APUA RASKAUSPAHOINVOINTIIN!!!
Hei. Kävin yksityisessä neuvolassa alku-ultrassa ja samalla valittelin kamalaa raskauspahoinvointia. Kätilö/lääkäri neuvoi minua ostamaan matkapahoinvointilääkettä nimeltä POSTAFEN (10kpl pakkaus/6.26¿), lääkettä annetaan ruotsinpuolen neuvoloissa kaikille raskauspahoinvoinnista kärsiville, ja on annettu jo noin 10 vuotta. Lääke on kolmiolääke, mutta lukuisista tutkimuksista huolimatta ei ole todettu minkäänlaista haitta vaikutusta sikiön kehittymiselle ja kasvulle.
Lääkettä otetaan aamulla ja illalla yksi tabletti eli max kaksi päivässä. Lisäksi kätilö suositteli juomaan aamulla ensimmäiseksi sitruunavettä, vesi kannuun ja pari sitruunaviipaletta sinne mukaan, helppo tehdä ja hyvää. Tämä neuvoksi erityisesti niille jotka saavat pahoinvointia tavallisesta kraanavedestä. sekä pitämään koko ajan käden ulottuvilla leipää josta haukata pieni palanen pienin väliajoin, että siellä vatsassa on todellakin koko ajan jotain.
Minulle tuo Postafen lääke auttoi huimasti, enää ei tarvitse istua puolta päivää vessan pytyn vieressä oksentamassa. ei ole lääkkeiden jälkeen tarvinnut kertaakaan oksentaa. kätilö sanoi myös sitä että ihan turhaan nuoret tulevat äidit kärsivät ja kituuttavat pahanolon kanssa ja jopa joutuvat ihan turhaan sairaalaan tiputukseenkin, kun kerta tällainen lääke on olemassa, siksi miksi tämä lääke ei ole yleisesti käytössä suomessa on se että suomalaiset neuvolat eivät pidä tätä tuttuna aineena vaan se on tuntematon vielä...tutkimukset mitä on tehty on ruotsissa tehtyjä.
minä itse oksensin ensimmäiseltä lapselta noin 28 vkoa ja olisin tältä uudelta raskaudeltakin joutunut oksentamaan mutta onneksi tapasin tämän kätilön ja sain lääkkeet. Postafen lääkettä haluavat saavat sen reseptivapaasti apteekista.
toivottavasti tästä lääkkeestä on muillekkin apua, minua se ainakin auttaa.
Kommentit (5)
Minäkin söin samaa lääkettä toisen lapsen odotuksen alussa. Ja terve tyttö syntyi. Minulta lääke ei vienyt pahoinvointia kokonaan, mutta katkaisi sen kamalimman kärjen. Söin tosin tosi pientä annosta. Mutta auttoi silti. Nyt tässä raskaudessa auttoi b-vitamiini. Tai aika. En tiedä.
halusin kysya muutoinkin mielenkiinnosta, etta miten te odottavat aidit olette parjanneet pahoinvoinnin kanssa? Minulla on nyt ensimmainen raskaus (8+1) ja pahoinvointi alkoi viime viikolla. Minun oli pakko lahtea kotiin toista, kun oli niin kurja olo. Onneksi tuli viikonloppu vastaan ja sain levata rauhassa. Tanaan aamulla soin heti herattyani ja olo on ihan ok, mutta verenpaine alhainen. Laakarini olisi antanut minulle sairaslomaa varmasti ainakin viikon, jos olisin tahtonut, mutta en oikein voi olla pois toista juuri nyt jo senkaan takia, etta tassa vaiheessa sopimustani olisi erittain kinkkista, jos tyonantajani saisi tietaa jo nyt, etta olen raskaana. Miten te siis olette parjanneet pahoinvoinnin kanssa? Oletteko vain kayneet vaihvihkaa oksentamassa tasaisin valiajoin vai oletteko ottaneet sairaslomaa? Nostan kylla hattua kaikille pahoinvoinnin kanssa elaneille!
Tsemppiä sinulle pahoinvoinnista kärsivä! Itselläni kuvotus kesti viikot 5-12 ja sitten se loppui kuin seinään. Tuona aikana oksensin tasan kerran. Minulle oli apua näistä:
- viinirypäleet jääkaappikylminä
- tuoremehut, erityisesti greippimehu
- appelsiini
- ananas (jääkaappikylmänä)
- kirsikkatomaatit
- hapankorput työpöydän laatikossa
- se, että söi ainakin vähän, vaikkei olisi tehnyt yhtään mieli, sillä muuten tuli vielä kamalampi kuvotus
Loppuraskaus on mennyt ilman mitään pahoinvointeja, töistä en ollut kuvotuksen tai minkään muunkaan raskausvaivan vuoksi poissa päivääkään. Nyt kun olen jo äitiyslomalla, iski flunssa..:/ Voimia kaikille odottajille!
t. Feonia rv 38+1
PS: hyvänä puolena tuossa kuvotusajassa oli se, että herkut eivät maistuneet lainkaan, paino ei noussut yhtään - tilanne on sittemmin " korjaantunut"
minä sinuna kokeilisin myös tuota postafenia..jos töissä käyt kannattaa annosta pienentää, kun tuo kaksi tablettia päivässä aiheuttaa ihan valtaisen väsymyksen ja raukean olon. Itse pienensin sitä yhteen tablettiin päivässä puolet aamulla ja puolet illalla eikä väsymys iske niin pahasti kimppuun. esikoista kun odotin, oksensin koko ajan..ja se oli todella rankkaa..harmittelinkin lääkkeen antaneella lääkärille etten saanut kyseistä lääkettä käsiini silloin.
mulla ei pysynyt mikään sisällä, kaikki mitä söin tuli samantien ulos, esim. tee tuli yhtä lämpimänä ulos kuin se oli sinne mennessään. Hapankorppuja rouskuttelin ekassa raskaudessa tosi paljon ja niin syön tässäkin raskaudessa..helpottaa huonoa oloa.
hiiop nostetaanpa tätä viestiä ylöspäin..
olisi kiva kuulla, jotta ootteko pahoinvoivat kanssa sisaret kokeilleet vielä tätä lääkettä ja millai se auttoi teitä vai auttoiko ollenkaan?