Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Karhu kävi kahden ihmisen kimppuun Nurmeksessa

Vierailija
25.04.2025 |

Talviuniltaan heränneet karhut ovat liikkuneet aktiivisesti ihmisten ilmoilla tänä keväänä.

https://yle.fi/a/74-20158109

Kommentit (201)

Vierailija
181/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on kuningas ja kaikki eläimet kuuluvat ihmisen hallintavallan alle. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva

Höhöö et uskalla mennä metsään ilman aseistusta. Sellainen wannabekuningas. 

Vierailija
182/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karhu on metsän kuningas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes käynyt kimppuun: Ei yhtään puremahaavaa tullut.

Vierailija
184/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on liioittelua hyökkäsi kimppuun ja kuitenkin vain nuuski, jos olis hyökännyt ei olis vain nuuskinut 

Vierailija
185/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa tuossa uutisessa luki, että hyökkäsi kimppuun?

Vierailija
186/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin kartalta että Nurmes on lähellä Venäjän rajaa maantieteellisesti (verrattuna muihin paikkoihin) ja karhualueita. Siellä kai sitten on karhuja jonkin verran. Karhusumutteetko.

Vierailija
187/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäiköhän jotain oleellista kertomatta taas, kuten ihmiset itse menivät häiritsemään eläintä ja tämä puolustautui. Olen itse nähnyt, kuinka ihmiset yrittivät ottaa selfieitä villieläinten kanssa.

Vierailija
188/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäiköhän jotain oleellista kertomatta taas, kuten ihmiset itse menivät häiritsemään eläintä ja tämä puolustautui. Olen itse nähnyt, kuinka ihmiset yrittivät ottaa selfieitä villieläinten kanssa.

Joo, on tullut nähtyä jos jonkinmoista id*otismia. Kerran näin, kuinka nuoret tytöt löysivät ketunpesän ja ottivat poikaset syliin silittääkseen niitä...

Vierailija
189/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilusti pohjoisemmas Nurmeksesta, meidän suvun alueilla isoisä näytti miten päälle ryntäävää karhua vastaan taistellaan seipäällä. Siis niitä mitä aitoina käytetään. Pitkää seivästä pitää käyttää niin että se tuetaan maata vasten ja karhu ryntää sitä päin. Se on käytännössä ainoa keino onnistua. Hän oli surmannut karhun paljain käsin seipäällä nuorena miehenä. Karhu oli rynnännyt päin ja sattumoisin oli heinänteossa tarvittava seiväs lähettyvillä. Kiskaisi seipään ylös ja karhu seivästyi kaulasta seipääseen.

Taistelu ei päättynyt siihen vaan piti puukolla käydä tuikkimassa ja siinäkin oli hengenlähtö lähellä.  Siihen aikaa miehet kantoi pitkää lapinleukua, joka on kuin vesuri ja sen voi singata seitsemänkin metrin päähän tappavasti ja tarkasti, jos on harjoitellut sen käyttöä. isoisä näytti usein miten tappaa jäniksen leukulla. Sinkaisi sen ja jänis oli halaki.

Sitten syötiin jänistä nuotiolla. Olen sattumalta jutellut assimiehen kanssa joka on tiedettävästi potkaissut karhua nenään ja karhu säntäsi tiehensä. Tällainenkin on mahdollista. Käytännössä karhun yksi raapaisu halkaisee ihmisen kahtia. Siksi karhun kanssa taistellessa pitääkin liikkua kuin koiperhonen. Epäsäännöllinen juopunut liikehdintä ja lapinleukulla heitellään letkeästi kahdeksikkoa ilmaan. Osuu tassuille jos iskee päin.

Seivästä on ennen käytetty karhun pyyntiinkin. Vielä ennen kivääreitä miehet taistelivat karhuja vastaan suksilla yhtä sauvaa käyttäen. Sauva oli kuin se seiväs tai keihäs. Hiihtokin tapahtui puolelta toiselle lykkien kuin kanootilla mennen.

Jos haluatte harjoitella seipäällä karhua vastaan, niin tarvitsette perävaunun ja karhua muistuttavan möntin peräkärryn päälle, sitten sen seipään ja leikkimieltä. Toinen työntää "karhua" päin ja sitten vain nostetaan seiväs oikeaan aikaan ylös ja tähdätään kohteeseen. Herkät paikat on sydän, ja leuan tai kaulan alta pää tai kuonokin käy. Jos karhu ei ryntää päin, niin ei toimi. Voimaa ei käytetä vaan ajoitus on tärkein. Mahdollisuudet selvitä on vähäiset.

Vierailija
190/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa edes kuvitella, miten pelottava tilanne se on ollut.

Karhulle. Kaksi ihmistä karhun elinpiirinsä. Käsittääkseni kaukana taajamasta. 

Tuleeko teille viherpiipertäjille mieleen, että siellä taajaman ulkopuolellakin asuu ihmisiä? Tuo paikka missä tämä tapahtui on monivuotinen tuttu marjapaikkamme, ja kotini on n. 3-5 km päässä tuosta tapahtumapaikasta. 

