Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v tytön kovat tissinnapurat huolettaa...

18.03.2007 |

Tyttöni on nyt 1v ja hänellä on ollut kovat tissin napurat vähän alle ½ vuoden ikäisestä. Napurat ovat n. Mynthon-pastillin kokoiset. Päällä on sitten pikkuisen törröllään oleva nännipiha. Silloin ½ vuotiaana ajattelin, että jos se on vielä imetyksen jäljiltä hormonivaikutusta mutta lopetin silloin imetyksen, joten enää se ei voi näkyä. Tissit eivät ole siitä kasvaneet eikä ne vuoda mitään.

Onko teillä muilla tytöillänne ollut vastaavia? Jos niin minkä kokoisia? Onko niitä kukaan koskaan kommentoinu mitenkää tai onko mitään tutkittu? Välillä pelottaa niin hirveästi, että jotain vakavaa on pielessä, vaikka mikään muu kuin nuo napurat eivät sellaiseen viittaisi. Tiedän että napurat voivat olla ihan harmittomia mutta haluaisin teiltä kuulla, onko teillä vastaavaa, jotta voisin suhteuttaa, että miten yleiset nuo kovat tissinnapurat ovat.

Pikaisista vastauksista kiitollinen! (Tänään noita tissejä taas pitäny miettiä...)

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin tyttöä tänään lastenlääkärillä. Hänen mielestään voin olla huolehtimatta, koska muita merkkejä (karvoitus, vuodot yms.) ei ole, rinta ei ole laajemmalta alalta kehittynyt ja kehitys ja kasvu menevät hyvin. Hän oli jutellut lastenendokrinologin kanssa, että joillakin lapsilla todetaan turvonneita rintarauhasia neljään ikävuoteenkin asti.

Yritän nyt olla asiasta huolehtimatta ja luottaa siihen, että ihminen, joka oikeasti tietää asioista, on asian tutkinut ja todennut ja antanut ohjeensa. Eihän se tietenkään takaraivosta nuo tissi-mietteet kokonaan katoa mutta jospa ne eivät alkaisi elämää haittaamaan. Voihan sitä vuosineuvoloissa tarvittaessa asiaa tarkastella.

Jos jollakin on tissi-asioista kommentoitavaa, kuulen niistä siis jatkossakin silti mielelläni.

Vierailija
2/3 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minun siskoni kiinnitti huomiota tyttöni tisseihin jo silloin kun tyttöni oli muutaman kuukauden ikäinen. Itse en ollut asiaa edes pahemmin ajatellut. Kun kysin asiaa neuvolassa, niin sieltä sanoivat, että johtuu äidin hormooneista. En tätä ymmäränyt, sillä tyttöni sai erinäisistä johtuen korviketta ei rintamaitoa. Mutta väsymykseltä en jaksanut jokaiselle sijaiselle neuvolassa rautalankasta vääntämään sitä, että äidin hormooneilla ei ole mitään vaikutuksta lapseen.

Joka tapauksessa aluksi tilannetta vain seurailtiin. Neuvolalääkräi sanoi, että useilla tytöllä on turvonneet rintarauhaset ja ne useimmiten häviävät ennen kuin lapsi täyttää kaksi. Turvonneet rintarauhasat voi olla myös pojilla.

Minun tytöllä oli vielä 2 v tarkastuksessa tissit, joten neuvolalääkräin kautta lähete sairaalaan. Kävimme siellä ekassa kontrollissa tytön ollessa noin 2,5 vuotias. Otettiin verikokeita, tutkittiin kasvua, otettiin röntgenkuvia luusoiän selvittämiseksi ja rintarauhasia ihan käsin.

Kotona on tarkkailtu muutoksia rintarauhasissa (esim. kasvua), pittus kasvun kehitystä, sekä muita mahdollisia alkavia murrosiän merkkejä (karvotuksen kasvu, hien haju, jne...) Onneksi mitään erikoista ei ole ollut. Käymme edelleen vuosittain sairaalassa lastenpolilla kontrolleissa asian tiimoilta.

Uusi kontrolli on ensi viikolla ja taas pelko nostaa päätään,jos jotain on kuitenkin pielessä.

Tyttö täyttää 6 kesällä ja rintarauhaset ovat turvonneet noin 2 euron kolikon kokoiselta alalta ja ovat selvästi havaittavissa. Väillä tyttä valittaa, että niihin koskee, ilmeisesti vaatteet hankaavat ja rinnat ärtyvät päivän mittaan. Muuten tyttö on perusterve, ei allergioita. On kasvanut tasaiseen tahtiin.

Suosittelen, että juttelet asiasta neuvolassa ja noudatat heidän ohjeita. Todennäköistä on, että tilanne menee pois itsestään.

Ninna

Niittyvilla:

Tyttöni on nyt 1v ja hänellä on ollut kovat tissin napurat vähän alle ½ vuoden ikäisestä. Napurat ovat n. Mynthon-pastillin kokoiset. Päällä on sitten pikkuisen törröllään oleva nännipiha. Silloin ½ vuotiaana ajattelin, että jos se on vielä imetyksen jäljiltä hormonivaikutusta mutta lopetin silloin imetyksen, joten enää se ei voi näkyä. Tissit eivät ole siitä kasvaneet eikä ne vuoda mitään.

Onko teillä muilla tytöillänne ollut vastaavia? Jos niin minkä kokoisia? Onko niitä kukaan koskaan kommentoinu mitenkää tai onko mitään tutkittu? Välillä pelottaa niin hirveästi, että jotain vakavaa on pielessä, vaikka mikään muu kuin nuo napurat eivät sellaiseen viittaisi. Tiedän että napurat voivat olla ihan harmittomia mutta haluaisin teiltä kuulla, onko teillä vastaavaa, jotta voisin suhteuttaa, että miten yleiset nuo kovat tissinnapurat ovat.

Pikaisista vastauksista kiitollinen! (Tänään noita tissejä taas pitäny miettiä...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolantäti ei ole huolissaan mutta minua nuo vaivaa. Itse en ole vastaaviin törmänny ja tiedän alle 10v tyttöjä, joilla rinnat alkaneet kasvaa ja niitä on tutkittu ja ovat johtuneet vakavammista asioista. Mutta niillä ollut myös noita karvotuksen tuloa ja toisella myös vuotoa. Ja tietty nämä tytöt mulla mielessä pyörii... Mielelläni kuulisin lisää kommentteja.

Onnea sairaalareissuun ja käy kertomassa kuulumisia vaikka tähän aloitukseen! Noista tissijutuista puhutaan mun mielestä tosi vähän?