Tämän vuoden vaateostokset. Ei kaikki naiset shoppaile paljon.
Ostin:
6 alushousut yhteensä 30 €
6 sukat 30 €
hyvät lenkkikengät 129 €
siistit housut 79 €
Viime vuodesta on talvikengät, jotka toimivat ykköskenkinä tulevana talvenakin, kun lisäksi on kahdet vanhemmat, mutta ehjät. Talvitakki on ja välikausitakkeja kaksi. Päähineitä, kaulahuiveja ja käsineitä on. Paitoja ja housuja on tarpeeksi. Muutama mekkokin. Kesäksi on kahdet kengät uusien oheen.
Hankintalistalla:
kahdet pitkät merinovillaiset kalsarit. Missä tarjoukset?
kahdet uudet rintaliivit
ehkä uusi uimapuku, sillä vanha kulut jonkin verran
varvassandaalit
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Mitä iloa te ostamattomuudesta saatte? Ostan minäkin vain tarpeeseen mutta se on hauskaa ja tarpeita on paljon kun on 4 vuodenaikaakin ja liikunnallisia harrastuksia.
Nytkin pitää ostaa lisää villavaatteita kun on niin kylmä vaikka kevät jo onkin.
Säästyy rahaa, se on isoin ilon aihe.
Säästyy tilaa kotona kaapeissa ja vähenee se järkyttävä vaateralli, kun ei kaapit pursua ja tarvi kuskata ylimääräisiä ja käyttämättä jääneitä kierrätykseen.
Kun ostaa vähemmän, niin automaattisesti ostaa harkitummin ja laadukkaampaa, ja hutiostot vähenee. Ekologistakin tämä siis on.
Myös aikaa säästyy kun ei kiertele vaateputiikeissa huvikseen.
"Hitto miten kätevä haaste. Itse näen tuossa alusvaatteita lukuunottamatta: hiihtotakin, Nanson suorat housut, sininen kauluspaita, Marimekon t-paita ja Nanson t-paita ostettuna uusina ja sinä sanot, että mitään uutta et ole ostanut. Kivaa itsensä pettämistä. Kaupasta sinä nuokin olet ostanut ja luultavasti ovat sinulle uusia tuotteita. Mutta ei, pakko tuollaisella itsepetoksella yrittää jatkaa vanhoja tapojaan."
Ei viiden vaatteen -haaste ole mitään itsepetosta. Haasteen tarkoitus on pysytellä ekologisesti kestävällä tasolla vaatehankinnoissa. On arvioitu, että maailmassa on tällä hetkellä niin paljon vaatteita, että niillä vaatettaisi kuusi seuraavaakin sukupolvea. Kulutuksen siirtyminen second hand -vaatteisiin on hyvä askel kohti ekologisempaa tilannetta.
Planetaarinen vaatekaappi -kirjassa on esitetty arvio, että 7 uutta vaatetta vuodessa olisi vielä ok maapallon kantokyvyn kannalta. Tästä ollaan todella kaukana tällä hetkellä.
oon ostanut kuukausittain vaatteita mutta second hand. haluan että on siistejä vaatteita käytössä ja epäilen että nämä tulli sotkut voi nostaa hintoaa .kirppiksilläkin noussut hinnat.
oon vaate ihminen käytän varmaan kuukausittain noin 40-50 euroa vaate ja alusvaate jne.toisaalta en käytä alkoholia enkä syö lihaa, että mun pahe on nätit vaatteet.
Eihän sitä tarvitse ostaa jollei halua kun on jo aiemmin vaatevaraston kerryttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä iloa te ostamattomuudesta saatte? Ostan minäkin vain tarpeeseen mutta se on hauskaa ja tarpeita on paljon kun on 4 vuodenaikaakin ja liikunnallisia harrastuksia.
Nytkin pitää ostaa lisää villavaatteita kun on niin kylmä vaikka kevät jo onkin.
Säästyy tilaa kotona kaapeissa ja vähenee se järkyttävä vaateralli, kun ei kaapit pursua ja tarvi kuskata ylimääräisiä ja käyttämättä jääneitä kierrätykseen.
Kun ostaa vähemmän, niin automaattisesti ostaa harkitummin ja laadukkaampaa, ja hutiostot vähenee. Ekologistakin tämä siis on.
