Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tule koskaan maksamaan kuluttamiani verovaroja takaisin, mites te muut?

Vierailija
28.04.2025 |

Havahduin asiaan muutama vuosi sitten, kun mietin sairaalassa vuodepotilaana viettämäni ajan kuluja yhteiskunnalle.

Olen syntynyt -97, käynyt peruskoulun jälkeen lukion ja ammattikorkean. Ensimmäisen työpaikkani sain vasta 18-vuotiaana, koska kotipaikkakunnallani ei juurikaan ollut töitä nuorille. Amkista valmistuttuani olen ollut jatkuvasti työelämässä, palkkani on ollut 3100-4000€/kk. Tällä alalla palkkani ei tule juuri nousemaan, ellen vaihda projekti-insinööriksi tai esimiestehtäviin.

Olen kuluttanut verorahoja lapsena ja nuorena ainakin seuraavissa: neuvola, muu terveydenhuolto, suun terveyteen liittyvät hoidot ja oikomishoidot, kouluterveydenhuolto, ehkäisyneuvola, varhaiskasvatus, esiopetus, peruskoulu- ja lukio-opetus, päiväkoti- ja kouluruokailut, koulukuraattorin ja -psykologin palvelut, erikoispsykiatrian palvelut. Lisäksi olen saanut opintotukea ja asumistukea opiskellessani lukiossa.

Aikuisena olen törsännyt verorahoja muun muassa näissä tilanteissa: Opintotuki, asumistuki, terveydenhoidon peruspalvelut, erikoissairaanhoito vaikeassa infektiotilanteessa (sis yhden pään alueen leikkauksen ja jumalattoman kalliit lääkkeet), neuvolapalvelut, synnyttäminen ja sen jälkeinen sairaalajakso, lapsilisät, yksinhuoltajan korotukset, keskenmenoon liittyvät terveydenhuollon palvelut, perheneuvolan palvelut, sosiaalihuollon palvelut, auto-onnettomuuteen joutuminen (hälytysajoneuvoja tarvittiin aika monta, ei ollut minun vika kun risteyksestä ajettiin suoraan keulan eteen 80km/h vauhdissa) ja siihen liittyvät terveydenhuollon palvelut, päivystyspalvelut jne

Lisäksi olen kuluttanut julkisten teiden asfalttia ja katuvaloja sekä käyttänyt verovaroin kustannettuja rakennuksia.

Voi per... :DDDDDDD Ihan hieno juttu, että nuorena naisena olen näitä palveluja saanut enkä ole niiden vuoksi velkaantunut, mutta onhan tämä käynyt aika kalliiksi yhteiskunnalle, vaikka on tullut noita tulevia veronmaksajiakin pusattua tänne Suomeen.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 3-vuotiaasta asti lastensuojelun asiakas ja 9-vuotiaasta täysi-ikäiseksi pysyvästi sijoituksessa. Aikuisiällä sairastuin vakavasti ja hoitoni ovat tulleet hyvin kalliiksi. Tähän päälle kaikki normaalit kulut mitä koulutukseen perusterveydenhoitoon jne. olen kuluttanut.

Eipä tuossa paljoa paina se, että olen ollut 18-vuotiaasta asti työelämässä. Jos tästä vielä täysin työkykyiseksi toivun, ei taida työvuodet riittää maksamaan kaikkea takaisin, vaikka olen vielä alle 40-vuotias.

Minulle on todellakin ollut lottovoitto syntyä Suomeen.

Ei noita sijoituskuluja voi laskea sun kuluiksi. Ne on vanhempiesi kuluja, ei missään nimessä sinun

Kiitos, olipa jotenkin lämmittävästi sanottu.

Vierailija
22/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisen miljoonaa olen maksanut veroja enemmän, kuin olen kuluttanut yhteiskunnan varoja jos käytän niiden arviona 450k€.

Onko sulla kristallipallo, kun tiedät mihin sairastut? Yleensä keski-iässä on nettomaksaja mutta iän myötä kallistuu vaaka jälleen nettosaajan puolelle. 

