Miten päädyit hankkimaan ensimmäisen sijoitusasuntosi?
Minulla on vain yksi sijoitusasunto ja se on lapsuudenkotini, vanha omakotitalo. Lunastin sen hyvin halpaan hintaan äidiltäni kun hän muutti kerrostaloon. Talon arvo olisi myydessä mitätön, mutta on kuitenkin asumiskelpoinen ja isot ulkorakennukset harrastamiseen ja varastointiin. Siihen löytyi helposti vuokralainen, eikä itselläni ole talosta paljon mitään kuluja, kun vuokralainen maksaa itse lämmityksen. Saan siitä tuottoa verojen ja kulujen jälkeen 500e/kk. Tosi kiva lisä tuloihin!
Kommentit (8)
Menin pankkiin anomaan sijoituslainaa osakkeisiin. Pankki ei antanut, mutta sijoitusasuntoon sain lainaa. Niinpä ostin Töölöstä yksiön ja viiden vuoden päästä vielä toisenkin. Sitten oli jo vakuuksia niin paljon, että sain 100.000€ lainaa indeksirahaaston ostamiseen. Sekin on jo maksettu ja arvo on nykyisin noin 150.000€.
Vierailija kirjoitti:
Muutin miehen luokse ja laitoin asuntoni vuokralle, en siis hankkinut sitä sijoitusmielessä.
Oma kokemus on, että omakotitaloon on hankala saada hyvää vuokralaista. Asumaan tulisi monikin, mutta tuollainen 500 e/kk puhdasta tuottoa tuntuu utopistiselta täällä Tuusulassa.
Asun itse kerrostalokaksiossa ja tästä voisi pyytää vuokraa sen saman kuin tuosta omakotitalosta. Mutta koska tästä pitää maksaa vastiketta 260e/kk, ei tuottoa jäisi kuin 300e. Omakotitalon vuokraaminen onkin siksi paljon kannattavampaa, jos tuurilla löytää hyvän vuokralaisen
Ap.
Kun menin toiselle kierrokselle ja ostimme yhdessä ison asunnon. Vanha asuntoni jäi vuokralle. Sijoitusasunto kakkonen tuli perintönä. Kolmas ostin velkarahalla, ja se on murheenkryyni nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin miehen luokse ja laitoin asuntoni vuokralle, en siis hankkinut sitä sijoitusmielessä.
Oma kokemus on, että omakotitaloon on hankala saada hyvää vuokralaista. Asumaan tulisi monikin, mutta tuollainen 500 e/kk puhdasta tuottoa tuntuu utopistiselta täällä Tuusulassa.
Asun itse kerrostalokaksiossa ja tästä voisi pyytää vuokraa sen saman kuin tuosta omakotitalosta. Mutta koska tästä pitää maksaa vastiketta 260e/kk, ei tuottoa jäisi kuin 300e. Omakotitalon vuokraaminen onkin siksi paljon kannattavampaa, jos tuurilla löytää hyvän vuokralaisen
Ap.
Vuokralaisesk asuinkustannukset ovat melko kovat, noin 1200-1300€/kk.
Sain perintönä ja vuokrasin sitten.
Asuttiin miehen kanssa omassa kaksiossa isossa kaupungissa. Saatiin työpaikat pikkukaupungista 300 km päästä. Muutettiin sinne ja vuoden päästä ostettiin sieltä oma koti. Ison kaupungin kaksio on vuokralla.