Miksi nukutuksen jälkeen pitää kotona olla aikuinen seurana?
Ihan aidosti nyt kyselen. Itse olen menossa rutiinileikkaukseen vappuaattona ja olen sinkkuihminen. En edes tohdi kysyä ketään seurakseni leikkauksen jälkeen. Jos leikkaus on klo 7 jälkeen aamulla, niin eikö sitä jo ilta 18 aikaan tiedä, miten loppuilta menee. Avatkaa mulle oikeasti, jotta ymmärtäisin :). En todellakaan halua jäädä sinne sairaalaan yöksi.
Entä jos kokoan soittoringin ja pyydän eri ystäviäni soittamaan minulle vaikka tunnin välein siihen saakka, kun menen nukkumaan. Ja jos en vastaa, niin sovimme, että he soittavat häkeen. Onnistuisiko näin? Ja taksilla ajattelin tulla kotiin leikkauksen jälkeen.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran ollut tästä samasta syystä leikkauksessa ja en ollut edes yhtään sekava :). T:ap, joka ei tahdo muovitettua sänkyä ja huutavaa kämppistä.
Mutta joo, annoitte ajattelemisen aihetta. Toisaalta olen sitä mieltä, että jos tieni päättyisi leikkauksesta johtuen, niin joudan jo mennäkin. Ei aidosti ole elämässä oikein mitään syytä, miksi pitäisi elää.
Ahaa. No miksi sitten menet edes leikkaukseen, jos ei ole syytä elää ja joudat jo kuolla? Jos oikeesti olet tuota mieltä, niin sittenhän sä viet jonkun toisen leikkausajan, jonkun joka haluaa elääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tule kotiin tuota asiaa tarkistamaan. Mäkin sanoin leikkauksen jälkeen, että mua tullaan noutamaan sairaalasta, mutta oikeasti vain kävelin itse pois sairaalasta ja olin yksin toipumassa kotona, kun sinne asti bussilla pääsin.
Mut leikattiin toissavuonna enkä päässyt pois ilman hakijaa. Hoitaja saattoi mut ulos ja piti huolta asiasta.
Joo mutta ei se hoitaja olisi mitään voinut tehdä vaikka olisit lähtenyt kalppimaan, ei ne voi vankina pitää.
Itseasiassa olet täysin väärässä. Jos hoitaja katsoo ettet ole kykenevä huolehtimaan itsestäsi, hoitajan VASTUULLA on pitää sinut turvassa ja niinpä sinut saatetaan petiin ja valvontaan. Heillä on velvollisuus huolehtia että pystyt itse huolehtimaan itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kestää kauan että nukutusaineet poistuvat kehosta. Voit olla tokkurainen pitkään sen jälkeen kun olet herännyt nukutuksesta. Se ei ole ollenkaan samanlaista kuin yöunien jälkeen herääminen. Ka ties mitä komplikaatioita voi tulla yksinkertaisenkin leikkauksen jälkeen. Itse sinkkuna jäisin suosiolla sairaalaan yöksi.
Pienen operaation jälkeen sinkkuna jäin tuonne, yksi sairaanhoitaja oli vahtimassa koko yön ihan turhaan, ketään muuta tuolla ei ollut. Olo oli hyvä heti, eli sanisin että oli täysin turhaa ja todella kallista.
Nukutus vaikuttaakin eri ihmisiin eri tavalla. Ja sitä ei voi etukäteen tietää. Saman ihmisen kahdessa eri leikkauksessa voidaan käyttää eri nukutusaineita joilla on erilaiset jälkivaikutukset. Joten jos kerran on mennyt hyvin ja ilman sivuvaikutuksia ja pöhnäistä oloa niin se ei takaa että seuraavallakin kerralla menisi samalla samalla lailla.