Olen terve 60+. Tuohon 450k€ on laskettu mukaan myös näiden loppuvuosien mahdolliset hoidot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin Copilotilta, että kuinka paljon suomalainen nainen käyttää veroja syntymästä kuolemaan:

"Suomalaisen naisen elinikäinen verojen käyttö voidaan arvioida seuraavasti:

Keskimääräinen elinikä suomalaisella naisella on noin 84,5 vuotta 

Keskimääräinen vuosittainen verojen käyttö on arvioitu olevan noin 15 000 euroa 

Näiden tietojen perusteella voidaan laskea elinikäinen verojen käyttö kertomalla keskimääräinen vuosittainen verojen käyttö keskimääräisellä eliniällä:

84,5 vuotta15000 euroa/vuosi=1267500 euroa84,5 vuotta15000 euroa/vuosi=1267500 euroa

Eli suomalainen nainen käyttää elämänsä aikana keskimäärin noin 1 267 500 euroa verovaroja "

Pyysin vertaamaan miesten vastaavaan:

"Suomalaisen miehen elinikäinen verojen käyttö voidaan arvioida seuraavasti:

Keskimääräinen elinikä suomalaisella miehellä on noin 79,2 vuotta 

Näiden tietojen perusteella voidaan laskea elinikäinen verojen käyttö kertomalla keskimääräinen vuosittainen verojen käyttö keskimääräisellä eliniällä:

79,2 vuotta15000 euroa/vuosi=1188000 euroa79,2 vuotta15000 euroa/vuosi=1188000 euroa

Eli suomalainen mies käyttää elämänsä aikana keskimäärin noin 1 188 000 euroa verovaroja 

Tämä tarkoittaa, että suomalainen nainen käyttää elämänsä aikana keskimäärin noin 79 500 euroa enemmän verovaroja kuin suomalainen mies."

Vierailija
24/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noin, eikö sulla muuta mittaria ole kuin raha?  Tässä elämässä.

Vierailija
25/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin yliopistossa pitkään tutkintos jolla en työllistynyt. Valmistumisen jälkeen palasin hanttihommiin kun ei muutakaan ollut. Tienaan bruttona noin 26000e vuosi ja lisäksi minulta on leikattu rintasyöpä, eli en kyllä tule kulujani maksamaan takaisin.

Vierailija
26/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tullut oikealle palstalle.

Mielestäni palsta vaikuttaa olevan vasemmalla.

Sen takia täällä ollaankin nettosaajia eikä -maksajia.

Vierailija
27/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun työharjoittelun lisäksi en ole elämässäni (laillisia) töitä tehnyt, nyt 35v. Muutama tapahtuma nuorena sai aikaan niin vahvat negaatiot koko yhteiskuntaa kohtaan, että kiinnostus integroitua tahi panostaa siihen on ollut koko lailla nolla. About kaikki, jota rahalla haluaisin tehdä, on joko törkyverotettua, kiellettyä tai erittäin vahvasti säänneltyä.

Joskus tulee miettineeksi, että pärjäisikö sitten ulkomailla paremmin, jos ei täällä "easy modella". Sanoisin, että kyllä, koska isona kynnyskysymyksenä laillisessa työnteossa on nimenomaan se, että siitä joutuu maksamaan veroja ja siten hyödyttämään ko. inhoamaansa yhteiskuntaa. Ulkomaille ponnistaminen on vaan iso epävarmuustekijä itsessään ja vaatisi korkean tason koulutuksen.

Vierailija
28/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tienannut pimeesti käteen joku 50000 euroa viimeisen 6 vuoden aikana. Olen työtön mutta kaikenlaista pikkuhommaa aina löytyy. Yks tyyppi halusi että maalaan sen peltikaton ja yhden seinän koska sillä oli korkeanpaikankammo. Sain palkkaa 1000 euroa viikossa. Sitten olen viime aikoina piikannut muutaman autotallin lattian ja valannnu uuden lattian.

Et sattuisi apumiestä tarvitsemaan?

Vierailija
29/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin Copilotilta, että kuinka paljon suomalainen nainen käyttää veroja syntymästä kuolemaan:

"Suomalaisen naisen elinikäinen verojen käyttö voidaan arvioida seuraavasti:

Keskimääräinen elinikä suomalaisella naisella on noin 84,5 vuotta 

84,5 vuotta15000 euroa/vuosi=1267500 euroa84,5 vuotta15000 euroa/vuosi=1267500 euroa

Eli suomalainen nainen käyttää elämänsä aikana keskimäärin noin 1 267 500 euroa verovaroja "

Pyysin vertaamaan miesten vastaavaan:

"Suomalaisen miehen elinikäinen verojen käyttö voidaan arvio

Siis jokaisen pitäisi maksaa 15 000€ veroja per vuosi. Tämä toteutunee ylemmissä tuloluokissa ja joissakin keskiluokkaisten tuloluokissa, joissa kulutetaan paljon. Jos sosiaalituista leikkattaisiin reippaalla kädellä, jäisi maksettavaa aika paljon vähemmän

Vierailija
30/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio maksaa edes asuntolainaani takaisin. Mitäpä siihen sanot?