Mietipä omalta osaltasi tilannetta, että olet marjassa ja karhuemo seisoo siinä edessäsi, kun nouset kyykystä ylös. Ai niin, mutta ethän sinä liiku metsissä, etkä varmaan poimi esim marjoja. Sen verran asiantuntemattomalta tuo kommenttisi vaikuttaa.

Vierailija
191/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan ääliömäinen kommentti taas. Asun tuon tapahtumapaikan vieressä. Ja maaseudulla asuvilla ihmisillä on tapana esim. lenkkeillä metsäpoluilla. Tai poimia metsissä marjoja. Tai käydä iltakävelyllä. Ajattelitko, että maaseutu on jotain reservaattia, joka on tarkoitus jättää susien ja karhujen vapaaseen vallintaan? Ja ihmisten pitäisi muuttaa pois pelkäämään kaupunkeihin? 

Mistä ihmeestä tätä puusilmäistä urbaaniajattelua sikiää? Jolla ei ole mitään tekemistä suuren osan suomalaisten maaseudun ihmisten elämän kanssa.

Kyllä se on niin, että suurpetokannat täytyy saada metsästyksellä hallintaan. Suomi ihmisille eikä pedoille.

Vierailija
192/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei edes käynyt kimppuun: Ei yhtään puremahaavaa tullut.

Karhu juoksi pahki, mutta kohteet heittäytyivät " kuolleiksi" maahan, joten ei tullut puremia. Jos olisivat lähteneet pakoon juoksemaan olis toinen ainaki saanut puremia.

Vierailija
193/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Karhu oli nuuhkinut ja örissyt." Voi vıttu mitä vellihousuja nämä pohjoisen paskahousut ovat.

Ei viitsisi edes kommentoida. Mene itse samaan tilanteeseen. Kyllä voisi olla lätäkkö allasi. Asun tuossa paikan vieressä. En halua joutua hengenvaaraan iltakävelylläni. Karhukanta pitää saada Suomessa kuriin. 

Ja BTW, Nurmes ei ole Pohjois-Suomea. Pohjois-Suomea on esim. Lappi. Nurmes kuuluu Pohjois-Karjalaan eli Itä-Suomeen.

Enkä ole vellihousu.

Vierailija
194/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pakko käydä tarkastelemassa maita ja mantuja jossain skutsissa juuri silloin kun karhut heräilevät talviunilta! :D 

Kyllä, tarkastukset tehdään pääasiassa sulan maan aikaan ja se aika ei ole (Itä-)Suomessa yhtään turhan pitkä.

Vierailija
195/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan ääliömäinen kommentti taas. Asun tuon tapahtumapaikan vieressä. Ja maaseudulla asuvilla ihmisillä on tapana esim. lenkkeillä metsäpoluilla. Tai poimia metsissä marjoja. Tai käydä iltakävelyllä. Ajattelitko, että maaseutu on jotain reservaattia, joka on tarkoitus jättää susien ja karhujen vapaaseen vallintaan? Ja ihmisten pitäisi muuttaa pois pelkäämään kaupunkeihin? 

Mistä ihmeestä tätä puusilmäistä urbaaniajattelua sikiää? Jolla ei ole mitään tekemistä suuren osan suomalaisten maaseudun ihmisten elämän kanssa.

Kyllä se on niin, että suurpetokannat täytyy saada metsästyksellä hallintaan. Suomi ihmisille eikä pedoille.

Sinähän olet todellisuudesta vieraantunut. Pedot kuuluvat metsään. 

Ihminen voi elää luonnon kanssa sopusoinnussa.

Vierailija
196/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan suunnittelivat avohakkuita ja eläinten elinpiirin kaventumista. Olivat 10 km päässä taajamasta.

Ei kannattaisi avautua, kun on noin pihalla asioista. Metsäkeskus ei suunnittele yhtäkään hakkuuta, vaan nimenomaan opastaa ja valvoo että asiat menevät ohjeiden ja mm. metsälain mukaan. Tarvittaessa vie asiat oikeuskäsittelyyn asti, jos maanomistaja tai toimijat ovat toimineet lain vastaisesti.

Ja 10 km taajamasta ei ole todellakaan paljon. Karhu juoksee 10 minuutissa tuon matkan.

Vierailija
197/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tussukka jäi kotiin?

Vierailija
198/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on niin, että suurpetokannat täytyy saada metsästyksellä hall

Juuri näin! Karhut ovat liikkeellä keväisin sen tietää jokainen kaupunkilainenkin. Jokainen myös valitsee asuuko suurpetojen reviirillä vai ei.

Vierailija
199/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut karhuja riistakameroista viime syksynä ja niitä pyöri jo silloin kylien liepeillä pentuineen. Jotakin tarvis tehdä. Maahan heittäytyminen ja kuolleeksi tekeytyminen on viisasta, jos tilanne sattuu kohdalle, mutta ei ole mikään varma pelastus. Haavoittunut karhu hyökkäsi mm. Sotkamossa 2023 miehen reiteen. Miehellä kävi onni, koska niskaan hyökätessään karhu olisi saanut hänet äkkiä hengiltä.

Vierailija
200/201 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkarhuista vielä, että eivät nekään mitään leppoisia otuksia ole. Huippuvuorilla kuollut porukkaa jääkarhujen hyökkäyksiin ja siellä kannetaan aivan kuten Kanadassakin asetta mukana reissuilla.