Kävin leikkauksessa ja minulle annettiin myös ohjeistus (ihan paperilla) sekä suullisesti, että leikkauksen (nukutus) jälkeen pitäisi olla joku ainakin leikkausta seuraavan yön minun kanssa ja niinpä äitini tuli kanssani, mieheni oli työmatkalla eikä päässyt paikalle. Se on ihan hyvä ohje jota kannattaa noudattaa.
Ap tässä. No okei, jään sitten sinne s**tanan sairaalaan yöksi. Kai sieltä pääsee edes aikaisin pois ;)?
Sairaalasta saa poistua ilman lupia, olet aikuinen ja vastuussa itsestäsi. Sinulla on vahva itsemääräämisoikeus ja vapaa maa.
Mä taas en meinannut päästä ilmoittautumisesta eteenpäin ja operaatioon kun ei ollut antaa lähiomaisen yhteystietoja. Se hoitaja hoonosoomi vaan jankkasi kuinka kyllä jokaisella pitää olla omaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen ollut todella tokkurassa pitkään leikkauksen jälkeen.
Minä olen leikkauksen jälkeen jutellut leikanneen lääkärin kanssa olevinaan ihan skarppina heti heräämisen jälkeen. Sen jälkeen olinkin sitten hyvin tokkurainen ja nukuskelin. Jälkikäteen en muista oikeastaan mitään tuosta juttelusta. Sellainen mielikuva oli, että allekirjottelin paperit, että saivat paperini toisesta sairaalasta, missä minua oli tutkittu aikaisemmin. Taidettiin keskustella sitten uudelleen seuraavana päivänä, jolloin olivat saaneet paperit, mistä kummasti puuttui yksi kuva. Lääkärin mukaan vaivani olisi pitänyt näkyä jo tuossa aikasemmassa kuvassa,
Lääkeainereaktion, sisäisen verenvuodon, infarktin ja tulehduksen varalta.
Esim. aivoinfarkti voi tappaa tai halvaannuttaa.
Anafylaksiaan menehtyy minuuteissa, kun hengitystiet turpoaa umpeen.
Sisäinen verenvuoto tappaa minuuteissa - tunneissa.
Sepsis tappaa tunneissa.
Kaikki nämä voivat alkaa nukkuessasi tai alentamalla tajunnantasoa, jolloin et pysty kutsumaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalasta saa poistua ilman lupia, olet aikuinen ja vastuussa itsestäsi. Sinulla on vahva itsemääräämisoikeus ja vapaa maa.
Koita nyt jo uskoa ettei asia ole noin!
Sinä olet tullut hoitoon, ja koska hoitohenkilökunta tietää että olet käytännössä huumausaineiden vallassa, sinulla ei ole itsemääräämisoikeutta ennenkuin voidaan todeta että ne aineet ovat poistuneet elimistöstäsi.
Tuosta on mustaa valkoisella ja sinun mielipiteet ei sitä muuta miksikään! Ainoa vapaaehtoisuus mikä sinulla on, on se että olet vapaaehtoisena suostunut ehdottettuun hoitoon. Mutta kun sinut on pumpattu täyteen aineita, silloin sinun itsemäärämisoikeus kaikkoaa.
Ainoa paikka mistä voit poistua on esimerkiksi tilanne jossa olet kännissä, ja sitten itse tulet hoitoon ja jossain sekopäisyydessä päätät sieltä poistua. Hoitohenkilöstö tulee sinut kyllä etsimään ulkoakin, mutta he eivät voi varsinaisesti sellaisessa tilanteessa sinua pakottaa hoitoon. Mutta jos ne aineet on ympätty sairaalan toimesta, niin olet heidän hallinnassa. Ja tämä on FAKTA! Voit kysyä vaikka jonkun sairaalan asianajajalta jos vielä haluat inistä vastaan.
Pienen operaation jälkeen sinkkuna jäin tuonne, yksi sairaanhoitaja oli vahtimassa koko yön ihan turhaan, ketään muuta tuolla ei ollut. Olo oli hyvä heti, eli sanisin että oli täysin turhaa ja todella kallista.