Menevätkö nahkakengät pilalle sadesäällä?
Ostin aikuiselämäni ensimmäiset nahkakengät. Menevätkö ne pilalle jos kastuvat? Ei mokkanahkaa vaan tavallista sileää.
Kommentit (27)
Menevät. Kenkien on hyvä olla keinomateriaalia. Kestävät eri kelejä ja ovat siten ekologisemmat.
Menevät. Imevät vettä ja kun kuivuvat niistä tulee kovat koppurat. Kumisaappaat ovat hyvät sateella. Ennen käytettiin kalosseja nahkakenkien päällä sateella.
Olipas varsin mielenkiintoista lukea mitä Googlen ihmeellinen hakukone antoi tulokseksi hakurimpsulla "kestävätkö nahkakengät kosteutta"...
Ei ne pienestä sateesta mene pilalle, eli ei tarvitse varoa normikäytössä. Minulla on mennyt vain yhdet pilalle, mutta satoi viikon kaatamalla. Siitä on 40 v aikaa.
Eikä tullut mieleen kysyä asiaa myyjältä niitä kenkiä ostaessasi?
Nahkakengät voi puhdistaa ja käsitellä vettähylkivällä aineella (esim. valjasrasva). Googlesta löytyy hoito-ohjeita. En kuitenkaan suosittele vesilätäköissä seisoskelemista. Kaikella on rajansa.
Mulla on talvikenkinä nahkaiset nilkkurit, joilla kävelen pitkälle kevääseen. Olen kävellyt niillä joskus lätäköidenkin läpi, kun muuta vaihtoehtoa ei ole ollut. Silti kengät eivät ole menneet miksikään. Minkälaisilla muovikengillä Ap olet kävellyt talvet, jos nyt vasta ostit nahkakengät? Nahkaiset kengät ovat muutenkin parempi ja ekologisempi vaihtoehto Suomeen kunnollisilla pohjilla kuin mitkään muovikengät ikinä. Omissa kengissäni on kitkapohjat, eli niillä pysyy myös pystyssä ja jopa kauppakeskuksissa.
Nyt ei ole enää vuosi 1850, osta jotkin kunnon kengät äläkä käytä 100 vuotta vanhoja paskaisia UFFin senkin köyhä luuseri
Nahka ei mene sateesta pilalle, mutta kuivaus menee. Se mikä nahan kovettaa ei ole vesi sinänsä vaan se, että vesi vie mennessään nahan rasvat ja kenkä kuivataan sitten liian kuumassa.
Eli kastuneet kengät kuivumaan huoneenlämpöön, sanomalehti sisään ja pois patterin päältä. Vasta kuivumisen jälkeen rasvaus tai suojasuihke, muuten seuraava kastuminen menee suoraan nahkaan.
Yksi tarkennus ketjun rasvavinkkeihin: satulasaippua ja rasva toimivat sileällä nahalla, mutta mokalle ja nubukille niitä ei saa laittaa, ne litistävät nukan pysyvästi. Niille oma suihke.
Materiaalikohtainen ohje täällä, alan ihminen kirjoittanut eli suodata sen läpi:
https://www.gogonano.com/kenkien-suojaus-vedelta/?lang=fi
Vierailija kirjoitti:
Menevät. Kenkien on hyvä olla keinomateriaalia. Kestävät eri kelejä ja ovat siten ekologisemmat.
Keinomateriaalissa hikoavat jalat, yök, joten ei sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Nahkakengät voi puhdistaa ja käsitellä vettähylkivällä aineella (esim. valjasrasva). Googlesta löytyy hoito-ohjeita. En kuitenkaan suosittele vesilätäköissä seisoskelemista. Kaikella on rajansa.
