Mikä on ikä, missä ei kannata enää odotella lapsen teon suhteen?
Olen kuullut tästä paljon eriäviä mielipiteitä. Joidenkin mielestä se on 30, joidenkin jo 25. Joidenkin vasta 40.
Tietty eri asia jos on jo esim yksi lapsi. Minun mielipiteeni on, että ekaa lasta kannattaa alkaa yrittämään viimeistään 30-vuotta täytettyään. Itse haluaisin, että minulla olisi lapset tehty 35-vuotiaana. Ekan sain 28-vuotiaana ja toista aletaan pian yrittää uudestaan keskenmenon jälkeen, minulla nyt ikää 30 vuotta.
Kommentit (10)
Voi tulla kiire jos haluaa esim kolme lasta parin vuoden ikäeroilla.
munasarjat, jos oman ennusteen haluaa. Yleensä kai 30-vuotiaana kannattaisi ryhtyä toimeen, mutta tämäkin ikä saattaa olla joillekin liian myöhä joillekuille, esim. aikaiset vaihdevuodet. Sitten on taas niitä, jotka aloittavat lapsenteon 40-vuotiaina ja tekevät esim. 3 putkeen.
Niin yhdellä henkilöllä kuin yleisestikin. Kannattaa olla ajoissa liikkeellä tässä asiassa!
Ihmisten mielipiteet vaihtelevat tässä niin suuresti.
minkä ikäisinä esi-äidit vielä ovat lapsia saaneet, hedelmällisyydestä yleensä. Kyllä ekaa lasta nyt pitäisi mielestäni 33 vuotiaana alkaa väsätä.
lääkärit painottaa naiselle erittäin voimakkaasti ettei iän takia kannata tehdä aborttia ja voi olla viimeinen mahdollisuus saada lapsia.
Tai siis kai voi olla jotain tapauksia mutta itse muistan lukeneeni että 35-vuotiaana naisen hedelmällisyys tavallisesti romahtaa, mutta senkin jälkeen on toki jokin mahdollisuus tulla raskaaksi ja monet niin tekevätkin.
Ikää on 36-vuotta ja vuosi on yritystä takana. Ei vaan tärppää. En voi olla miettimättä sitä että olenko lapsen tekoon nyt jo liian vanha?
Onneksi meillä on 2 lasta jo, joten sinänsä asia ei tule olemaan kovin kipeä, vaikka sitä kolmatta nyt ei saataisi. Nuorempana tuli helposti raskaaksi.
Mä olen ajatellut että vuodelle 2009 yritetään vauvaa, mutta sitten jos ei sitä kuulu, niin annetaan periksi.
Eli esim 35-vuotiaana jos alkaa yrittää esikoista niin voi olla vaikeaa, kun taas yhden lapsen jo nuorempana saanut 35-vuotias voi tulle helpommin raskaaksi.
Itselleni tuli kiire 27-vuotiaana kun gyne varoitti munasarjojen pettämisestä. Nyt olen 34 ja lapsiluku taitaa olla täynnä.