Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lonkkaluksaatiosta kyselen?

17.03.2007 |

3-vuotiaallani todettu nyt molemmin puolinen synnynnäinen lonkkaluksaatio. Edessä leikkaus ja pitkä kuntoutus. Onko kenelläkään muulla kokemusta tällaisesta ns. hoitovirheestä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olen itse lonkkaluksaatio-lapsi ja minun lonkkiani on korjattu epäonnistuneen tyynyhoidon seurauksena useampaan kertaan.

Kuinka suuresta luksaatiosta on kyse? Minkälainen toimenpide teille on tulossa? Minulta ensin katkaistiin lonkista jänteet ja kipsihoito kesti 8 kk. Ei auttanut. Sitten kokeiltiin reisiluun katkaisua ja kulman vaihtoa, toinen lonkka " parantui" . Toiseen jouduttiin sitten loppuen lopuksi rakentamaan uusi lonkkamalja (omasta luusta). Toivottavasti hoito on parissa kymmenessä vuodessa kehittynyt ja lapsellasi parempi onni kuin minulla ja kaikki sujuisi hyvin.

Vierailija
2/4 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat puolet täysin pois paikoiltaan. Eli ammattilaisten olisi pitänyt huomata tilanne, mutta kun ei... Kirurgia emme ole vielä tavanneet, ilmeisesti reisiluista kolmion malliset palat pois, ainakin kuukauden kipsihoito, ehkä vielä lastoissa ja monen kuukauden kuntoutus. Kivulias tulee olemaan ja ei voi kuin toivoa, että tulevaisuudessa minulla olisi vielä kivuitta kävelevä lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

reisiluun pään kulman muutos lonkkamaljaan nähden. Olin itse molemmissa toimenpiteissä 10 pv sairaalassa ja kivut jäivät sinne. Kipsissä olo oli vaan tylsää 3- ja 5- vuotiaana. Luihin oli asennettu sellaiset raudat ruuveilla, jotka poistettiin aina leikkauksen jälkeisenä vuonna. Nämä leikkaukset olivat seurausta aikaisemmin epäonnistuneesta jänteiden katkaisusta ½ vuotiaana. Tuolloin minut kipsattiin 8 kk ajaksi. Ja opin kuitenkin kipsin poiston jälkeen kahdessa kuukaudessa kävelemään 16 kk vanhana.

Onko lapsellasi tutkittu, että lonkkamalja on oikein muodostunut? Eli nuo yllämainitut leikkaukset onnistuivat minulle vain toiseen lonkkaan, toinen jäi huonoksi tuon lonkkamaljan epämuodostuman takia. Lonkkamalja ei ollut tarpeeksi kovera. Lantioluista muodostettiin minulle sitten lonkkamalja ollessani 14 vuotias. Sitäkin korjailtiin pariin otteeseen ennen täysi-ikää.

Kaikkein tärkeintä tulevaisuuden kannalta olisi, että rustopinta säilyisi lonkkamaljoissa, sillä muuten kävelemisestä tulee hyvin kivuliasta aikaisin nivelrikon vuoksi. Itselleni kävi näin tosin vasta tuossa myöhemmässä leikkauksessa. Olen kuitenkin nivelrikkoni kanssa selvinnyt nyt miltei 20 vuotta, pieneen päivittäiseen kipuun ja pieniin liikuntarajoitteisiini olen tottunut ja sopeutunut. Kipulääkitystä en käytä.

Älä huoli, uskon vahvasti, että lapsesi selviää. Lapset on niin uskomattoman mukautuvaisia ja vahvoja. Ole mukana mahdollisimman paljon, omat leikkaukseni on tehty 70- ja 80-luvuilla ja silloin ei äidit ja isät olleet sairaalassa mukana. Siitä on jäänyt isommat arvet kuin niistä näkyvistä, jotka ovat ympäri lantiotani.

Olen pahoillani, että vastaukseni viipyi, oli ongelmia kirjautuessa sisään. Kerrothan kuulumisia miten teillä on mennyt.

Vierailija
4/4 |
21.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään toimenpiteitä ei vielä ole tehty. Kipsaushoidon ja lastahoidon kestoaika on aika vaihteleva käsite eri ortopedeilla... jäämme odottamaan todellisuutta.

Leikkauksen onnistuminen on ilmeisesti kaikkein keskeisintä. Leikkauksia tehdään vuositasolla hyvin vähän, mutta lähinnä alle 2-vuotiailla.

Kiitos, että vastasit viestiini. Aihe kun ei ole nykymaailmassa kovin yleistä.