Tämä, nahkakengät tulee käsitellä luonnonrasvalla ennen käyttöä kuten mehiläisvaha jne. Niitä löytyy tavallisesta marketista. Tämän jälkeen kengät saattavat olla jopa vedenpitävät. Tämän lisäksi vuosittainen huolto ennen kuin varastoit ne käytöstä pois seuraavaan kauteen. Putsaa ja rasvaa kengät siis jo keväällä jos varastoit ne kesäksi pois käytöstä, tällöin lika ei kesällä jähmety kenkiin. ChatGPt auttaa tässä jos sulla vielä on asiaan liittyen kysyttävää.
nahkakengät eivät mene sateesta pilalle, mutta kyllä ne vativat sateen jälkeen hoitoa. sen lisäksi, että kuivuminen kuivattaa nahkaa muutenkin ja se siis vaatii rasvaamista, reipas kastuminen saattaa tuoda nahasta parkkiaineita pinnalle ja varsinkin loskakeleillä jälkeen, kun loskassa vielä on jotain jäänsulatussuoloja mukana, voi kenkänkärkiin tulla valkoisia raitoja. Ne saa pois puhdistamalla ja rasvaamalla/vahaamalla/mokkasuihkeella.
Arjessa käytettäviin kenkiin kannattaa myös laittaa suojasuihketta ennen kuin edes aloittaa niiden käyttämisen. Tämä etenkin mokka- ja haljasnahkaisille kengille, jotka likaantuvat helposti.
Menee ne jos kunnolla kaastuvat. Pienen sateen kestävät mutta ei loskaa eikä lätäköitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on talvikenkinä nahkaiset nilkkurit, joilla kävelen pitkälle kevääseen. Olen kävellyt niillä joskus lätäköidenkin läpi, kun muuta vaihtoehtoa ei ole ollut. Silti kengät eivät ole menneet miksikään. Minkälaisilla muovikengillä Ap olet kävellyt talvet, jos nyt vasta ostit nahkakengät? Nahkaiset kengät ovat muutenkin parempi ja ekologisempi vaihtoehto Suomeen kunnollisilla pohjilla kuin mitkään muovikengät ikinä. Omissa kengissäni on kitkapohjat, eli niillä pysyy myös pystyssä ja jopa kauppakeskuksissa.
Kunnon nahkakenkä on paljon ekologisempi, mikäli sen ikää pystyy venyttää niitä huoltamalla. Vertaa; tekonahkakegät kuluu nopeammin ja uudet joutuu ostamaan parin vuoden välein kun kunnon nahkakenkä huollolla saatta kestää käytöstä riippuen 5-6 vuotta.
Ei välttämättä. Riippuu vähän minkälaista nahkaa.
Rasvata ainakin kannattaa, sillä voi vähentää sitä veden "imeytymistä".
Tuon opin varustelekasta:
https://varusteleka.com/products/jalas-3322-fantom-drylock-fi
Oma kokemus:
Olin keväällä metsälenkillä, kotiin menossa. Tunneli, missä n. nilkkaan asti vettä. Mietin, et käännynkö takaisin ja meen toista kautta? - Päätin, et en, olen jo niin väsynyt; kastukoot sitten vaikka jalat. Siitä tunnelista sitten läpi. Kotiin päästyä sukat eivät olleet muuta kuin hiestä märät!
Niitä kalvo- ja nahkakenkiä on vaan hoidettava (antaa kuivaa rauhassa, putsata, rasvata ....).
Nahkaisiakin on monenlaisia. Armeijamaiharit kestää eri tavalla kuin jotkut muut. Yhdet kalliit nilkkurit menivät muutamassa viikossa pilalle normaalista kaduilla kävelystä, vaikka suojasin. Olivat hyvin pehmeää ja sileää nahkaa, sellaista johon tuli naarmujakin ihan pienestä.
Jos nahka on paksua ja tukevaa ja sen rasvaa säännöllisesti niin kestää kyllä.
Nahkakengät kestää vettä, jos niitä huoltaa oikein. Minulla on mm rarsastuskengät nahkaa, niillä on menty sateessa, kurassa ja loskassakin monta vuotta. Myös hevosten suitset ja satulat ovat useimmin nahkaa, ja huoltamalla ne kestää.
Mene vaikka suutariin niiden kenkien kanssa ja kysy ohjeita.
Kyllä menevät.