( . ) TOUKOKUISTEN MAANANTAI ( . )
Kommentit (21)
Oli kyllä kiva katsella teidän laittamia kuvia: Tiitiäisen poika oli tosi suloinen! Aivan Eemeli!!! =) Ja Tiitiäisen ja sämpyläisen masut olivat oikein söpöt!!
Laitan itsekkin kuvan kun kerkeän... (Toisin sanoen kun mies on opastanut miten se tapahtuu!!! ;)
Sämpyläinen kysyi NAKSAHDUKSESTA: Mulla naksuu välillä! Tosin nyt en oo vähään aikaan kuullut. Joskus täältä luin, että olisi vauvan nivelet kun naksuu tai sitten vauva onnistuu naksauttelemaan kalvoja? Lääkäri tosin sanoi kun kysyin, että olisi mun omat paikat kun naksuu, mutten kyllä usko, kun ihan selvästi se tuolta mahasta kuuluu ja samalla kun vauva muutenkin potkuttelee! Potkiiko sulla vauva samalla kun tuo naksahdus kuuluu?
Mäkin yöllä tunsin pitkästä aikaa kun vauva potki tänne ylöspäin, mutta taitaa nyt taas olla poikittain... Kumpa nyt tajuais tarpeeks aikaisin kääntyä oikein päin!
( . ) Mulla on nyt parina päivänä ollut ihan törkeetä valkovuotoa!!! Muistelen kyllä et oli esikoisestakin loppuvaiheessa..=( Inhottavaa...
Mitenkäs muiden vuodot?
Parina iltana on nyt vähän supistellutkin.. Ei kovin kipeästi mutta tuntuu sellaista inhottavaa viiltelyä.
Mutta nyt herättämään neiti! Hänellä on hammaslääkäri aika reilun tunnin päästä!!! Mitä siitäkin tulee...=)
-Alpukka rv33+1 & " Pinsku" 1v6kk
Jospa tämä päivä tästä vielä paremmaksi muuttuisi. Siitä asti kun heräsin on olo tuntunut aika vaisulta..niinkuin minulta olisi epäreilusti viety taas jotakin. Täytynee yrittää pitää taas laidoista kiinni, ettei olo humpsahda. Omituista mutta yksi asia mistä olen huomannut olon olevan vähän laskusuunnassa on syöminen. Syöminen rasittaa kun ei mikään ruoka kiinnosta..viidesti päivään kun pitää jotain kiskoa niin täällä on ainakin mielikuvitus loppu. Tavallaan pieni asia suuressa maailmassa mutta, masentunut kun kokee tervettä raskaammin..ihan ne naurettavimmatkin jutut. Jospa tämä tästä.
Kävin myös kurkkimassa kuvia teistä ja tosi kiva kuvasarja oli pienestä pojankoltiaisesta. Sämpyläisen mahastakos se vatsakuva oli..nätti oli ja muutenkin olet säilynyt perin hoikkana. Siskoni on todella laiha ja on ollut sitä lähes aina..eipä se sitten raskauksistakaan ole kiloja saanut ja masukin on ollut aina hyvin maltillisen kokoinen eikä tällä ole ollut yhteyttä sen kummemmin vauvan kokoon tai muuhun terveyteen..ne joille moinen olemus luonnostaan siunaantuu saavat sitten sitä ihmettelyä yli tarpeidensa..
<nyt on pakko kurvata aamupalalle sättimään jääkaapin sisältöä.
En ole taas kotikoneelta päässyt kirjoittelemaan mitään, kun on niin hidas! Vierotusoireita...
KOHDUNKAULAN LYHENEMISESTÄ: Hassua, kun eri lääkärit suhtautuvat niin eri tavoin. Mulla oli jo eka raskaudessa kohdunkaula pehmeä ja lyhentynyt senttiin toisessa lääkärineuvolassa rv 28, ja pitivät asiaa täysin normaalina. Jatkoinkin elämääni aivan normaalisti, ja tyttö syntyi rv 38. Seuraavissa raskauksissa ovat pitäneet tavallisempana, että kohdunsuulla on tuolloin jo jotain tapahtunut.
NAPAPIIRI: 95cm. Ei siis iso, mutta taitaa olla isompi kuin aiemmilla kerroilla. Satanen mulla ei ole mennyt koskaan rikki. Vauvat ovat laskeutuneet aika aikaisin lähtökuoppiinsa.
Pitää mennä. Jatkan ehkä myöhemmin.
OM rv 30+5??
Lähdettiin pojan kanssa kaupassa käymään ja sen jälkeen vielä jäätiin naapurin pihanpuolelle leikkimään vaikka ilma on tollanen ikävä räntäsadetuisku! No lapsia se ei haitannut vaan olisivat jääneet pitemmäksikin aikaa:)
Valkovuodosta: joku kirjoittelu sen lisääntyneen, täällä sama homma. Viime yönäkin kun kävin vessassa ja nousin pöntöltä niin oikein ryöpsähti sitä ja valui pitkin reittä! Yök.. Sama homma oli kun odotin esikoista, luulin sen silloin olevan lapsivettä ja pelkäsin että johonkin kalvoihin on tullut reikä mutta kyllä se vaan valkovuotoa on!No kai tähän raskauteen kaikki maailman erite-ongelmat kuuluu synnytystä myöten:)
Mun pitää kans mitata mun napapiiri, kunhan vaan löytäis sen mittanauhan jostain:)
Kuka muuten niistä kestovaipoista silloin vähän aikaa sitten kyseli kun aikoi hankkia vauvalle? Siis ei onnipapunen vaan joku muu, en nyt muista.. Kiinnostaa vaan tietää että mihin vaippoihin olet päätynyt vai oletko vielä yleensäkään päättänyt?
