Jos pitää päästä mökille kesäisin, niin pitääkö olla auto?
Onko jotain halvempaa vaihtoehtoa kesän mökkireissuihin (n toukokuu - lokakuu välillä) kuin se, että omistaa auton ympäri vuoden? Etsin säästökohteita ja autosta voisi muuten hyvin luopua, ellei tarvitsisi mökkimatkoihin kesällä. Pelkästään auton asukqspysäköintikin kadulla on nykyään 60 euroa / kk ja lisäksi huollot, vakuutukset, bensat jne.
Onko halvempaa vaihtoehtoa auton jatkuvaan pitämiseen?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Mä menen mökille pyörällä.
Ok. Meillä on melkein 5 h automatka mökille.
Vierailija kirjoitti:
Taksi tai vuokra-auto.
Tuleeko se oikeasti halvemmaksi? Kuulostaa minusta kalliilta.
Ap
Vuokra-autoja saa nykyään helposti. Kokeile googlata.
Serkku käy sukumökillä pari viikonloppua kesässä ja vuokraa silloin auton. Varmasti halvempaa kuin omistaa auto ympäri vuoden.
Varmaan auttaisi paljon se, että olisi tieto, missä se sinun mökkisi on! Mulla on kavereilla mökkejä, joihin pääsee ihan linja-autolla. Tosin tavaran roudaaminen silloin aika hankalaa. Sitten on tuttuja, jotka ottaa kesäauton. Eli vuokraavat auton, ostavat halvan auton kesäksi ja myyvät syksyllä pois tai lainaavat autoa.
On niitäkin joilla kulkee pitkän matka bussi mökille tai kauppaan mökiltä ja takas. Mutta niissä on jyrkät portaat, sairaana vaikeaa nousta joillakin tai vanhana. Kaupunkibussi voi olla myös raju kun lähtee liikkeelle tai muut pysäykset.
Menee julkisilla, luultavasti ei ihan mökille asti pääse, mutta lähimpään kylään tai kaupunkiin ja sitten taksilla perille.
Tai vuokraa auton, kyllä se varmaan halvemmaksi tulee vuokrata mökkikaudeksi auto kuin omistaa jos ei kerran muuhun tarvitse.
Tai pistää mökin myyntiin niin ei mene euroakaan matkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Meillä on noin tunnin pyöräilymatka.
Muista en tiedä mutta itse en tarvitse autoa tai muutakaan kulkuneuvoa kesälläkään. Muutin tänne 1997. Kirkolla käyn joskus fillarilla tai traktorilla.
Mökki ei ole bussien lähellä, sinne on n 5 h ajomatka kotoa. Siellä käydään monta kertaa kesäkauden aikana, ehkä 10 kertaa.
Ap
Huikea kysymys. Näillä tiedoilla on pakko täältä vastaus löytyä.
Mökki ollut mulla parikymmentä vuotta, eikä autoa. Eri kyydeillä kulkenut.
24rent ei ole hirveän kallis. Vuokraat sieltä vaikka viikoksi ensin ja täytän jääkaapit ja pakastimet ja juomapisteet ja sitten menet sinne vaikka bussilla. Eihän sitä koko ajaksi ole pakko vuokrata. Mutta tuo ei ole hirveän kallis.
Vierailija kirjoitti:
Huikea kysymys. Näillä tiedoilla on pakko täältä vastaus löytyä.
Googlasin auton talvisäilytyksiäkin ja ne ovat ihmeellisen kalliita, olivat mielestäni kalliimpia kuin pitää auto normaalisti käytössä ympäri vuoden.
Ap
Tietysti mökin sijainnista riippuen, mutta esimerkiksi meillä mökki on kotoa parin sadan kilsan päässä, eikä ole julkisen liikenteen piirissä, eli kyllä se auto aika välttämätön on. Meillä on oma auto, mutta henkilöauton vuokraus viikoksi on jossain kolmen sadan euron paremmalla puolella + bensat. Tuleehan se tietysti vuositasolla halvemmaksi, kuin oman auton omistaminen, mutta lisää kyllä lomareissun hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussi? Juna?
Mulla oli aikoinaan ajokortiton ja autoton naapuri. Hän meni mökilleen aina bussilla, toki oli eläkkeellä niin että pystyi menemään silloin kun bussi kulki. Kuulemma oli vajaan kolmen kilometrin kävely pysäkiltä.