heippa! kuka auttaisi??
eli mulla varmasti ihan liian lyhyt lute vaihe, eli oviksen jälkeen jää nyt melkein poikkeuksetta vaan 10 päivää väliin ennenkuin menkat alkaa, näin ollut nyt 5 kierrossa kun olen seurannut itseäni. Mitä tekevät gynellä jos menen tutkittavaksi tosta liian lyhyestä kierrosta? saako kuinka " helposti" apua? yritystä nyt siis puoli vuotta takana. KIITOS!!
ihme, miten olen voinut noi 3 lasta saada, ja vieläpä helposti!!
Kommentit (8)
mullakin sannuska menee:((
eikö kukaan tosiaan tiedä????
ja gyneltä sain ensin teroluteja ilman mitään tarkempia tutkimuksia. Sen jälkeen mulla on tehty kierronkartoitus verikokeilla ja loppukierron keltarauhashormonitaso oli sen mukaan ihan normaali, eli mulla lyhyt luteaalivaihe johtuu todennäköisesti korkeasta iästä.
Terolutit kuitenkin pitävät mulla vuodon pois eli loppukierto on niiden kanssa ollut normaalin mittainen.
mulla ei toivottavasti viel voi iästä johtua, eihän? oon 26... en kyl sit tiiä mistä mahtaa johtua kun aina ennen 15 vuoden ajan on kierrot olleet säännölliset 28-30 pv. nyt itseasiassa samoihin aikoihin ku aloitettiin vauvan yritys, alkoi kierrot lyhenee. mutta en oikein tiedä millä se selittyis koska meillä ei ollut hormonaalista ehkäisyä ennen yrityksen aloitusta. käytimme kondomia. hermoistako johtuu? voiko olla mahollista?
nauraako ne mut lääkäristä pihalle jos jo tässä vaiheessa (kolmas yrityskk menossa) menen valittelemaan tuota kierron lyhyyttä? vai voiskohan siihen saada jo apuja?
sannuska
Itsellä lähestulkoon samanlainen tilanne eli kaksi lasta ennestään ja molemmat saivat alkunsa ensimmäisistä kierroista ja kierron pituus tuolloin 28.Viime lokakuussa otettiin hormonikierukka pois ja vauvaa yritettiin puolen vuoden ajan...tuloksetta.Seurailin omaa kiertoani ja ovis osui aina kp14-15 ja menkat alkoivat säännöllisesti jo kp23 tai kp24 eli luteaalivaihe jäi vain max.9 päivään.Soitin ajan yksityiselle gynelle ja paikat ultrattiin, kaikki kunnossa mutta ilmeisesti keltarauhashormonia liian vähän, joten munasolu ei pääse kiinnittymään kunnolla.Sain lääkkeeksi Terolut-kuurin (vuodeksi jos ei ennemmin tärppää) ja heti ensimmäisestä kuurista tärppäsi: )) Nyt ollaan onnellisesti raskaana....eli tällainen tarina minulla, ei pakosti kaikilla auta nuo Terot, mutta rohkeasti vain gynelle!!!
-Happy
tosin mä taisin hätäillä, kun ei ne sit vielä alkaneetkaan, vaan varottelee, niinku aina...
Taidan silti äydä gynellä ihan vaan kattomassa määrääkö jotain.
Eli mulla kierrot pillereiden lopetuksen jälkeen kesti 25 päivää. Oviksen tunnistin joka kierto kp14/15, eli se kymmenisen päivää oli loppuvaihetta täälläkin. Jouduin käymään munasarjakystan vuoksi lääkärissä tutkimuksissa ja lääkäri arveli, ett melko lyhyt tuo kierto, mut ei vielä liian lyhyt.. Itse jäin tuolloin pohtimaan, ett kuinkahan se raskautuminen onnistuu.
Kuitenkin kun aloitimme sitten yrityksen (meni muutama kuukausi ilman hormonaalista ehkäisyä) niin kolmannesta kierrosta tärppäsi..Eli siis välttämättä lääkitystä ei tarvitse, mut toki gynellä käyntikään ei varmasti ole pahitteeksi, jotta saa varmuuden ja itselleen mielenrauhan :-)
-Ninca ja Rimpula 31+3-
Niin ei tarvitse itsekseen ihmetellä, että onko joku vialla ja keltarauhashormonitason tutkimiseen riittää yksi verikoe loppukierrosta.
kierrot ovat vaan lyhentyneet ja silti ovis on samoilla kp:llä ku ennenki.
tässä kierrossa tikut ja kivut paljasti oviksen olevan kp 16 ja 3 viimistä kiertoa ovat olleet 26,25 ja 24 pv. joten sen mukaan luteaalivaihe jää tosiaan jopa alle 10 mullaki.
mulla yks lapsi ennestään joka sai alkunsa tavallaan heti ku " lupa" annettiin mutta silloin mun kierrot oliki n. 28-32 pv. meillä yritystä vasta tämä alkuvuosi mutta silti kiinnostais tietää mitä ne lääkärissä tekis tällaisessa tilanteesa.
auttakaas siis viisaammat meitä!
Sannuska