Oletteko muutes saaneet miehiltänne yhtään jalkahierontoja tms? Mä en meinaa millään saada, mies kun ei millään malta hieroo mua kun sillee puolihuolimattomasti ja mua sit vaan rupee ärsyttää kun tykkään että kunnolla rutistellaan! sama juttu hartiahieronnan kanssa, liian kevyesti hieroo..
Vaavi on masussa ihan mahdoton, välillä oikein sattuu kun hän " vähän" potkii siellä kylkiin!
t:minnis80 rv 29+5
Ihan ekaks täytyy muistaa vastata näihin kyseilyihin..
Naksahduksesta: Mulla naksui kaksosten odotusaikana, molemmat lapset ja nyt on naksunut jo monta viikkoa. Selvästi on silloin kun vauva potkii. Joskus se naksahdus on tosi kuuluva ja ainakin ajatuksena että vauvan nivelet napsuis on aika ikävä.. Onneks ainakin näistä kahdesta on ihan terveitä lapsia tullut, eiköhän tästä kolmannestakin:)
Valkovuoto on täälläkin lisääntynyt. Side saa olla pöksyissä, siis tietenkin ihan tälläinen pikkuhousun suoja, mutta kuitenkin. Mä kans viime raskaudessa vahtasin sitä että onko lapsivettä vai mitä kun koko ajan lorahteli ties mitä. Mutta ihan valkovuotoa se oli koska ainakaan käynnistykseen mentäessä kukaan ei sanonu että olis kummallakaan ollut vähän lapsivettä.
Kuinka oikeesti hoidatte ummetusta?? Mulla menny ihan mahottomaks kun menee monta päivää ennekuin mitään saa ulos.. Levolacia kokeilin, ja siitä ei neljässä päivässä ollut juurikaan hyötyä. alkaa olemaan tosi tukala olo.
Turvotus myöskin on iskenyt nyt totaallisesti kehiin. Kaksosten odotusaikana en kärsinyt siitä vaivasta ollenkaan, nyt varpaat ovat kuin makkarat ja tänä aamuna herätessä sormusten kohdalla oli kamala tykytys enkä meinannu saada niitä sormesta pois.
Viikonloppu meni ihan tuossa kotona ihmetellessä, miehellä oli päivystys joten ei voitu kotoa juurikaan kauemmaksi lähteä. Tänäänkään en ole ollut ulkona ollenkaan, laitoin lapset siivoamaan ja saatiinkin ihan kiitettävää jälkeä aikaiseksi:) Ihanaa kun on taas siistiä, ainakin vähän aikaa:)
Mä alan olemaan ihan kypsä tähän raskauteen.. Pitäs vaan jotenkin osata nauttia kun tää on todennäköisesti viimeinen raskaus mulla ikinä. Mutta jotenkin tuntuu ettei jaksais enää viikkoakaan tätä olotilaa. Olen jo tosi kömpelö ja kyykimiset ja tavaroiden nostelut tekee tosi pahaa jo. Vielä olis silti 7 viikkoa, pahimmassa tapauksessa 9....
Mites muuten ku sanotaan että rv 38 laps on täysaikainen,niin onko se nyt sit 37+0 vai 38+0? Ainakin se keskoslapsen raja kulkee tossa viikon 37+0 kohdalla. Et periaatteessa tässä ei ole enään kuin 4 viikkoa ja lapsi on jo täysaikainen:) Kuulostaa kyllä hyvältä:) M utta luulen että tää menee yli niin että heilahtaa kuitenkin, kaikista supisteluista ja kohdunsuiden avautumisista huolimatta... Nyt kun ei ole mitään enään ollut pitkään aikaan.
martina 33+0 ja 2x2v10 kk
Poika unilla:D äh nukuin ite tosi huonosti viime yönä...mies kuorsaili vähän väliä ja vessassa piti käydä varmaan 5kertaa:( enhän mä meinannu saada uudestaan sitte unen päästä kiiinni joten menin sohvalle kiukkusena...tuo sohvakin on niin huono nukkua,kova ja kapea:( lonkat ihan kipeenä taas!!grr noo mut eiköhän tää taas tästä! tosin poikaki heräs riekkumaan jo 5ltä ekan kerran...huuti ku mikäkin mut en ottanu viereen!kai se nukku sit hetken mut taas kuudelta sitte heräs!hain viereen ja löhöttiin siinä vielä puol8 asti vaikka en enää nukkunutkaa..poika tais torkahdella ku niin rauhallinen kumminki oli! yleensä ei pysy paikoillaan yhtään!!
Oli tosi ihania kuvia TIITIÄISELLÄ ja SÄMPYLÄISELLÄ masuista:) ja tiitiäisen poika on kyllä sulonen:) kiva kyllä nähä toisten mahoja millasia möhöjä sieltä löytyy;) jokaisella kuitenkin niin omanlainen kroppa joten mahakin vähän erilainen kaikilla:)
Meidän pitäs lähtee kauppaan pojan kans ku se herää...ulkonakin pitäs vähän olla,mut mulla on taas vaihteeks sellanen olo ettei huvita:(
en tiedä jospa menisin keittämään kahvia,jos vaikka vähän piristyis:)
kaikille mukavaa maanantaita=)
toymama 30+2
Olen varmaan hiukan hurahtanut mutta viime aikoina olen katsellut, että meillä on säännöllisestä siivouksesta huolimatta aika lailla pölyä huoneilmassa. Kissat tuo sen verran pölyä, että olen alkanut miettiä, ettei vauvan ole kiva kölliä lattianrajassa. Sain vastentahtoisen miehen puhuttua ympäri ja nyt pitäisi mennä ostamaan Gigantista sellainen ilmanpuhdistuslaite, joka hiukan poistaa eläinhilsettä yms yms huoneilmasta. Kaikkea sitä alkaakin ihminen murehtia!
