Kuinka pitkä kierto pisimmillään ennen kuin loppuu?
Mulla nyt ennätys, tänään kp 60. , vieläkö vuotoja tulee?
N49
Kommentit (11)
No todennäköisesti vielä tulee. Onko sulla ollut vielä estrogeenivuoristorata eli tulee kuumia aaltoja kun menkkojen pitäisi tulla? Sekin voi olla merkki että kohta loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut nyt jo 8 kk vuototaukokin ja sen jälkeen jättivuodot joissa tuli noin kahdeksien menkkojen vuodot :D Mutta eipä se edes haitannut, kun tulee niin harvoin enää. Nyt 3 kk edellisistä menkoista. Muutaman vuoden ollut jo tällaista että menkat tulee kun jaksaa. Ikää 50 ja esivaihdevuosihommat alkaneet 42-vuotiaana kierron lyhenemisellä.
Kiitos vastauksesta,
Ei siis vielä rättejä roskiin... 😔
Antaako ne mitään ennakkovaroitusta koska alkavat?
"Mulla nyt ennätys, tänään kp 60. , vieläkö vuotoja tulee?"
Hyvin todennäköisesti tulee, tuo vaihe voi kestää jopa vuosia, ja kuukautistauot voi olla yli puoli vuottakin.
Ilmiö esivaihdevuosien loppupuolellahan johtuu siitä, että ovulaatioita ei enää tapahdu, mutta keho erittää vielä estrogeeniä joten kohdun limakalvoa kasvaa kohtuun. Ovulaation ja sen kautta keltarauhashormonin puutteessa vuoto ei tule ulos ennen kuin sitä kertyy kohtuun niin paljon, että limakalvon silkka paino romauttaa sen ulos ns. tyhjennysvuotona. On vähän yksilöllistä kuinka paljon tuota limakalvoa täytyy sinne kertyä ennen kuin romahtaa ulos. Jollain voi tulla ulos jo parin kk päästä, toisilla taas limakalvo on sitkeää laatua ja voi mennä sen yli puoli vuotta tai lähes vuosi ja vielä tulla silti tyhjennysvuodot.
Vierailija kirjoitti:
No todennäköisesti vielä tulee. Onko sulla ollut vielä estrogeenivuoristorata eli tulee kuumia aaltoja kun menkkojen pitäisi tulla? Sekin voi olla merkki että kohta loppuu.
Tänä keväänä on ollut huomattavia kuumia aaltoja.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut nyt jo 8 kk vuototaukokin ja sen jälkeen jättivuodot joissa tuli noin kahdeksien menkkojen vuodot :D Mutta eipä se edes haitannut, kun tulee niin harvoin enää. Nyt 3 kk edellisistä menkoista. Muutaman vuoden ollut jo tällaista että menkat tulee kun jaksaa. Ikää 50 ja esivaihdevuosihommat alkaneet 42-vuotiaana kierron lyhenemisellä.
Kiitos vastauksesta,
Ei siis vielä rättejä roskiin... 😔
Antaako ne mitään ennakkovaroitusta koska alkavat?
Eipä aina, koska silloin kun ovulaatiota ei tapahdu, ei mulla ainakaan koskaan ole kuukautiskipujakaan kun ne alkaa. Mutta hyvä puoli on, ettei ne ala niagaratulvina vaan tiputtelemalla, joten katastrofeja ei tapahdu jos pääsee vessaan lähiaikoina. Itsellä kyllä, jos on menkoista pitkä aika, ja olen jossain missä hankala päästä nopeasti vessaan jos vuoto alkaa, on joko alushousuina menkkapikkarit, tai kuukautiskuppi varmuuden vuoksi sisällä. Mutta kyllä se usein se vuodon alku on tuntunut vasta sitten kun emättimen aukolla tuntuu että jotain märkää sinne tuli, tiedä onko valkovuotoa vai menkkavuotoa.
Minulla on vuotanut verta joka päivä siitä lähtien kun täytin 55.
T. Jorma 58v
Puhumattakaan unettomuudesta
Estroja en saa perintötekijöiden takia.
AP
Vierailija kirjoitti:
Eri, eli tuo vastaaja 1, mutta vastailen ihan siksi että näiden vaihdevuosikokemusten moninaisuus tulee esiin. Itselläni ei ole ollut ikinä yhtään kuumaa aaltoa. Eikä mitään muutakaan vaihdevuosivaivaa lukuun ottamatta tuota, että kuukautiskierrot ensin lyheni 24 päivään, sitten alkoi epäsäännöllistyä ja lopulta 47-vuotiaana meni tähän ovuloimattomien pitkien kiertojen tilanteeseen. Mutta siis en edes kokemuksesta tiedä mikä on kuuma aalto, en ole kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri, eli tuo vastaaja 1, mutta vastailen ihan siksi että näiden vaihdevuosikokemusten moninaisuus tulee esiin. Itselläni ei ole ollut ikinä yhtään kuumaa aaltoa. Eikä mitään muutakaan vaihdevuosivaivaa lukuun ottamatta tuota, että kuukautiskierrot ensin lyheni 24 päivään, sitten alkoi epäsäännöllistyä ja lopulta 47-vuotiaana meni tähän ovuloimattomien pitkien kiertojen tilanteeseen. Mutta siis en edes kokemuksesta tiedä mikä on kuuma aalto, en ole kokenut.
Lämpöily/kuumuus/hikoilukohtaus.