Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko maitoa loppua kuin seinään??APUA

17.03.2007 |

Mulla kertakaikkiaan ei tullut maitoa yhtään eilen illalla eikä myöskään yöllä!

Tähän saakka on tullut suorastaan suihkuamalla, ja nyt sitten yhtäkkiä--ei mitään.

onneksi kaapissa oli NANia, ja pullo kelpasi vauvalle, 2,5kk.

vauvalla on ollut menneen viikon nuha, ja ehkä vähän vähemmännsyönyt kun tavallisesti, mutta on meillä ennenkin lapset olleet nuhassa vauvana eikä ole vaikuttanut maidontuloon.

Olen myöskin ollut hiukan alamaissa pari päivää muista asioista johtuen,

onko kellään mitään kokemsuta vastaavasta, onko nyt odotettavissa että maito on loppumaan päin, vai voiko olla joku ohimenevä häiriö??

Todella huolestuin.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itselläni loppui toisesta rinnasta maidon tulo todella yllättäen, tai ainakin se väheni radikaalisti. Sen huomasi ihan selvästi, rinta ei ollut enää samalla tavalla pinkeä kuin aiemmin. Toisesta rinnassa maitoa oli todella paljon, se oli varmaan 2 kuppikokoa suurempi.

Ja jos toisesta rinnasta maito loppui, nii miksipä ei sitten voisi loppua molemmista...

Vierailija
2/6 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen kanssa maito yhtäkkiä!

kaikki vaan sanoi, että ei se voi loppua noin...mutta minkäs teit!

kokeilin sitten nostattaa maitoa kotikaljalla ym mutta ei auttanut ja nanni otettiin käyttöön :)

yhtä hyvä äiti olet imetit eli et!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidontuotantoa on vaikea arvioida luotettavasti. Suihkuaminen tai se, mitä pumpulla saa irti, ei kerro kovinkaan paljon. Mutta jos vauva jää nälkäiseksi, jotain pitää tehdä.

Mulla maidontuotanto reagoi tosi herkästi väsymykseen ja stressiin. Siinä eivät sitten enää mitkään kotikaljat ja imetysteet auta.

Yritä uskoa siihen, että kyseessä on vain ohimenevä ilmiö. Imetä vauvaa tiheästi. Jos on tarpeen antaa pullosta päälle, anna vasta imetyksen jälkeen ja vähän kerrallaan = katso, mihin vauva tyytyy. Kyllä tuosta vielä noustaan!

Vierailija
4/6 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta stressi voi hidastaa/tai ehkäpä estääkin herumista. En ole tästä sen enempää lueskellut, kuin että ystäväni imetti pitkään lastaan, mutta ristiäispäivänä ei maitoa herunut ollenkaan. Oli niin kova stressi järjestelyistä. Vaiva oli ohi kun ristiäisetkin ja imetys jatkui entiseen malliin.

Omalla kohdallani huomasin että kun vauvalla oli rintaraivareita niin heruminen hidastui entisestään kun aloin hermoilemaan asiaa. Yritin ajatella positiivisesti ja ihailla suloista vauvaani ennen ja imetyksen aikana, ajattelin että jos se helpottaisi hermoiluani.

Rinnoista on turha päätellä mitään, en muista miten ekan kohdalla, mutta omani ovat olleet kuin tyhjät rukkaset siitä saakka kun vauva tuli 3kk. Liivinsuojia ei tarvita eikä muutenkaan uskoisi että sieltä mitään tulee(en myöskään heru pumpulle), mutta silti on maito riittänyt 4kk vauvan tarpeisiin.

Vierailija
5/6 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei varsinaisesti maidon loppumisesta ole omaa kokemusta, mutta terveydenhoitajan kanssa olen silti aiheesta jutellut. Hän sanoi, että joskus käy niin imettävälle äidille, että jos esim. säikähtää kovasti jotain tai tulee joku riita vaikka miehen kanssa, maitotiehyet saattaa mennä " tukkoon" ja äiti tuolloin luulee maidon loppuneen kuin seinään. Maito ei sinällään voi kuulma kerralla loppua, mutta tuo virtaus voi ehtyä yhden äkin, siitä se kuitenkin taas alkaa herumaan kuin imettelee tarpeeksi usein ja mieliala äidiltä tasoittuu. Sinällään voisin uskoa tuo teorian paikkansa pitävyyden, niin meilleä keho ja mieli toimii yhdessä.

Vierailija
6/6 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä entinen suihkutissi, joka tunnistaa tilanteen kohdallaan. Toki en voi vannoa, että samasta asiasta on kohdallasi kyse, mutta kerron silti tilanteestamme. Vauvamme on nyt 9kk ja imetän enää vain 2krt/vrk, joten maitoa ei enää tule entiseen tappaan suihkuamalla, mutta noihin kahteen imetyskertaan riittävästi.

Olen myös sitä mieltä, että maito ei voi loppua ihan seinään, vaan kyse on äidin omasta stressitilasta joka saa herumisen estymään ja näin sitä luulee maidon loppuneen. Sitten kun hermostuneena sitä herumista odottaa ja odottaa, niin se vaan hankaloituu entisestään. Näin oli ainakin minulla.

Minulla tuli tuo " maito loppui kuin seinään" -tunne ensimmäisen kerran, kun vauva oli 4kk. Olin silloin aivan ihmeissäni, mutta sitkeästi jatkoin imettämistä, vaikka rinnat tuntuivat ihan tyhjiltä ja muutaman päivän jälkeen tilanne normalisoitui. Vauva lakkoili silloin sen muutaman päivän (ja söi siis aika huonosti), koska hermostui siitä, että maitovirta ei ollutkaa tavallisen voimakas.

Sama tilanne toistui, kun vauva oli 5kk, 6kk ja 7kk; noin kuukauden välein. Huomasin, että rinnat tuntuivat tyhjiltä aina minipillerilaatan viimeisinä päivinä, joten kyse oli varmasti siitä, että oma hormonitoimintani vaikutti maidontuotantoon. Vaikka kuukautisia ei minipillereitä syödessä tulekaan, niin siellä " taustalla" oma hormonitoiminta on käynnissä ja näiden " maito lopussa" -päivien aikana olisi kuulunut normaalisti tulla kuukautiset. Kuukautisten aikaan maito voi olla joillain naisilla selvästi normaalia tiukemmassa ja sitä erittyy hieman vähemmän. Mutta kun kuukautiset loppuvat, maidontuotanto ja heruminen palaavat normaaleiksi. Näiden hankalien päivien aikana on vaan syytä muistaa imettää entiseen tahtiin, etteivät rinnat luule, että maitoa ei tarvitse enää tuottaa niin paljoa.

Voisiko jostain tällaisesta olla kyse kohdallasi?

Joka tapauksessa, tsemppiä imetystaipaleelle ja kyllä se maito varmasti riittää!

Suosittelen muuten vielä L Ä M P I M Ä S T I, että soitat Imetystukeen (puh. 041 528 5582), jos tuntuu, että tilanne ei meinaa korjaantua! Itse olen soittanut monta kertaa ja saanut joka kerta korvaamatonta apua!

annelie