Miksi ihmeessä on edes ollut työhuonevähennys?
Moderni etätyö ei mitään työhuonetta ole vaatinut muutenkaan. Mitään lisäkuluja ei ole muodostunut.
Kommentit (97)
Tuo vähennys oli jo ennen covidia. Muutamia kavereita sillon jo teki paljon kotona töitään ja heillä oikeasti oli se ylimääräinen työhuone. Eikä mikään läppärinurkkaus eteisessä tms.
Työhuonevähennys on vanhan ajan dinosaurus, joka covidin myötä heräsi hetkeksi henkiin ja kunnes se ajetaan alas.
Vierailija kirjoitti:
Etätyössä kotona kuluu sähköä, vettä, wc-paperia.... ym. Niin sitä varten kai se on
Kuluuhan niitä muutenkin vai miten muka ihmiset asuvat ilman sähköä ja vettä?
Jos tekee kotonta käsin töitä tai jos omistaa yrityksen tyyliin pekka ja perävaunu, on tämän pekan jossain laskutus ja muut paperihommat tehtävä. Ja näin keittiöstä tulee työhuone paperilla
Persujuntit poistivat työhuonevähennyksen pelkästä kateudesta. Je kun ovat tavallisesti jotain rukkikuskeja ym. pikkuporvaria esittäviä pölvästejä.
Huomaa ettei ap ainakaan etätöitä ole koskaan tehnyt, mahtaakohan ollut töissä ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei ap ainakaan etätöitä ole koskaan tehnyt, mahtaakohan ollut töissä ollenkaan?
Ei koske pelkästään etätyöläisiä vaan kaikkia yrittäjiä joilla ei ole erillistä toimistoa tai varastoa
Mul Punavuoressa neljän huoneen kämppä .
Kela maksaa vastikkeet jne
Koska työhuonevähennys.
Oon siellä pannu yhtä vaaleaa naista.
En oo himaan tuonu
Koska vaimo viimeisillään ja viisi alle kouluikästä kersaa.
Meillä on tehty etätöitä lähes 20v.
Todellakin tarvitsemme erillisen huoneen koska koska on teamseja päivittäin, tarkkoja excelsulkeisia tai tarjoustentekoa mitä ei pysty hulabaloon (4 lasta) keskellä tekemään. Paperit/materiaalitkin täytyy joskus jättää levälleen eikä niihin saa koskea.
Onhan tuo huone ylimääräinen kulu, sähköä kuluu myös.
Toimisto ei ole miehelle mahdollinen päivittäin koska sijaitsee toisessa maassa ja minulla työkeikat vie maailmalle, toimisto 2 tunnin matkan päässä eikä ole järkeä tuhlata päivää autossa
Oma työnantaja on toistaiseksi valtio. Valtio haluaa säästää tilakuluissaan, joten on lanseerattu hybridityö porukalle, joka tekee erilaista asiantuntijatyötä. Tällä hetkellä omalla fyysisellä työpaikalla ei ole kaikille työntekijöille edes omaa työpistettä, jos menisimme sinne kaikki kerralla. Tilanne vielä huononee entisestään, kun työpaikalle tulee jatkossa vielä enemmän porukkaa samoihin tiloihin. Sinne siis sullotaan lisää muidenkin organisaatioiden porukkaa.
Itse olen ruohonjuuritason juristi, ja teen paljon etätöitä kotona omassa työhuoneessa. Työhuone on siis varta vasten rakennettu tuota tarkoitusta varten. Työhöni liittyy paljon salassa pidettäviä tietoja sisältävien asioiden käsittelyä, joten en työtäni nyt missään olohuoneessa hoida (usein myös perheenjäseniä paikalla). Tuo työhuonevähennys on ollut tässä tilanteessa hyvä asia. Ei ole tarvinnut hakea työpaikan ja kodin välisestä matkasta vähennyksiä. Nyt varmaan siirryn tekemään enemmän töitä fyysiselle työpaikalle ja haen taas matkoista vähennyksiä. Työnantajan on tietysti huolehdittava, että mulla on työpaikalla käytettävissä työpiste.
No, seuraavana leikataan työmatkavähennykset. Kellekäs työhuonevähennyksen poistosta irvailevat ryskähommaduunarit sitten irvailevat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä työhuoneiden tarvitsijoita on enemmänkin mm. Käsityöläiset ja taiteilijat niitä tarvitsevat. He tässä häviävät ja useat muutenkin pienituloisia.
Taiteilijat saisivat häipyä daideilemaan omilla rahoillaan Pohjoisnavalle. Performansseja jääkarhun kanssa.
Voiko suomalaiseksi itseään kutsuva olla henkisesti noin jälkeenjäänyt?
No sitten haet täydet työmatkavähennykset julkisen liikenteen mukaan (ei edellytä kuitteja). Ei se verottaja tule tarkkailemaan, teetkö kotona vai työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä työhuoneiden tarvitsijoita on enemmänkin mm. Käsityöläiset ja taiteilijat niitä tarvitsevat. He tässä häviävät ja useat muutenkin pienituloisia.
Taiteilijat saisivat häipyä daideilemaan omilla rahoillaan Pohjoisnavalle. Performansseja jääkarhun kanssa.
Jaha, raksan naulapoikapersukin saapui pätemään. Menisit töihin takaisin luumuilemasta. Ei sitä palkkaa laiskottelusta makseta.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla miehillä talouspaperin kulutus kasvaa etätöissä.
Elämä on jännittävää vähä-älyisenä palstamiehenä.
Kikkeli, TYRSKISTÄ!
Vierailija kirjoitti:
Jos työhuonevähennyksen poistuminen jurppii, niin palatkaa toimistolle. Toimistotyö on tuottavampaa ja lisäksi siellä saa sosiaalisuutta päiväänsä, kun näkee työkavereita ja voi jutellakkin niiden kanssa.
Työn tuottavuus toimistolla on alle puolet siitä mitä etätöissä. Etänä on helpompi keskittyä ns. "deep workiin". Toimistolla jutellaan sitten työkavereiden kanssa.
Ja säästyy ennenkaikkea aikaa, mutta myös rahaa, kun ei tarvitse ostaa työvaatteita, eikä tankata niin usein.
Työskentelin kääntäjänä yli 20 vuotta. Todellakin oli se oma työhuone talteen.
Nykyään olen opettaja ia edelleen vähennän sen puolikkaan. Ette voi uskoa mikä määrä ihan jo kokeita pöydilläni ja hyllyillä pyörii! Samaten erilaisia oppikirjoja, itse tekemiäni materiaaleja jne.
Koululla minulla pikkuruinen lokero. Opetan eri luokissa, joten sielläkään ei voi mitään säilyttää. Ainoa paikka on koti.
Vierailija kirjoitti:
No, seuraavana leikataan työmatkavähennykset. Kellekäs työhuonevähennyksen poistosta irvailevat ryskähommaduunarit sitten irvailevat?
Siis niiden omavastuuhan nousi jo aiemmin (tämän hallituksen tekosia). Viime vuodesta en saanut enää työmatkakuluvähennystä, vaikka oli ihan sama työmatka kuin toissavuonna. Ja nykyään meidän kaupungissa ei saa työmatkavähennystä kukaan, joka pystyy verohallinnon mukaan käyttämään julkisia (lue: he, joille verottaja ei salli oman auton käyttöä), koska on tasataksa-alue ja vuoden kuukausilippujen hinta jää alle omavastuun. Ihan riippumatta siitä, onko työmatka 5 vai 50 km.