Teams ja kamerakäytännöt
Meillä on viikottaiset palaverit teamsissa joissa kukaan ei pidä kameraa päällä. Nyt esihenkilö oli ennalta ilmoittamatta kutsunut uuden HR-ihmisen esittäytymään. En voinut avata kameraa monestakin syystä. Olisiko tahdikasta ilmoittaa moisesta etukäteen? Oletteko itse aina etäpäivänä valmiustilassa kameran eteen?
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Olen valmistautunut. Tosin eipä se nyt muuta valmistautumista tarvitse kuin että on vaatteet päällä ja hiukset harjattu. Ja tämä kai on selviö työpäivänä.
Välillä oman porukan kanssa pidän kameran kiinni, varsinkin jos meitä on monta linjoilla. Myös pitkissä palavereissa, jossa en ole koko ajan äänessä laitan kameran kiinni ja avaan omalla vuorolla. Jos linjoille on tulossa uusi ihminen tai olen joidenkin yhteistyökumppanien kanssa palaverissa, niin tietysti kamera auki. Onneksi meillä on hyviä taustakuvia ja onhan niitä teamsissä omastakin takaa, joilla voi blokata vaikka selän takana olevan pyykkitelineen. Noin muuten ei teamsiin nyt mitään kummallista valmistautumista tarvitse. Jos olen esiintymässä virallisemmassa jutussa, ehostan itseäni enemmän ja mietin tarkemmin vaatteet, mutta noin muuten kyllä olen myös etäpäivinä ihan siistin näköinen oletuksena muutenkin.
Miten vaatteiden päälläolo muka olisi jotenkin selviö? Omassa kodissa?
Entisessä työpaikassa oli harvoin pakko olla kamera päällä ja jos pitikin, niin yleensä sen tiesi jo etukäteen ja pystyi varautumaan.
Nykyisessä ollaan paljon useammin kamerat päällä ja välillä ilman mitään varoitusaikaa. Olen ottanut tavaksi meikata etäpäivinäkin sen verran, että on mukava olo kamerankin edessä. Onneksi on myös vähän huono kamera ja valaistustakin voi säätää imartelevammaksi, niin ei näytä ihan niin pahalta kuin oikeasti. :D
Työssäoloaikana mielestäni on selviö pitää vaatteet päälle, jotta voi esimerkiksi laittaa sen kameran päälle teamsissä yllättäen. Vapaa-aikana jokainen voi olla kotonaan alasti jos haluaa.
Jos ollaan oman tutun porukan kesken, pidetään kamerat poissa. Tai jos porukkaa on kymmeniä, pidetään poissa. Yleensä isommissa palavereissa vain puheenjohtaja pitää kameran päällä.
Sitten jos on palaverissa asiakkaita tai uusia ihmisiä, silloin pidetään päällä.
T. Pörssiyhtiössä töissä
Olen valmistautunut. Tosin eipä se nyt muuta valmistautumista tarvitse kuin että on vaatteet päällä ja hiukset harjattu. Ja tämä kai on selviö työpäivänä.
Välillä oman porukan kanssa pidän kameran kiinni, varsinkin jos meitä on monta linjoilla. Myös pitkissä palavereissa, jossa en ole koko ajan äänessä laitan kameran kiinni ja avaan omalla vuorolla. Jos linjoille on tulossa uusi ihminen tai olen joidenkin yhteistyökumppanien kanssa palaverissa, niin tietysti kamera auki. Onneksi meillä on hyviä taustakuvia ja onhan niitä teamsissä omastakin takaa, joilla voi blokata vaikka selän takana olevan pyykkitelineen. Noin muuten ei teamsiin nyt mitään kummallista valmistautumista tarvitse. Jos olen esiintymässä virallisemmassa jutussa, ehostan itseäni enemmän ja mietin tarkemmin vaatteet, mutta noin muuten kyllä olen myös etäpäivinä ihan siistin näköinen oletuksena muutenkin.