Mihin sä säästät rahaa ja aikaa? Mitä varten? Shoppailuhan on kivaa ajanvietettä.
Mulla on naiseksi tosi vähän vaatteita, joten voin huoletta ostaa lisääkin.
Tänä vuonna olen ostanut kahdet sukat, yhdet sukkahousut, uimapuvun ja kesäkengät puhkikuluneiden tilalle. Edelliset kesäkengät oli vuodelta 2020, toivottavasti uudet kestää paremmin.
Tälle vuodelle ostoslistalla on rintaliivit tai parit, mikäli imetys loppuu vuoden aikana niinkuin oletettavaa on. Lisäksi kumisaappaat pitänee ostaa, niin pääsee lapsen kanssa ulos säässä kuin säässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä säästät rahaa ja aikaa? Mitä varten? Shoppailuhan on kivaa ajanvietettä.
Mulla
Minusta shoppailu on ihan hemmetin tylsää ja mikään ei ole hirveämpää, kuin kiertää kauppoja jonkun vaatteen perässä. Vaatteita minulla on tosi vähän, niitä vähäisiä tulee sitten todellakin käytettyä eikä tarvitse pursuilevien vaatekaappien edessä huokailla, että kun ei ole mitään päälle laitettavaa. Ja rahaa säästyy minulle mielekkäämpiin asioihin, esimerkiksi tänä vuonna rahaa uppoaa neljän viikon kesälomareissuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on naiseksi tosi vähän vaatteita, joten voin huoletta ostaa lisääkin.
Säästän monenlaiseen kivempaan ja järkevämpään. Esim pystyn tekemään 4-päiväistä työviikkoa, kun olen säästeliäs (muissakin asioissa). Tililleni jää rahaa säästöön, niin että esim nyt kun edellinen 10 vuotta palvellut autoni, jonka ostin silloinkin käteisellä ja käytettynä, alkaa olla vaihdon tarpeessa, mulle on kertynyt jo säästöön rahat seuraavan uudemman auton ostoon. En tarvitse siis velkaa, ja sen vuoksi koen itseni vapaammaksi ja stressittömämmäksi. Tuottaa itselleni paljon enemmän iloa kuin isompi vaatevarasto.
Ja mihin säästän aikaa, no, tykkään vapaa-ajasta. Kerkiän tekemään enemmän sellaisia asioita joita haluan. Tai aikaa jaa ihan vaan palautumiseen ja rentoutumiseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla
En kyllä keksi mitään kamalempaa ajanvietettä kuin shoppailu. En ole tuo kenelle vastasit mutta itse säästän rahaa mielummin vaikka hyvään illalliseen, teatterilippuihin, leikkokukkiin ja tuoreisiin marjoihin kesällä. Aikaa taas käytän mieluummin lapsiin ja harrastuksiin. Mielummin luen tunnin hyvää kirjaa kuin menen kauppaan. Luontokin kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin vuodenvaihteessa 5 vaatteen haasteen. Eli sais ostaa 5 uutta vaatetta, alusvaatteita ja sukkia ei lasketa, eikä kirppisostoksia.
Oon pitänyt listaa ostamistani, eli mitään en oo unohtanut. Oon ostanut nämä tänä vuonna:
Uutena:
20.2. Rintaliivit alennusrekistä 3 €
21.3. Alushousuja 3/pkt 12,95 €
Kirppikseltä:
8.1. Iso pashminahuivi 5 €
23.1. Hiihtotakki 4 € ja Nanson suorat housut 3 €
26.1. Pipo ja huivi yht. 7 € ja sininen kauluspaita 5 €
6.3. Hihaton toppi 1 €
27.3. Marimekon t-paita, Nanson t-paita ja joku merkitön t-paita yht. 9,25 €, musta vyö 3 €, bambuviskoosinen musta pitkähihainen aluspaita 1 €
Siinä vaateostokseni 1.5. mennessä. Viiden vaatteen haasteeseen ei lasketa näistä mitään...
