Miksi nukutuksen jälkeen pitää kotona olla aikuinen seurana?
Ihan aidosti nyt kyselen. Itse olen menossa rutiinileikkaukseen vappuaattona ja olen sinkkuihminen. En edes tohdi kysyä ketään seurakseni leikkauksen jälkeen. Jos leikkaus on klo 7 jälkeen aamulla, niin eikö sitä jo ilta 18 aikaan tiedä, miten loppuilta menee. Avatkaa mulle oikeasti, jotta ymmärtäisin :). En todellakaan halua jäädä sinne sairaalaan yöksi.
Entä jos kokoan soittoringin ja pyydän eri ystäviäni soittamaan minulle vaikka tunnin välein siihen saakka, kun menen nukkumaan. Ja jos en vastaa, niin sovimme, että he soittavat häkeen. Onnistuisiko näin? Ja taksilla ajattelin tulla kotiin leikkauksen jälkeen.
Kommentit (31)
Jäät sinne yöksi niin sillä selvä.
Koska kestää kauan että nukutusaineet poistuvat kehosta. Voit olla tokkurainen pitkään sen jälkeen kun olet herännyt nukutuksesta. Se ei ole ollenkaan samanlaista kuin yöunien jälkeen herääminen. Ka ties mitä komplikaatioita voi tulla yksinkertaisenkin leikkauksen jälkeen. Itse sinkkuna jäisin suosiolla sairaalaan yöksi.
Ei ne tule kotiin tuota asiaa tarkistamaan. Mäkin sanoin leikkauksen jälkeen, että mua tullaan noutamaan sairaalasta, mutta oikeasti vain kävelin itse pois sairaalasta ja olin yksin toipumassa kotona, kun sinne asti bussilla pääsin.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen koira oli mulla seurana. Ei ne kysyny että onko ihminen vai elukka.
Sen takia jos jotai kummallista ilmenee.
Kuka koiran ulkoiluttaa?
Aikuisena voi tehdä itsenäisiä päätöksiä. Jos ei pelota että on liian tokkurainen tai komplikaatioita niin siitä vaan voi olla ihan hyvin yksinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tule kotiin tuota asiaa tarkistamaan. Mäkin sanoin leikkauksen jälkeen, että mua tullaan noutamaan sairaalasta, mutta oikeasti vain kävelin itse pois sairaalasta ja olin yksin toipumassa kotona, kun sinne asti bussilla pääsin.
Luuletko että näitä sääntöjä on ihan kiusallaan tehty? Ensinnäkin jos on tultu sairaalaan omalla autolla niin tuskin on ajokunnossa heti leikkauksen jälkeen kun lääkkeet jyllää kehossa ja vakava riski tieliikenteessä. Jos on yksin kotona niin mitä jos tuleekin joku komplikaatio seuraavana yönä ja ei herää tai ei pysty hälyttämään apua, tai pääse ambulanssia vastaan?
Sanot ettei ole ketään, niin saat jäädä osastolle ja saat aamiaisen vuoteeseen. Korvatulpatkin saa talon puolesta kun pyytää.
Vierailija kirjoitti:
No minä taas oon hakenut puolison leikkauksesta ihan läpsystä vaihtona hoitajan kanssa keskustellen. Eri paikoissa voi olla erilaisia käytäntöjä. Ei ne kuitenkaan varmasti poliisia perään laita, jos sieltä karkaa omin päin :) Sillä taas ei ole väliä, onko hakija lähiomainen, kaveri, tutuntuttu vai joku netistä kaivettu randomi (jota en tietystikään muista syistä suosittele).
Mikään lääketieteellinen toimenpide ei ole 100% turvallinen. Kun on aikuinen seurana niin osaa hälyttää apua tarvittaessa, kun itse olet tajuttomana lattialla. Harvoinhan mitään kriittistä sattuu, mutta se on silti aina mahdollisuus.
Aikuinen huomaa paremmin tajunnantasosi ja sen mahdollisen muutoksen - jos esim alat vaipua uudelleen nokosille ikuiseen uneen.
