi omavastuuaika, joka lasketaan aikaisintaan ilmoittautumispäivästä. Toiseksi siitäkin voi tulla karenssia, jos on ollut aiheettomasti poissa työmarkkinoilta. Vasta niiden jälkeen voi saada työttömyyskorvausta. Aloituksesta sai sen käsityksen, että ap kuvittelee "joutuvansa" töihin heti, kun työttömäksi ilmoittautuu eikä saa lainkaan "lomailla".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi