Miten löytää yksinolosta merkityksellisyys?
Olen aina vapaa-ajallani yksin. Käyn kyllä töissä ja siellä on työkavereita, mutta siinäpä se mun sosiaalinen elämä sitten käytännössä onkin. Lisäksi on jotain viestittelyä eri ihmisten kanssa harvakseltaan, mutta en koe sellaisia etäkontakteja seurana tai muutenkaan oikein minään.
Eli mun kysymys ja ongelma on, että miten yksinolon saisi tuntumaan merkitykselliseltä? Osaan sinänsä olla yksin ja tehdä kaikenlaista yksin (matkustaa jne.), mutta mua ei enää jaksa kiinnostaa kaiken tekeminen yksin. En oikeastaan halua enää tehdä mitään sellaista mitä on kivempi tehdä seurassa yksin, vaan oon mieluummin tekemättä.
Jatkuvasti en kaipaisi olla seurassakaan, ja yksinolossa on hyvääkin, mutta tuntuu ihan älyttömän pahalta olla aina ulkopuolinen. Ja sitä ei voi muuttaa, koska haluaisin olla tiettyjen ihmisten kanssa mihin en ikinä tule kuulumaan. Tuntuu kans, että miksi yrittää hankkia uusia ystäviäkään, kun kaikki tuntuvat pitävän ystäviään jotenkin huonompina kuin sukulaisiaan? Harrastuksista en ole löytänyt minkäänlaista merkityksen tuntua enkä pinnallisista ihmissuhteista enkä mistään vakaumuksesta. Haluaisin vaan oppia kokemaan nykyisen elämäni edes ok:na, koska ei mulla ole parempaakaan vaihtoehtoa, ja nykyisellään mun elämä menee hukkaan.
Kommentit (29)
Tiedän tunteen. Vkl yritän voimien mukaan (keskivaikea masennus) välillä käydä jossain kun kotiseinät ahdistaa. Tänään menin bussilla naapurikaupunkiin, kävin kävelyllä, museossa ja kahvilla. Tuommoiset pienet jutut sinällään ok mutta vievät totaalisesti voimat, eikä olo ole virkistynyt sen jälkeen. Oli pakko ottaa päiväunet kun tulin kotiin. Loppupäivä tässä taas itsekseen ihmetellessä ja telkkua katsellessa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Vkl yritän voimien mukaan (keskivaikea masennus) välillä käydä jossain kun kotiseinät ahdistaa. Tänään menin bussilla naapurikaupunkiin, kävin kävelyllä, museossa ja kahvilla. Tuommoiset pienet jutut sinällään ok mutta vievät totaalisesti voimat, eikä olo ole virkistynyt sen jälkeen. Oli pakko ottaa päiväunet kun tulin kotiin. Loppupäivä tässä taas itsekseen ihmetellessä ja telkkua katsellessa.
Niin ja yritin parin vanhan kaverin kanssa sopia treffejä, mutta huonolla menestyksellä. Tuntuu että aika ajanut kaveruuden ohi eikä seurani enää kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja yritin parin vanhan kaverin kanssa sopia treffejä, mutta huonolla menestyksellä. Tuntuu että aika ajanut kaveruuden ohi eikä seurani enää kiinnosta.
Yritit ja teit aloitteen, hyvä! On heidän oma ongelmansa olla tarttumatta siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritit ja teit aloitteen, hyvä! On heidän oma ongelmansa olla tarttumatta siihen.
No heillä piisaa seuraa niin ei ole heille ongelma. Minä taas vaan edelleen yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tuskasi aloittaja ja siksi olen roikottanut itseäni hankalassa parisuhteessa. Tähän sentään kuuluu merkityksellisyyttä ja sen puutteeseen olin palaa loppuun sinkkuna. Kerran avauduin yhdelle tyypille tästä suhteestani että tässä on raskasta olla. Niin hän sanoi että pitäisi löytää se oma elämä yksin. Minusta huonoin neuvo mitä olen ikinä kuullut. Kaikki merkityksellinen elämä piilee yhteisöllisyydessä, syvälle yksinäisyyteen sukeltamisessa ei ole mitään mitä kannattaa etsiä.
Toki uusi suhde kannattaa etsiä jos nykyisessä paha olla, mutta yksinäisyyteen en kannusta kenenkään ajautuvan tai hakeutuvan.
toisille yksin olo on ihan parasta, toisille ei, me ollaan erilaisia
Ymmärrän ap hyvin tunteesi. Kun kaikkea on kokeiltu ja ystäviä ei löydy. Kokeile vapaaehtoistyötä, siinä ainakin tekee hyvää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin usein yksinolo on parasta laatuaikaa, mutta yksinäisyys käsitteenä on kuitenkin haitallinen asia. Yhdessä tekeminen, yhdessä haaveilu ja yhdessä nauraminen. Se kun jotakuta kiinnostaa mitä sinulle kuuluu tai miltä sinusta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin usein yksinolo on parasta laatuaikaa, mutta yksinäisyys käsitteenä on kuitenkin haitallinen asia. Yhdessä tekeminen, yhdessä haaveilu ja yhdessä nauraminen. Se kun jotakuta kiinnostaa mitä sinulle kuuluu tai miltä sinusta tuntuu.
Se on toi mullakin. Että yksinäisyydestä on hankala tykätä, ja yksinolosta taas voi tykätä. Jos se on vapaaehtoista, kuten joku tässä ketjussa aiemmin sanoi. Jos ketään ei kiinnosta miltä itsestä tuntuu tai mitä kuuluu, mä koen että vähintään iso osa elämän mielekkyydestä on pois. On kuin tyhjää vaan, pahimmillaan ei tunne edes olevansa ihminen, niin ahdistavaa se voi olla.
Ap
Tunnen tuskasi aloittaja ja siksi olen roikottanut itseäni hankalassa parisuhteessa. Tähän sentään kuuluu merkityksellisyyttä ja sen puutteeseen olin palaa loppuun sinkkuna. Kerran avauduin yhdelle tyypille tästä suhteestani että tässä on raskasta olla. Niin hän sanoi että pitäisi löytää se oma elämä yksin. Minusta huonoin neuvo mitä olen ikinä kuullut. Kaikki merkityksellinen elämä piilee yhteisöllisyydessä, syvälle yksinäisyyteen sukeltamisessa ei ole mitään mitä kannattaa etsiä.
Toki uusi suhde kannattaa etsiä jos nykyisessä paha olla, mutta yksinäisyyteen en kannusta kenenkään ajautuvan tai hakeutuvan.