Meidän mutsi on taas ollut vauhdissa. Viime yönä yhden aikaan puhelimeni soi ja siellä oli sisareni, joka itki aivan hysteerisesti. Olivat riidelleet, kun äitee oli alkanut marmattaa kissoistamme ja siitä, että niiden läsnäolo ei ole vauvalle hyväksi. Sisko oli pitänyt puoliamme ja koettanut sanoa, että nämä ovat meidän valintojamme. Lopulta riita oli äitynyt tosi pahaksi ja mutsi oli haukkunut siskoni maanrakoon. Siskoni on aika terästäti, olen nähnyt hänen itkevän vain kerran näin aikuisiällä eli aika rumasti hänelle on pitänyt sanoa, että hän noin loukkaantuu. Minulla meni tunti, että sain siskon rauhoittumaan ja uskomaan, ettei hän ole paha ihminen.
Tulemme koko perhe ihan hulluksi tuon mutsin kanssa!! Onko olemassa jotain rauhoittavia, joita voisi vaikka kauempaa ampua jousipyssyllä mutsin kankkuun, että se edes hetkeksi hellittäisi?
VALKOVUOTO: Mulla on valkovuoto ollut runsasta koko raskauden ajan. Koko ajan on saanut kulkea vaipat pöksyissä.
UMMETUS: Luumumehu on toiminut meillä paremmin kuin lääkkeet. Maku ja ulkonäkö ei ole häävi mutta apua siitä on ollut.
MURMELILLE parempaa mieltä!
( . ) Vihlonta on lakannut ja muutenkin olo on parempi. Närästys, hengityksen hankaluus ja hiukan tuskainen yleisolotila ovat tosin jatkuvia ystäviä. Vauva liikkuu hyvin ja pitää taas positiivista mielialaa yllä.
Mies on alkanut käydä hermoille, ilman mitään syytä. Haluan hänen olevan koko ajan läsnä mutta samaan aikaan äyskin pienimmästäkin asiasta. Vaikka mies on tosi ihanasti osallistunut odotukseen, tuntuu, ettei se ole tarpeeksi kiinnostunut vauvasta. Tunnen itseni ärsyttäväksi ämmäksi, kun en osaa olla normaali itseni.
Plussat tulen laittamaan myöhemmin, kun nyt täytyy lähteä juoksemaan(hahhahahah) asioita.
Alkuviikon iloa,
Jansku 32+2
Alkuviikkoa kaikille!
Pitkästä aikaa kirjoittelen, vime viikko meni kauheassa flunssassa, onneksi nyt elämä tuntuu jälleen voittavan vaikka vielä viikonloppuna oli sairas olo. Viikonloppuna kävimme kuitenkin Vantaalla isossa vauvatarvikeliikkeesä pähkäilemässä turvaistuinten ja vaunujen kanssa. Ensimmäinen lapsi kun on niin mitään ei ole ennestään. Onko kokemusta kellään kummanlaiset yhdistelmät olisivat paremmat, sellainen pehmeällä kantokopalla vai vaunut johon vaihdetaan erikseen kova koppa ja sitten ratasosa? Ostimme toistaiseksi vain pnnasänkyyn patjaa ja petivaatteita ja jätimme muut ostokset hautumaan
NAPAPIIRi, näytti minulla 104 cm, omasta mielestäni ei vielä hirveän isolta tunnu. Kevättakiksi piti kuitenkin ostaa Lindexiltä isojen tyttöjen puolelta perusmustataksi kun mitkään vanhat ei mahdu.
Ummetus: itse kärsin välillä myös, mutta nykyisin syön lähes joka aamu kauraleseistä valmistettua puuroa, marjojen , mehukeiton ym. kera, ihan hyvää ja vatsakin on ollut lähes ok.
Vuodoista: runsasta on täälläkin, ja koko raskausajan ollut
Terkuin Sinu
Otin ittekin tirsat mutta heräsin ennen poikaa niin tulin tietty tänne vaklaamaan..
Martina1: itse alhaisen hemoglobiinin takia ostin apteekista saksalaista ravintolisä-juomaa nimeltä Kräuterblut-saft. Se on siis yrttimehua ja luulen että se kyllä on ainakin mun mahan pitänyt toimivana, sen jälkeen on nimittäin vatsa toiminut säännöllisesti kun sitä aloin ottamaan. Muutenkin tuntuu että Hb on myös jo nousussa, imeytyy tollainen nestemäinen paremmin kun noi rautatabletit.
Sinu: meidän yhdistelmävaunut on ostettu pehmeellä kopalla joten ei oo kokemusta kovasta kopasta. Mutta se siis riippuu siitä miten te asutte, me ainakin vaunuja esikoiselle ostettaessa asuttiin vielä kerrostalossa ja pehmeä koppa on kevyempi kantaa ylös rappusia kun ei ollut hissiä. Jätettiin siis aina ite vaunut alas ja vauva kannettiin kopassa ylös. Nykyään kyllä asutaan rivitalossa joten periaatteessa olis ihan sama onko kova vai pehmee koppa mutta on toi pehmee siitäkin kätsy että kun vaavi kasvaa niin kun tulee talvi sen kopan saa muutettua lämpöpussiksi vaunuihin ottamalla pohjalevyn ja tukiraudat pois. Meillä Teutonia mistralit. Eli kopasta hyötyä vielä 1-3 vuotiaanakin. Jos siis tykkää niin vanhana nukkua vaunuissa, meidän poika ainakin tykkää!