112 on muistissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että näitä sääntöjä on ihan kiusallaan tehty? Ensinnäkin jos on tultu sairaalaan omalla autolla niin tuskin on ajokunnossa heti leikkauksen jälkeen kun lääkkeet jyllää kehossa ja vakava riski tieliikenteessä. Jos on yksin kotona niin mitä jos tuleekin joku komplikaatio seuraavana yönä ja ei herää tai ei pysty hälyttämään apua, tai pääse ambulanssia vastaan?
En olisi ajanutkaan autoa siinä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi ajanutkaan autoa siinä kunnossa.
Joku muu voi taas olla sitä mieltä ettei pieni nukutusainepöhnä mitään haittaa ja ei muuta kuin heti vaan rattiin. Siksi ne säännöt on olemassa että pitää olla aikuinen hakija tai taksilla, mutta silloin taksikuskin vastuulla on varmistaa että kotona on joku seurana.
Onko sua aiemmin nukutettu? Mulla esim. on sellainen ominaisuus, että elimistö unohtaa hengittää heräämisvaiheessa. Eli mulle melkein tuo vrk leikkauksen jälkeen on vaarallisempi kuin itse operaatio. Mutta kukin tyylillään, toki.
Vierailija kirjoitti:
Mut leikattiin toissavuonna enkä päässyt pois ilman hakijaa. Hoitaja saattoi mut ulos ja piti huolta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut leikattiin toissavuonna enkä päässyt pois ilman hakijaa. Hoitaja saattoi mut ulos ja piti huolta asiasta.
Joo mutta ei se hoitaja olisi mitään voinut tehdä vaikka olisit lähtenyt kalppimaan, ei ne voi vankina pitää.
Joku muu voi taas olla sitä mieltä ettei pieni nukutusainepöhnä mitään haittaa ja ei muuta kuin heti vaan rattiin. Siksi ne säännöt on olemassa että pitää olla aikuinen hakija tai taksilla, mutta silloin taksikuskin vastuulla on varmistaa että kotona on joku seurana.
Ei taksikuskilla ole mitään velvollisuuksia tarkistella yhtään mitään tosiaankaan.
Olen kerran ollut tästä samasta syystä leikkauksessa ja en ollut edes yhtään sekava :). T:ap, joka ei tahdo muovitettua sänkyä ja huutavaa kämppistä.
Mutta joo, annoitte ajattelemisen aihetta. Toisaalta olen sitä mieltä, että jos tieni päättyisi leikkauksesta johtuen, niin joudan jo mennäkin. Ei aidosti ole elämässä oikein mitään syytä, miksi pitäisi elää.
Vierailija kirjoitti:
Rakki nuolee persettään ja syö p.skaa.
Kannattaa muistaa että leikkauksen jälkeen voi tulla ties mitä veritulppia sun muita komplikaatioita.
Jos olet yksin kotona, et välttämättä ITSE edes huomaa että jotain tapahtuu (lysähdä maahan tiedottomana tmv.) ja noissa tapauksissa voi nopealla avulla olla iso merkitys.
Jos kaveri soittaa "varmistuspuhelun" 55min kuluttua ja ambulanssi ajelee aikansa, ja sitten ihmetellään miten ulko-ovi saadaan auki jne. aikaa menee PALJON hukkaan =voi olla kohtalokasta. Vs. asia huomataan heti (kaveri paikan päällä) ja pystyn aloittamaan häken ohjeilla ensiavun, avaamaan oven ambulanssin tyypeille jne.
Toki jos on valmis ottamaan riskin (jokainen arvioi miten ison, riippuu monesta asiasta, mikä toimenpide jne.) ja valmis hyväksymään sen että keskimäärin x % tulee x asioita leikkauksen jälkeen, ja on valmis siihen että EHKÄ jopa menehtyy mieluummin kun a) jää sairaalaan b) hankkii kaverin yöksi, niin mikäs siinä.
Ehkä Kansakin olisi elossa jos ei olisi yksin ollut leikkauksen jälkeen?