En ole siis koskaan haasteesta kuullut tai Juliasta, mutta yhdistin sen aivan samaan kuin vaikka napostelun: ei ole kunnon syömistä niin ei kaikki sitä laske mukaan päivän kaloreihin ja se on hirveää itsepetosta. Olen kuitenkin iloinen puolestasi, että olet saanut mahdollisen taloudellisen ja ympäristölle haitallisen toimintamallin muutettua toiseen muotoon. Hyvä sinä!
Tämä kirppisostelu on kyllä petollista myös ja luin joskus muutama kuukausi sitten artikkelin asiasta kun siitäkin on noussut aivan mieletön ongelma ja joissain tapauksissa kokonaisympäristövaikutukset voivat olla lähes yhtä isot kuin käyttämättömän tuotteen ostamisesta. Luin artikkelin saksaksi, koska asun saksankielisessä maassa. Siksi en ole kuullut Juliasta ja hänen kavereistaankaan. Ihmiset ostavat kirppikseltä vaatteita, eivät käytä niitä, tai käyttävät pari kertaa, myyvät uudestaan tai kierrättävät ja vaate itsessään reissaa ties kuinka monta tuhatta kilometriä vain eri konteissa ja pusseissa. Lisäksi tämän bisneksen avulla ihmiset kuvittelevat tekevänsä hyvän ekoteon jos ostavat uutta ja laittavat kierrätykseen jonkun ajan kuluttua, vaikka todellisuudessa saastuttavat toimillaan aivan edelleen valtavasti. Sanalla sanoen harrastavat viherpesua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä säästät rahaa ja aikaa? Mitä varten? S
Eikös kesälomareissulla juurikin tarvita vaatteita kun ei pääse pyykkäämäänkään välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä säästät rahaa ja aikaa? Mitä varten? S
Jaa. Mä rentoudun kiertelemällä kauppakeskuksissa. Kauniita vaatteita ja tavaroita on kiva katsella. Enkä tietenkään osta kuin tarpeeseen. Teattereista ja museoista en välitä eikä ulkonakaan paljon viitsi olla näillä säillä.
Miten niin kesälomareissulla ei pääse pyykkäämään? Mulla on neljän viikon reissu, en todellakaan kanna mukanani neljän viikon edestä vaatteita vaan mulla on vaatetta reiluksi viikoksi. Kun on pyykinpesun aika, niin varaan majapaikan missä on mahdollista pestä pyykkiä tai etsin itsepalvelupesulan. Jos oikein hätä ja akuutti tarve on, niin sitten nyrkkipyykillä muutama paita puhtaaksi.
Tuohon kirppisostelun petollisuuteen ja ongelmallisuuteen. Se on osa ongelmaa, jos se tulee uusien vaatteiden ostelun lisäksi. Mutta jos se tulee niiden ostelun tilalle, se on askel kohti ekologisesti kestävämpää maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä katsella. Olennaista on ettei osta kuin oikeaan tarpeeseen. Monen on vaikea erottaa halu ja tarve toisistaan. Ei sitä tarvitse kovin usein uusia vaatteita, jos huoltaa vaatteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset 5 vuoden ajan olen ostanut Suomesta 0 kpl vaatetta/kenkää. Täällä on kauheat hinnat jostain räteistä. Kaikki ostan ulkomailta kun käyn siellä pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset 5 vuoden ajan olen ostanut Suomesta 0 kpl vaatetta/kenkää. Täällä on kauheat hinnat jostain räteistä. Kaikki ostan ulkomailta kun käyn siellä pari kertaa vuodessa.
Oletpa onnekas! Mäkin ostaisin niin mielelläni vaatteeni muualta kuin täältä kun muualla on niin paljon kauniimpia.
En minä haasteen sääntöjä keksinyt 😂 tämä on se Julia Thurenin, ja ketä muita siinä nyt olikaan, keksimä haaste ja säännöt heidän laatimiaan. Oon ostanu noi vaatteet siis kirppiksiltä käytettyinä, ja käytettyjen tuotteiden/kirppistuotteiden ostamista haasteessa ei lasketa.
Ja ottaen huomioon, että viime vuonna mulla meni liki 900 € vaatteisiin, vaikka silloinkin suurin osa oli kirppiksiltä, ja nyt on mennyt vain noin 50 €, niin on tää aika hyvä henkilökohtainen muutos mulle jo. Voitko olla eri mieltä?