Valkovuodosta.. Alussa oli enemmän, sitten oli välissä joku kuivempi ¿erämaa-tyyppinen¿ kausi ja nyt taas lorahtelee sellaista ihan vetistä, taitaa olla asiaan kuuluva juttu näin loppupuolella..
Jalkahieronnoista.. Mulla on ollut kamalia suonenvetoja jostain rv20 alkaen ja olen pomppinut joka yö niitä taltuttamassa pienellä tassuttelulla. Seuraavana päivänä jalat ovat olleet aivan ¿pökkelöt¿, ja niitä sitten mies on tosi usein hieronut (onneksi!).
Martinalle turvotuksesta ja ummetuksesta.. Mulla on ollut ummetusvaivaa vaihtelevasti nyt ja esikoista odottaessa. Tilannetta on Levolacia enemmän helpottanut se, että muistaa juoda riittävästi ja että syö mahdollisimman kuitupitoista leipää eli ruisleipää, täysjyvä tai kuituplus ¿sämpylää tms. ja sitten kuituplus-puuroa. Niin ja tietty kasviksia ihan hulluna. Veden juominen auttaa myös turvotukseen. Muista juoda riittävästi! Mä en millään itse muista juoda aina tarpeeksi..
Janskulle äidistä.. Mulla on myös runsaasti kokemusta tuollaisesta temperamenttisesta ja kommentteja vapaasti laukovasta äidistä. Olemme sisareni kanssa terapoineet toinen toistamme aina. Kommentit ja mielipiteet tekevät tosi kipeää ja minä en edes viitsi alkaa kirjoitella tähän äitini laukomisia -mutta ne ovat olleet sitä luokkaa, että aika ihmisarvottomaksi sitä on niiden jälkeen itsensä tuntenut. Jotenkin sitä koettaa ajatella, että äidillä on hyvä tarkoitus, ja että hän yrittää suojella minua. Tapa, jolla hän asiansa ilmaisee, on todella raaka. Meillä on tietynlainen hiljainen sopimus nykyään äidin kanssa, että tietyistä asioista emme keskustele vaikka muutoin puhumme melko vapaasti kyllä. Tiettyjen asioiden esille ottaminen kun ei tuo muuta kuin mielipahaa ja umpikujamaisen tilanteen meidän välillemme. Minä yritän aina äidin jonkun kommentin satutettua ja tunnekuohun laannuttua ajatella, että minulla on vain yksi äiti, hän on jo melko vanha eikä meillä välttämättä ole enää paljon yhteistä aikaa (äiti on 71 ja risat ja syövän kahdesti sairastanut).
( . ) Närästää mutta onneksi on lakritsanmakuista Rennietä¿ Liitoskivut ovat aivat h¿tilliset! Eilen melkein itkua väänsin kun kaikki sattui: paikallaan oleminen, istuminen, seisominen, kävely, jalan nosto.. jne. Muuten olo on ihan ok, paitsi mitä nyt tunnekuohuja ryöpsähtelee täälläkin..
Oikein on pinnisteltävä kun itsellä kuohuu mielessä ja tytöllä pukkaa takimmaisia poskihampaita kummallekin puolelle alas ja se pistää kiukkua tulemaan oikein urakalla. Hampaiden tulo on meidän tytöllä ollut aina tosi kivuliasta ja on sekoittanut normaalit rutiinit aina siksi ajaksi kun hammas puskee tietään ikenen läpi. Onneksi se on ohimenevää! Sitten odotellaankin seuraavan uhmisvaiheen alkua.. hehe.
Sinu:lle vaunuista.. Noi vaunuasiat on niin tilannekohtaisia ja asiaa kannattaa tarkastella monelta eri kantilta: miten vaunujen kasaaminen onnistuu esim. autoon laitettaessa, tarvitseeko koppaa kanniskella portaita (esim. kerrostalossa jos vaunuosa on jätettävä esim. vaunuvarastoon), onko tarkoitus hankkia erikseen vielä matkarattaat tms. Meillä on olleet (kuten Minnikselläkin) käytössä nuo Teutonian Mistralit (Sport) pehmeällä kantokopalla. Olen ollut tosi tyytyväinen, ne ovat kevyet työntää myös lumihangessa ja kevyen kantokopan muunneltavuus on ollut hyvä. Nyt neiti on edelleen nukkunut ratasosassa ulkopäikkäreitä vaikka on jo reilut 2vee.
Nyt kirjoitin jo niin kauhean romaanin, että on parasta lopetella!
Gandalfiina rv 33+4
MOI!
Mulla oli tänään lääkäri ja +10kg on lähtöpainoon tullu lisää. Viimeset kuukaudet sellasta +3kg/kk. Verenpaineet, valkuaiset, sokerit ok. Vauva oli 1700g. Pieni pää ja jalka, sekä iso maha:) Pää oli alaspäin ja varmistu samalla, että se takamus on, jota pullistelee ylös navan vasemmalla puolella.
Huono olo on vaivannu kolme päivää ja yritän sitä lykätä pois syömällä koko ajan eli loppua kohti tulee varmasti viä runsaasti kiloja.
