Kysymys ammattiliittoon kuulumisesta
Olen nyt kuulunut hoitajien liittoon, mutta opiskelen ammattikorkeakoulussa uutta alaa ja valmistun jouluksi. Koska ala on täysin uusi, kannattaako minun olla enää tuossa hoitajien liitossa, koska en ole tällä hetkellä sen alan töissäkään? Saisinko sieltä edes kassasta mitään jos jäisin työttömäksi? Opiskelija statuksellakaan ei ole oikeutettu niihin tukiin
Kommentit (22)
En tiedä kuinka tarkka liittosi on, mutta minulle liitto laittoi kirjeen, että he erottavat minut, koska en enää työskennellyt liiton edustamalla alalla. Erosin liitosta ja vaihdoin toisen liiton työttömyyskassaan. Toisen liiton työttömyyskassan jäsenyys on halvempi kuin YTK:n ja saan saman eli työttömyysturvan.
Eli jos valmistun liiketalouden alalle, voinko saada työttömänä rahaa enää hoitajien liitosta, jos jäisin työttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuinka tarkka liittosi on, mutta minulle liitto laittoi kirjeen, että he erottavat minut, koska en enää työskennellyt liiton edustamalla alalla. Erosin liitosta ja vaihdoin toisen liiton työttömyyskassaan. Toisen liiton työttömyyskassan jäsenyys on halvempi kuin YTK:n ja saan saman eli työttömyysturvan.
Onpa erikoista kun tiedän vaikka kuinka monta tapausta joissa vanhaan liittoon kuuluminen on ollut ihan tavallista. Itselläkin jatkui monta vuotta ja sain sieltä jopa kotihoidon tuen jälkeen ansiosidonnaista päivärahaa joka oli laskettu äitiyslomaani edeltävästä palkasta jolloin en silloinkaan työskennellyt ko. liiton alalla. Kotihoidontuella olin kaikki 3 vuotta mikä oli maksimi. Ja koko tämän ajan siis kuuluin ns. väärään liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos valmistun liiketalouden alalle, voinko saada työttömänä rahaa enää hoitajien liitosta, jos jäisin työttömäksi?
Kirjoitin tuohon toiseen kommenttiin että juurikin kuuluin Tehyyn entisen ammatin vuoksi mutta olin työskennellyt jo vuoden päivät kaupan alalla mutta en ollut saanut aikaiseksi vaihtaa liittoa kunnes jäin äitiyslomalle eikä siinä vaiheessa sitä enää kannattanutkaan tehdä. Yllätys oli kun 3 vuoden kotihoidon tuen jälkeen ilmoittauduin työttömäksi niin sain todellakin Tehystä ansiosidonnaista vaikka oikea liittoni olisi ollut PAM johon sitten vaihdoinkin kun työllistyin puolen vuoden jälkeen.
Pidä vanha jäsenyys niin kauan kunnes työllistyminen on varmaa. Huomion arvoista että kassaan kuuluminen on ratkaisevaa työttömyyden kohdatessa, ei liittoon.
Itse en ay änkyröille maksa mitään
Vaihdat tietysti siihen liittoon joka neuvottelee alallasi sovellettavan työehtosopimuksen.
Sitten vaihdat, kun olet saanut uuden työpaikan uudelta alalta. Siinäpä se lyhykäisyydessään.
Vierailija kirjoitti:
Pidä vanha jäsenyys niin kauan kunnes työllistyminen on varmaa. Huomion arvoista että kassaan kuuluminen on ratkaisevaa työttömyyden kohdatessa, ei liittoon.
Itse en ay änkyröille maksa mitään
Minä en haluaisi maksaa osaamattoman hallituksen palkkioita, mutta kun on pakko.
Ja kyllä, todellakin maksan valtionveroa myös tuloistani ja siihen muut valtion verot päälle.
Kannattaa maksaa nykyistä jos jäät työttömäksi on jäsenyys voimassa.
Maksaako super liitto työttömälle tradenomille mitään jos on työttömänä korkeakoulututkinnon jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Maksaako super liitto työttömälle tradenomille mitään jos on työttömänä korkeakoulututkinnon jälkeen?
Ei mikään työttömyyskassa (Liitto ei maksa kenellekään mitään.) maksa pelkän koulutuksen perusteella, vaan pitää täyttää työssäoloehto saadakseen ansiosidonnaista.
Missään tapauksessa ei kannata tehdä katkosta työttömyyskassan jäsenyydestä. Eli kun olet jo TEHY:n(?) jäsen, niin älä lopeta TEHY:n (työttömyyskassa)jäsenyyttä, vaan ota kaikki hyöty irti, liity uuteen liittoon/työttömyyskassaan ja sitten eroat TEHY:stä. Näin mahdolliset TEHY:n aikana kertyneet työssäoloviikot lasketaan uudessa liitossa mukaan. Kysy apua liitosta tarvittaessa.
Minulle kävi niin, että kun yt-neuvotteluiden päätteeksi jäin työttömäksi, olin ensin ansiosidonnaisella.
Sitten löysin yli 200 km:n päästä kotoa osa-aikatyön, joka sisällöltään sivusi aikaisempaa työtäni.
Liitto jatkoi sovitellun päivärahan maksamista. Sittemmin liiton päivärahan perusteeksi on laajennettu myös tuo osa-aika-
työtäni vastaava työn sisältö.
Nykyään olen jo onneksi eläkkeellä.
HÄHHHÄÄÄ! Tajuatko että tuo sinun mielisairautesi on tuhonnut ainutkertaisen elämäsi? Tajuatko: Tuhonnut! Sinun elämäsi on tuo ripulipaskan osa, muilla on upeita elämiä. HÄHHHÄÄÄ!
Mun työssäoloehto , siitä en tiedä täyttyykö. Olin pitkään äitiysvapailla, sitten töissä hetken mutta en tainnut olla yhtäjaksoisesti 12 kk töissä ennen opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Mun työssäoloehto , siitä en tiedä täyttyykö. Olin pitkään äitiysvapailla, sitten töissä hetken mutta en tainnut olla yhtäjaksoisesti 12 kk töissä ennen opiskelua.
Tieto poistaa luulon
Kuulut vanhaan liittoon ja saat sieltä päivärahat kunnes saat työpaikan ja vaihdat uuden alan liittoon.