Uskotko että mikä ei tapa, vahvistaa?
Allekirjoitatko Nietzschen väitteen? Esim. jos ihminen on sairaalloisen lihava muttei kuitenkaan kuole siihen niin se vahvistaa häntä?
Kommentit (21)
Kaikki mikä ei tapa, se vahvistaa. Lopuksi kuolee jokainen kun on aika.
En usko,ajat kolarin sinusta tulee neliraajahalvaantunut ihminen,tuskimpa se sinua vahvistaa taikka yleensäkään ketään.
Vierailija kirjoitti:
En usko,ajat kolarin sinusta tulee neliraajahalvaantunut ihminen,tuskimpa se sinua vahvistaa taikka yleensäkään ketään.
Henkisesti?
En usko. Kuka haluaisi viettää koko kouluajan kiusattuna ja sitten sanoa että kasvoin vahvemmaksi sen vuoksi? Ihan oikeasti?
Joissain asioissa kyllä ja joissain ei tosiaankaan.
Minusta vastoinkäymiset eivät vahvista vaan niistä selviäminen. Kunhan ne eivät ole liian suuria, jolloin ne ennemminkin traumatisoivat ja invalidisoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti?
Kyllä moni miettii varmasti siinä vaiheessa että pääsisipä täältä pois.
En todellakaan. Toki en ole Nietzscheä juuri lukenut, joten ei aavistustakaan onko tuo oikeasti tarkoitettu universaaliksi periaatteeksi vai onko kontekstisidonnainen.
Elämässä on ongelmia ja pettymyksiä. Kun yhdestä selviää, voi ehkä ajatella, että selvisin mä siitäkin, miksi en tästäkin.
Missään tapauksessa ei pidä jäädä tuleen makaamaan ja märehtimään entisiä, vaan hiipiä pois tulilinjalta.
Voi kai myös Nietzscheä lukea noin päin helv et tiä, sitähän suosii lähinnä nuoret poikaset.
Mutta itse ajatuksesta olen sitä mieltä että vaikeuksilla voi tosiaan olla henkisiä ominaisuuksia laajentava vaikutus. Ihan aina ja ihan kaikilla suunta ei ole mitenkään lineaarisesti positiivinen. Koettelemukset voivat myös ylikuormittaa, katkeroittaa, epävakauttaa tai jättää toimintakyvyn pysyvästi alentuneeksi. Lienee hiukan sellainen maskuliininen töhöunelma taputella karaistumisesta ja vahvistumisesta, kun eihän se ole muunkaanlaista lopputulosta omille vaikeuksille kivaa myöntää. Mutta kuten sanoin, Nietzsche onkin tietyn lukijaryhmän suosiossa.
Läskistä mulla meni polvet, eli omalla kohdallani ehdottomasti oli heikentävä vaikutus. Tavoitteellisella liikunnalla on ollut vahvistava vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Kuka haluaisi viettää koko kouluajan kiusattuna ja sitten sanoa että kasvoin vahvemmaksi sen vuoksi? Ihan oikeasti?
Monelta vie mahdollisuuden edes osallistua elämään.
Kaikki rintamalta palanneet sotasankarithan ovat pelkästään supermiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki rintamalta palanneet sotasankarithan ovat pelkästään supermiehiä.
Joo ei se ohiammutuksi tuleminen taitanut montakaa miestä vahvistaa,moni sai ikuiset traumat sodasta.
Se mikä ei tapa tekee vain saamarin kipeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mikä ei tapa, se vahvistaa. Lopuksi kuolee jokainen kun on aika.
Ei minua kaikki kivut ja vaikeudet ole ainakaan vahvistaneet.
Olen aina inhonnut tätä sanontaa.
Luulen, että lyhyemmällä aikavälillä se mikä ei tapa, se rikkoo. Pitkällä aikavälillä ja näkökulman vaihtamisen avulla tulee vahvistus.
Banaanipojat Hula Hula -saarelle ovat istuneet banaanipuiden ääressä koko historiansa ajan odottaen, että 🍌 suoraan poskeen puusta poksahtaa. Täällä Pohjolassa eläminen ei ole ollut niin helppoa historiallisesti.
Helppo elämä ei jalosta, vaan kärsimys.
En usko. Vaikkakin N tais tarkoittaa että esim. sairaalloinen lihavuus vahvistaa henkisesti.