Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä saa tietää, miten rikoilmoituksen käsittely ja syyteharkinta etenee?

Vierailija
28.04.2025 |

Osaisiko joku neuvoa, miten saisin tietää, missä vaiheessa (poliisin ja minun itseni tekemät) rikosilmoitukset on etenemässä? Voinko kysyä sitä jostain?

Rikosilmoitusten teosta on kulunut kohta vuosi, enkä ole kuullut sanaakaan sen jälkeen, kun viime keväänä olin muutamaan kertaan kertomassa poliisille tapahtumista. Ilmoitetaanko minulle, milloin syyttäjä on tehnyt syyttämispäätöksen? Määrätäänköhän käsittelypäivä samalla, kun syyttäjä on päättänyt asiasta, vai kuluuko niiden välillä vielä pitkä aika?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sinne poliisilaitokselle mihin olet jättänyt, tai netissä taitaa olla mahdollisuus katsoa etenemistä, mutta se niissä vähäisemmissä. Siellä on joku tutkintavastaava tai jos mennyt jos syyttäjän harkintaan. Ehkä lähiaikoina ilmoittavat ettei johda toimenpiteisiin, mutta itse voi viedä kyllä tuomioistuimeen omalla kuluriskillä jos ei syyttäjä ala. 

Vierailija
2/11 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta, tuota tutkinnanjohtajaa olen itsekin harkinnut, mutten kehtaisi häiritä, jos tilanteen saisi tietää muualta... (Eikä tässä meidän tapauksessa ole mahdollista, että tulisi syyttämättäjättämispäätös, sen verran vakavista asioista kyse.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta, tuota tutkinnanjohtajaa olen itsekin harkinnut, mutten kehtaisi häiritä, jos tilanteen saisi tietää muualta... (Eikä tässä meidän tapauksessa ole mahdollista, että tulisi syyttämättäjättämispäätös, sen verran vakavista asioista kyse.)

Kysy Ylikseltä.... siellä tiedetään.

Vierailija
4/11 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita syyttäjälle, että onko esitutkinta jo tullut valmiiksi, mahtaisiko niissä olla peräti määräaikoja. 

Vierailija
5/11 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisille kannattaa soittaa että onko koko asia ees edennyt siitä pöydältä vielä mihinkään.. 

Vierailija
6/11 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa poliisilaitokselta voi pyytää esitutkintamateriaalia, siihen oikeus asianomistajalla/rikoksesta epäillyllä, mutta sen saa vasta sitten kun on valmistunut, jotta tuskinpa jos ei ole mitään ilmoitettu. 

Vierailija
7/11 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään tavanomaista että näissä kestää oma juttuni on ollut jonossa yli 3 vuotta. Ei oo vielä syyttäjällä edes

Vierailija
8/11 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mihinkään etene. Poliisi kyllä tiedottaa sinua sitten, kun juttu siirtyy syyteharkintaan, ja käräjäoikeudesta tulee tieto, jos syyte nostetaan. Useampi vuosi menee vielä ennen kumpaakaan.

Vierailija
9/11 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin poliisin esitutkinta, sitten materiaali  menee syyttäjälle, joka päättää, nostetaanko syyte. Jos syyte nostetaan, syyttäjä toimittaa materiaalin oikeuteen, joka päättää käsittelypäivän. Hidasta on yleensä, vuosia voi mennä. 

Vierailija
10/11 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kysyä syyttäjälaitokselta, tai sitten käräjäoikeuden kansliasta, jos asia on jo vireillä. Syyttämättäjättämispäätöksestä ilmoitetaan syyttäjän toimesta, ja pääkäsittelystä sitten käräjäoikeuden toimesta.

Jos taas syytetty haluaa tunnustamisoikeudenkäynnin, eikä sinulla ole itsenäisiä vaatimuksia, siitä ei tule mitään ilmoitusta.

Nimimerkillä soitin vasta käräjäoikeuteen kaksi vuotta tapahtumien jälkeen saadakseni tietää, että asia oli jo käsitelty tunnustsmisoikeudenkäynnissä, missä asianomistajan läsnäolo ei ole välttämätöntä, jos ei ole niitä vaatimuksia, joita minulla ei ollut vaan asiaa ajoi syyttäjä. Ratkaisuasiakirjat toki sain pyynnöstä.

Vierailija
11/11 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille vielä! Laitan varmaan ekaksi sähköpostia tutkinnanjohtajalle. Ihan hirveetä tuo, että käsittely voi kestää kolmekin vuotta. Mun tapauksessa esitutkinta tehtiin saman tien loppuun, joten se ei ymmärtääkseni pidennä aikataulua. On tosi raskasta olla alitajuisesti koko ajan virittyneenä siihen, milloin oikeudenkäynti tulee ja miten siihen pitää valmistautua. Nyt kun saisi tietää, että pitää odottaa vielä esimerkiksi vuosi, voisi vapaammin elää omaa elämää tässä välissä...