Takatalvi on iskeytynyt, joten tulee sisäpäivä. Vois esim leipoa, mutta sitte tulee taas syötyä niitä herkkuja.....
Ummetuksesta oli. Ite olen aina kärsinyt vaivasta. Nyt raskauden aikana tilannetta helpottaa veteensekoitettava magnesium. Samalla tulee hoitoa levottomille jaloille. Levolac on joskus auttanut, mutta nyt raskauden aikana ei siitä ole ollut apua. Ongelma on, kun kuitua tulee vatsaan paljon pitäis pystyä myös juomaan TOSI paljo. Niin ja yks mikä kans välillä auttaa on alkoholiton olut. kahvia en saata juoda, se vois olla kans yks millä sais suolta toimimaan.
+tänään oli ultra
+mies on ihan täpinöissään raskaudesta
+meidän viikonlopun matka lähestyy
+söin just herkkuja
Huuheli 31+2
jälleen kerran. Ollaan menossa autoa hakemaan tuulilasin vaihdosta, mutta ihan tarkkaa lähtöaikaa ei vielä tiedä. Saattaa tulla siis äkkilähtö.
Luin kyllä pinot, niin viikonlopun kuin alkupäivänkin, mutta en enää muista mitä kaikkea oli ollut aiheina. Höh, harmittaa kun ei päässä oikein sytytä nyt... Ja toinen harmin aihe on, kun ei ihminen meinaa pystyssä pysyä. Teloin taas torstaina saman jalan, jonka silloin tammikuulla. Olin menossa postia hakemaan ja kompuroin portaan kanssa, joten löysin itseni kontallani sementtilaatalta, polvet ruvella. Jalka on taas ok, sen päivän siihen koski, mutta otti niin totta vie lujaa päähän, kun ei osaa enää edes kävellä. Vaikka en mä vissiin koskaan oo osannut, kun aina on nilkat mustana milloin mistäkin kompuroinnista... Korkkareita on turha edes harkita, kun ei pysy edes sandaaleilla tolpillaan. Pöh!
( .) Vähän parempaa kuin viimeksi. Lonkkakipu hellitti, kun joku mikä lie naksahti takaisin paikalleen perjantai-illalla. Olo olikin sellainen, että kun sais naksumaan, niin vois helpottaa. Enää ei satu kävelyyn lähtö eikä seisomaan nousut. Kai siellä jokin liitos on jo sen verran väljästi, että aiheutti tommosta. Mun nivelet on vissiin vähän kaikki yliliikkuvia, kyynärtaipeet ja polvet ainakin menee yli, sanoi fysioterapeutti-hieroja pari vuotta sitten. Mahan ympärys muuten tuli tässä mieleen, mittasin sen ja tulos oli: 108 cm.
Synttäritkin on taas ohi kolmeksi viikoksi, seuraavat juhlat on siis neidillä, sitten saadaankin toivottavasti viettää ristiäisiä...
Sitä odotellessa, hyvää alkuviikkoa ladyt!
Äippä rv 32+1
Olipas taas tullut tekstiä.. :)
Janskulle voimia tulevan mummun kanssa! *Sympatia halaus*
Sinu kyseli vaunuista; Meillä oli esikoisella Brion novat, pehmeällä kopalla. Muuten mukavat vaunut, mutta painavat ( kuten yhdistelmät yleensä ) Nyt jos olisin ostamassa yksösten vaunuja, ottaisin Brion wawen tyyliset, siis missä ratasosa on erillinen, en varmaksi tiedä, mutta luulisin niiden olevan kevyemmät.
Tai sitten ostaisin erikseen vaunut ja sitten myöhemmin kunnon rattaat en yhdistelmiä ollenkaan.
Meillä jäikin novat ekan 6 kuukauden jälkeen tosi vähälle käytölle kun ostin Gracon matkarattaat, niillä mahtui melkein aina bussiin ( myös tuplien viereen ) Minä kun pyörin esikoisen kanssa paljon kaupungilla ja käytin bussia.
Ja kesällä oli muutenkin mukavampi tönäillä kevyitä ja vilpoisia matkiksia.
Martina; täällä ummetusta kanssa havaittavissa, vain joka toinen päivä suoli toimii kunnolla :( Ja vaivana vielä nuo inhottavat pukamat :( Itse olen kokeillut levolacia, ei auta..
Joten hyviä vinkkejä otetaan täälläkin vastaan :)
Turvotusta ei juurikaan ole, mutta närästystä senkin edestä :( Heräsin toissa yönä kolme kertaa kun ruokatorvea korvensi, vessaan en vielä herää kuin kerta yössä, onneksi!
Otettiin pojan sängystä ne pari pinnaa pois, joten aamut on alkaneet 6 aikaan :( No, nukkui juuri 3 tunnin päikyt ja lähti nyt papan kanssa muskariin. Ei ole enään juuri kipeäkään jos pientä nuhaa ei lasketa.
jonkun lapsi tekee hamppuja, sympatiat on puolellanne. Täällä on nimittäin sama juttu, poskihampaita pukkaa ja poika on ihan tajuttoman kiukkunen, viime viikolla ke-pe oli oikeasti ihan tuskaa, kun ei tehnyt muuta kuin kiukutteli, tarttui sitten minuunkin :(
Nyt onneksi jo parempi, vielä hieroo hamppuja ja on hetkellisesti rätynen.
Huomenna olisi sitten MPR-rokote, joten lisää kiukkusuutta tiedossa :( Koskahan tämäkin kierre helpottaa???
Voimia siskot! Nyt ei tule yhtään positiivista ajatusta mieleeni, joten jääköön plussat muille...
OP, Käpy 32+6 ja " Iivari" 1v6kk
Viikonloppuna oli taasen kyläilijöitä niin aika meni huhkiessa eli eilen illalla olin taas niin kipee että. Tänään sitten nukuinkin kolmen tunnin päikkärit ja nyt on olo nuupahtanut, vaan ei uutta ei outoo.
Mulla ei napa naksu, mutta kaikkee muuta sitten teekeekin. Taitaa mulla olla kaikki kosteus alapäässä kun nenä on aina tukossa. Siis ihan noloo kun on koko ajan märkänä :) Ummetusta on täälläkin ja apuna on ollu luumut ja aamuisin mysliä viilillä, ei silti toimi joka päivä :(
Haaveilen uusista vaunuista minäkin, niistä oransseista Brion Happyista, rahapussi vaan on eri mieltä.
Mulla on äidin kanssa taas välit poikki ja jotenkin helpompi kun ei tartte jännätä, että koska taas on sukset ristissä. Anoppi kans on tuulella käyvä ja ei sitä paljon uusi tulokas kiinnosta. Ihme kun piiperon jutut kiinnostaa. Nuoremmat siskot ovat aina sanoneet suoraan äidille, että mitä mielessä ja ne ei niin välitä sen sanomisista, mutta minä vaan olen painanut pahkaani kaikki.
Napapiiri olikin 108cm, muistin kai väärin, eli muhkea kumpu täälläkin. Pitäskin ikuistaa tuo kumpu.
Jotenkin tympee päivä kaikkineen siispä plussien löytäminen on vaikeaa.. huhuu edes yksi??? No? Juu ei irtoo.
rv30+3
Mulle on tullut uusi vaiva.. SYdämmen tykytys ja siitä johtuva heikotus. TOsi inhottavaa. Uniltakin herää moneen kertaan kun tuntuu että on uhnohtanut hengittää ja kun herää niin sydän takoo ja pyörryttää, eli ihan kuin en olisi hengittänyt aikoihin. MUtta tämä jatkuu näin hereilläkin. Muistan kyllä edellisestäkin raskaudesta saman vaivan, hellitti hieman kun vauvat laskeutuivat.
Tämä on tosi, tosi, tosi inhottavaa, onko kellään muulla??
martina 33+0
Mie oon vaan pötkötelly koko päivän... ja kun erehdyin pesemään pyykiä niin tottakai se kyykistely pisti heti supparit liikkeelle..
on tää kanssa kun ei mitään voi tehdä, ihan turhautuu kun pitää vaan makoilla koko päivä eikä mitään voi tehdä! :(
Sämpyläinen: vitsit oon kade, että sulla mahtuu vielä vanhoja paitoja ja vielä kevät takkiki ylle, oo onnellinen!
Mulla ei kuulu masusta naksauhduksia, mutta lantio paukkuu kyllä mukavasti auki! :D
Murmeli30: Positiivisia tuulahduksia ja voimia sinne, kyllä niitä hyviäkin päiviä löytyy usko pois <3
OnnellinenMamma: Puhuit kohdunkaulan lyhenemisestä. Mulla varmaankin lääkärit niin tiukkoina ku tää kohdunkaulan lyheneminen ja paikkojen pehmeneminen on tapahtunu alle viikon sisällä.. eikä pikku hiljaa.. ehkä siks niin kriittistä mulla?
Minnis80: mulla on mies aina sillon tällön hieronu jalkoja kun oon pyytäny.. mutta mulla kans menee helposti hermot siinä hierottaessa.. toinen ku hieroo aktiivisesti jonku minuutin ja sit lopettaa (jos esim katotaan telkkaria samalla).. *nauraa* ehkä mä oon jotenki liian vaativa ku kaiken pitäs olla niin täydellistä :D
Martina1: lasta pidetään täysaikaisena kun raskausviikkoja on se 37+0
mie yritän pinnistellä tonne rv 35+0, sillon kuulemma enää harvoin tarvitaan teho-osaston hoitoakaan..
Mulla on sydämen leposyke ollu nyt neuvolassa aina jotain yli sata.. ja sen kyllä huomaa omassa olossaanki.. sit on kans sellasta että tuntuu että vaikka kuinka hengittelis syvään niin ei tuu tarpeeks happea.. mutta oon ajatellu että tää voi olla ihan päänsisänenki ajatus :D
Toymama: toivottavasti saat ensiyön nukuttua paremmin, on tosi kuluttavaa nukkua huonosti yönsä jo ilman lapsia, ja sulla on vielä se pikkumies. Voimia!
JanskuL: Paljon voimia sinne tuon äiteen kanssa, toivottavasti tilanne pääsis edes hetkeks rauhottumaan <3
Sinu: Ootteko harkinnu ostaa käytettyjä vaunuja? Me löydettiin kirpparilta vuoden vanhat ABCn yhdistelmävaunut 80¿!! uudet samanlaiset olis maksanu 395¿, eli kyllä tuli paljon säästöä siinä suhteessa :) Meille myös tulossa ensimmäinen ja kaikki puuttui, mutta paljon ollaan säästetty kun ei olla uusina ostettu vaan just tehty löytöjä pitämällä silmät auki kirppiksillä ja muilla myyntimestoilla :)
Huuheli: meillä oli noilla viikoilla vauvan painoarvio ultratessa 1600g ja päänympärys oli 27cm. teillä siis pikkusen isompi ku meijän :)
Mittoja: tällä hetkellä näyttäs olevan tuo masunympärys 103cm.. mutta oon huomannu että vaihtelee kyllä ihan vauvan asennon mukaan :)
Kohta pitäs rientää perhevalmennukseen..
saa nähdä miten sielä jaksaa olla ku noita suppareita vaan on ja on :/
Sussu + Timpu rv 32+2
Hei,
Viikonloppu meni siis poissa koneen ääreltä Raumalla ja tänään aamulla istahdin innoissani kirjoittaan ja meidän hiiri teki tenän. Mies toi äsken uuden hiiren hajonneen tilalle, joten pääsin turinoimaan:)
Luin pinot läpi ja katotaan mitä jäi mieleen. Kuvia ainakin oli. Tiitiäinen, sun poikas on kyllä valloittava pellavapää! Sämpyläisellä on tosi soma masu. Mittasin sitten minäkin napapiirin: 105cm paukahti (auts!). Niin ja kohta nähdään Jansku ja Janskun mieskin lehdessä, kivaa!
Tsemppiä Jansku muuten äitis suhteen! Me just puhuttiin miehen kans, että pakko asettaa jotkut rajat mun äidille. Se höpötti taas koko viikonlopun, miten aikoo viettää koko kesän Oton ja koiramme Cellan kans mökillä. He siis vaan kolmistaan:) Just joo..
Alpukasta oli tullut täti. Onnittelut!
Mäkin laitoin sitten viestiä madam.mammalle. Vastauksena oli, että saadaan poika (oikein, ainakin ultran mukaan) ja se syntyy 3.5. (mulla LA 19.5, että ihan hyvä ajankohta, mut ex-poikaystävällä sama syntymäpäivä...) ja sit meille syntyy toukokuussa 2013 tyttö. No joo, en mä niin kauan haluais oottaa, mut hassua, että ois taas toukokuussa. Mukavaa " hömppää" anyways:)
Mulle iski nyt sitten turvotusta. Oli pakko ottaa sormukset pois, kun kiristivät niin paljon. Olenkin alkanut taas nauttiin greippii ja ananasta ja juon litroittain vettä. Mikä kyllä on ärsyttävää, koska saa koko ajan istuu vessassa. Valkovuoto on runsaanlaista, mutta pikkasen vähentynyt. Martina, mulla kans tykyttää välillä sydämestä ja muutenkin pikkasen pyörii päässä. Neuvolan ohjeena oli se lepo ja nesteytys. Muuten kuuluu sellaista, että alko taas pitkästä aikaa säryt; vatsaa krinnaa ja repii, kun nousee esim. sängystä yöllä pissalle. Supistuksia tulee aika ajoin ja eilen rupes kolottaa jalat; reisiä särkee ja vetää suonesta. Helpottaa kyllä, kun vaan muistaa juoda. Mäkin haluaisin ees pikkasen ummetusta, tuntuu, että mulla on vatsa koko ajan löysänä. Ennen raskautta kärsinkin ummetuksesta ja mun piti kiinnittää huomiota ruokavalioon; kuitua, hedelmiä ja vettä. Lisäksi join joka aamu Vi-Siblin rouhetta lasillisen (saa apteekista ja voi käyttää raskauden aikana).
No, kait tässä tuli nyt kaikki mitä mielessä oli. Mies tekee ruokaa ja toi mulle ilta-sanomat, joten mä syvennyn siihen. Oli eilen jännä vaali-ilta, kaveri oli ehdokkaana Keski-Suomen listoilta (joten ei voitu äänestää). Ei päässyt läpi, mutta pärjäs muuten ihan hyvin.
Palaillaan!
AE 31+2
Ajattelin minäkin pistäytyä täällä lueskelemassa mitä muille kuuluu ja laittamassa samalla omia kuulumisia.
Mulla muuttui toi sokerimittaukset onneksi että vain 2 päivää viikossa mittaillaan 4 kertaa päivässä kun mulla on aika tayssiin sokereista tän viikon torstaina.
onko muilla ollut jossain vaiheessa samanlaista olotilaa kuin mulla elikkä ahdistaa riunnasta,tuntuu siis että maha ois koko ajan täynnä,olen levoton hetkeekään ei voi olla paikoillaan ja yöt menee ton levottomuuden takia pilalle unet ovat olleet noin alle 2h yössä,ja kaupassa alkaa pyörryttään(meinasin tänään pyörtyä kauppaan oli niin heikko olo) ja päätäkin pikkasen on alkanut särkeä mutta onneksi raitis ilma on auttanut ainakin tänään.En sitten tiedä onko kohtu kasvanut jälleen ja siks tälläinen olotila.Myös huonovointisuus on lisääntynyt.täytyy varmaan syödä tupla kuituannos vielä illalla ja vaikka jalkakylpy tehä jos vaikka sais nukuttua.
Meilläkin neidillä noi mielialat vaihtuvat aikas tiuhaan.
Ois kiva kokeilla mitähän se ennustaja sanoo meille tulevan vaikka tiedämme 100% varmuudella että tulee tyttö.maksaako se kysyminen mitään?
meillä oli pikkuisen painoarvio noussut 400g 1.5vk aikana ja nyt arvio on 1350g viikolla 28 joten koon takia ei enään ultrata nousi pikkuinen meinaan alakäyrältä keskikäyrälle mutta voihan tilanne muuttua.
meillä pikkuisen potkut ovat alkaneet tuntua enemmän ylhäällä tai sivuissa ja välillä tulee oiskein sarjatulta niin että äitikin saa tuntea nahoissaan jos ei syö herkkuja(hih),Mies onkin alkanut kutsua pikkuista " monottajaksi" kun se pari kertaa on nähnyt kuinka maha oikein pomppii potkujen voimasta,varsinkin kirjat saa kyytiä jos vahingossa lasken sen mahan päälle jotta ois parempi lukea.Lukemisesta ei sillon tule mitään koska rivit menevät sekaisin :).