Ei kai siinä muulla ole väliä kuin pankin ja ulostoton sanomisilla.

Vierailija
31/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin, eikö sulla muuta mittaria ole kuin raha?  Tässä elämässä.

Nämä kommentoijat kyllä ihmetyttää. Ihan kun jokaiseen keskusteluun pitäisi tuoda kaikki mahdollinen. Joskus voi kekustella yhdestä asiasta kerrallaan. Ei pitäisi olla hankalaa. 

Vierailija
32/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun työharjoittelun lisäksi en ole elämässäni (laillisia) töitä tehnyt, nyt 35v. Muutama tapahtuma nuorena sai aikaan niin vahvat negaatiot koko yhteiskuntaa kohtaan, että kiinnostus integroitua tahi panostaa siihen on ollut koko lailla nolla. About kaikki, jota rahalla haluaisin tehdä, on joko törkyverotettua, kiellettyä tai erittäin vahvasti säänneltyä.

Joskus tulee miettineeksi, että pärjäisikö sitten ulkomailla paremmin, jos ei täällä "easy modella". Sanoisin, että kyllä, koska isona kynnyskysymyksenä laillisessa työnteossa on nimenomaan se, että siitä joutuu maksamaan veroja ja siten hyödyttämään ko. inhoamaansa yhteiskuntaa. Ulkomaille ponnistaminen on vaan iso epävarmuustekijä itsessään ja vaatisi korkean tason koulutuksen.

Jestas mikä luusei. Elää veroilla ja selittää sen veroilla. 

Toki taas paikka nimeltä ullkomaat on parempi paikka elää, mutta ei sinnekään voi mitenkään lähteä. 

Vierailija
33/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulta on leikattu kitarisat, ja tehty 2 kertaa tyräleikkauksessa ja vatsalihasten yhteen ompeleminen, lihavuusleikkaus ja sen jälkeen 2 kertaa vatsan kiristysleikkaus ja rintojen kohotus, ja molemmat munatorvikasvaimet leikattu kaikki nämä julkisella puolella, plus kerran vuodessa hammaslääkärit ja suuhygienistit. Olen myös synnyttänyt kahdesti ja käyttänyt äitiysneuvolan ja päiväkotipalveluja, lasten psykologia ja toimintaterapiaa julkisella, ollut itse suljetulla 2 viikkoa ja vuoden terapiat julkisella, ja ollut työttömänä 3 v jolloin opiskelin työttömyysetuudella uuden ammatin. Olen ollut myös puolivuotta sairaslomalla. Olen ehkä kuluttanut verovaroja jotain 100.000-150.000 euroa 

Eikö työttömyysetuudella opiskeleminen ole aina ollut maksimissaan kaksi vuotta? Ja kolmantena vuotena meni opintotuelle ja opintolainalle? Enään ei työttömyysetuudella onnistu kahden vuoden opiskelut.

Vierailija
34/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on tehty koko ikä, koskaan mitään veroja maksettu... (:

Vierailija
35/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisen miljoonaa olen maksanut veroja enemmän, kuin olen kuluttanut yhteiskunnan varoja jos käytän niiden arviona 450k€.

Onko sulla kristallipallo, kun tiedät mihin sairastut? Yleensä keski-iässä on nettomaksaja mutta iän myötä kallistuu vaaka jälleen nettosaajan puolelle. 

Olen terve 60+. Tuohon 450k€ on laskettu mukaan myös näiden loppuvuosien mahdolliset hoidot.

Mistä olet saanut tietää, paljonko olet veroja käyttänyt? Infran, maanpuolustuksen, koulutuksen ja monen muun muodossa (ei pelkkien sotekulujen)? 

Tuolla aiemmin joku esittää keskimääräisen miehen käyttävän verorahoja toista miljoonaa euroa. 

Vierailija
37/37 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tule koskaan saamaan maksamiani vero- ja eläkevaroja takaisin enkä niille vastinetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi