Mökki se työleiri on, eikä omakotitalo!
Mieheni oli isänsä käskettävänä koko päivän missä lie hommissa kalastamisesta laiturintekoon, aitan katon uusimisesta puunpilkontaan, verkkojen korjaamiseen, lohen loimuttamiseen, aidan maalaukseen. Minä anopin kanssa n.k. naisten töissä, jossa lapset koko ajan vahdittavina. Isompaa lastamme - poikaa - miehet hakivat joskus sinne jänniin töihin mukaan, pienempää - tyttöä - tietysti eivät. Ihmettelivät, ettei tyttö viihtynyt leikkimökissä nukkejen kanssa. Jälkeenpäin ajatellen olin aika tyhmä kun tuota 10 vuotta katselin. Halusin ehkä vain olla kiltti. Sitten tein stopin ja jäin tyttären kanssa pois mökkilomilta. Varaa mihinkään etelänmatkaan ei ollut, mutta otimme mukaan aurinkorasvat ja eväät ja filtin pyöräilimme ja/tai ajoimme julkisilla liikennevälineillä 2 viikossa lukuisiin pääkaupunkiseudulta löytyneihin ihaniin kohteisiin, mikä oli todella lomaa.
Eroa ei tullut, mutta jonkunlainen herääminen miehelleni, kun hänen vanhempansa jättivät mökkeilyn minimiin haluten silti lastensa tekevän mökillä kaiken. Kukaan ei suostunut ja mökki myytiin.
Kommentit (11)
Meillä mökkitalkkari ja remonttimiehet hoitaa mökillä ja talossa kaiken remontin ja pihahommat. Ei meillä ole kiinnostusta niitä tehdä.
Jäät järjesti mökille lisähommia. Laituri aivan tuusanpashana. 20V sitten rakennettu laituri, aina talvet ollut vedessä ja kerran aiemmin se oli liikkunut, nyt osa laudoista on kuin tulitikkua. Siinäpä muutama päivä vierähtää :( kun korjaa.
Inhottavaa tuo ettei tyttöä otettu mukaan hommiin, olis oppinu jotain hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa tuo ettei tyttöä otettu mukaan hommiin, olis oppinu jotain hyödyllistä.
Tyttö olisi voinut kuoria ja pilkkoa perunat valmiiksi keittoon. Hyvää oppia mökkihommiin.
Minulla on mökki ja tykkään mökillä tehdä kaikkea. Nyt ei ole kuitenkaan mitään isompaa hommaa tiedossa koska tein 4 vuotta sitten ison remontin ja nyt on vaan jotain ruohon leikkaamista joskus. Kalastelen enimmäkseen ja saunon.
Monesti mökille HALUTAAN mennä tekemään jotain fyysistä ja alkukantaista.
Itse olen konttorirotta-kynänpurija ja menen mökille mielelläni hakkaamaan klapeja, lämmittämään saunaa, kantamaan vettä jne.
Tuon takia suostun menemään ainoastaan vuokramökille. Ei se ole mitään lomailua, kun mies on aamusta iltaan tekemässä ulkona jotain ja minä hoidan lapset kokonaan.
Minäkin pidin mökkiä ennen vain työleirinä. Inhosin marjojen keräämistä, pensaiden lintuverkkojen laittamista, syksyllä kaikkien tavaroiden suojaamista ja tavaroiden siirtämistä paikasta toiseen.
Sitten perin tuon mökin, ja on ihan eri asia, kun se mökki on oma ja kaikki työleirin jutut sellaisis, mitä itse haluaa tehdä. en kerää marjoja, en peitä niitä, syksyllä en suojaa mitään, ja turhat tavarat on viety kaatopaikalle. En vieläkään ymmärrä, miksi aikanaan äidin kanssa piti tehdä sitä kaikkea.
Plus, kun ikää on tullut, niin on tajunnut hyötyliikunnan merkityksen. Nykyään haravoin yms ihan oman liikkumisen vuoksi.
Mökki on työleiri, jos sen tekee sellaseksi. Kaiken voi myös ostaa.
Oma mökki on ihan eri, kuin joku sukulaisen omistama. Minä vihasin appivanhempien mökillä oloa juurikin sen takia, että mies oli aamusta iltaan jossain hornan tuutissa. Minä olen sen verran arka, etten uskalla tehdä muiden kotona tai mökillä juuri mitään. Omalla mökillä saa tehdä tai olla tekemättä mitään.
Mökkeily jonkun toisen hallinnoimalla mökillä on tuskaa. Joku Vääpeli siellä koittaa päänsä puhki miettiä, mitä hommia teettäisi muilla, ja se "yhdessä tekemisen" vimma on älytöntä.
On aivan eri asia sitten itse tehdä omasta halustaan juuri mitä itse tahtoo, miten tahtoo ja milloin tahtoo. Ja todellakin pyytämättä ketään vaivakseen apuun.