Mut nyt jätän tilaa muillekkin ettei tule romaania kirjoitettua kun mies on lipunlaskukeikalla ja päivystää samalla ,ehkä siks yöt on levottomia kanssa koska puhelin on soinut joka yö kun on tullut keikkoja.
HeidiS23 rv 29+4(pian mäkin saan kirjottaa 30)
Täällä on ollu kiireinen päivä. Käytin tota koiruliakin tuolla eläinlääkärillä sen hampaan takia ja niinhän siinä kävi, että koko hammas kiskottiin pois. Nyt sitten toinen itkee aina välillä tossa. On varmaan krapula tosta nukutuksesta ja suu kipeä raukalla.:( Ei oo helppoa koiranakaan välillä..
Oli taas neuvolassa tänään toi valmennus. Imetys tällä kertaa aiheena. Ihan monipuolinen tietopaketti mun mielestä mitä saatiin ja katottiin vielä filmikin siellä. Viimekerralla oli lasten hoito ja nyt ens maanantaina tulee joku isätyöntekijä puhumaan meille.:)
Jutteleeko ja kyseleekö teillä ihmiset noissa valmennuksissa? meillä kaikki istuvat tuppisuina ja hyvä jos muita ees vilkaisevat? Viimekerralla kyselin kaikkea mitä mieleen tuli siellä valmennuksessa, mut itellä tuli vähän tyhmä olo kun muut istuvat hiljaa paikallaan ja kattovat kun toinen yrittää jutustelua saada aikaseksi..jeejee.. Jotenkin vaan ootin enemmän tuolta. Et ihmiset keskustelee mitä mieleen tulee ja olis rento ilmapiiri.
Noh katsotaan jos ensikerralla sitten siellä se isätyöntekijä saa porukan suut aukeamaan.:)
Ainiin..lauantaina on meillä sitten TAYS:sissa toi synnytysvalmennus. Sitäkin ootan innolla ja mielenkiinnolla, mut pitäisköhän tohonkin asennoitua, et jäykkiksiä sielläkin kaikki, ettei pety sitten siihenkin.:)
Tjeptjep. Luin äskettäin kaikki jutut, mut mitään ei oikein jääny mieleen. Ainnin..Janskun mutsi oli taas terrorisoinut siellä! Apua!;D Teijän pitää asentaa joku laite siihen äitiis, et sitten kun vauva syntyy niin se hälyttää 5km päästä, et se on lähestymässä. Saatte sitten hyvin aikaa maastoutua ja leikkiä ettette oo kotona.;)
Tänne ei kummempia muuta kuulu. Ei oikein mitään vaivoja (koputtaa puuta) ja vointi ihan hyvä. Yö unet vähän kärsii ton mahan takia, kun vaikea löytää asentoa ja joskus kaveri mesoaa niin mahassa, et herään siihen..yks yö heräsin kun toisella tuli kova hikka!:D Onneks on taas alkanut liikkua kunnolla. Pelästyin tosiaan viime viikolla tosi pahasti kun kaverista ei mitään kuulunut muutamaan päivään.:/
Nyt taas aivot tilttaa niin pahasti, et parempi tallustaa miehen viekkyyn sohvalle. Huomenna neuvola ja punnitus..IIK!;D
Vointeja masuille ja äideille!
T: Daim ja pömppis rv 32 tasan
Tässä viikonlopun jutut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9855807&p=1&tmode=1&smode…
Osasinkohan edes laittaa... no yritin ainakin..
Olenkin herännyt jo kuudelta, ei enää tullut uni!
Kiitos nyt kovasti kehuista, joita tuli minun masusta, kai se on nyt uskottava, että ihan normaali se on! :) Niinkuin joku mainitsikin, tällä mahalla on kyllä muuten ihan ok vielä liikkuakin, mutta mulla nuo supparit vaivaa tuhottomasti jos vähänkin yrittää reippaammin mennä. Koitin juuri tuossa kevättakkiakin, se, kas kas, mahtuikin vielä onneksi päälle. Kovin paljoa ei kasvunvaraa ole. Joitakin omia paitojakin menee ihan hyvin vielä päälle, tosin kaikkia en viitsi " singuttaa" , jotta voipi käyttää niitä sitten raskauden jälkeenkin, ettei ole semmosta mahareppua siinä!
Tiitiäisen poika oli kuvassa kyllä ilmetty Vaahteramäen Eemeli! Ihana poju on kyllä! Ja masukuva oli kiva, oli jotenkin niin oikein ihanan pyöreä massu sulla!
Kivoja tosiaan nuo masukuvat, kuvia on aina kiva katsella. Yritän itse vielä laittaa joku kerta sellaisen kuvan masusta ja minusta, missä näkyy oikeasti myös minun naamakin..:)
Sitten kysymys masusta; Onko kenelläkään muulta kuulunut masusta joskus aina semmoinen pieni NAKSAUS?? Multa on nyt jonku viisi kertaa kuulunut, ihan selvästi masusta, semmonen oikein terävä pieni naksaus. Huolestunut olen, että mikä ihme se oikein on!
No, tänään ei kai muuta ole minulla juuri nyt mielessä, joten hyvää maanantaita kaikille.
sämpylä 29+6 (iik, ihanaa huomenna 30 :)