Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8 kk ei anna harjata hampaita

16.03.2007 |

Eli meidän 8 kk tyttö ei anna enää harjata hampaita. Kamala huuto alkaa, kun yritän laittaa hammasharjan suuhun, ja suu laitetaan niin kiinni kuin mahdollista. Hampaita on harjattu siitä lähtien, kun ensimmäiset hampaat tuli eli n. 2 kk jo ja tähän mennessä on mennyt ihan hyvin. Tyttö tykkää kyllä itse " harjata" , jos annan hammasharjan hänelle käteen.

Onko muilla ollut vastaavaa ja kauanko on kestänyt? Miten kannattaisi toimia: unohtaa harjaus joksikin aikaa kokonaan, harjata väkisin vai antaa itse " harjata" joka ilta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

no miksi pitää tuon ikäisena harjata lainkaan.

Vierailija
2/7 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lapsi tottuu harjaan

- ei tule reikiä

- hammaslääkärit suosittelevat harjausta heti ensimmäisestä hampaasta lähtien.

Ap:lle: pitäisikö lapsen antaa " harjata" itse ja koettaa sitten siinä sivussa vähän auttaa? Pääasiahan olisi, että harja menee suuhun ja hampaanpesusta tulee rutiini. Olen kyllä harjannut hampaita lapselta puoliväkisin, mutta silloin lapsella on ollut ikää 2v ja kamala uhmis menossa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs hammaslääkäri sanoi kerran että lapsi saa pahemmat traumat siitä jos tulee reikiä jasiitä että niitä paikkaillaan kuin siitä että pestään hampaat väkisin. Eli minä ainakin pesisin väkisin huudosta huolimatta

Vierailija
4/7 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai hoitaisin hammashoidon siten, että antaisin harjan vauvan käteen, mutten yrittäisikään niitä väkisin harjata. Tuollaisia kiukkuvaiheita tulee lapselle vielä monta kertaa sitten, kun varsinainen uhmakausi alkaa. Ja silloin tosiaan ne hampaat on pestävä vaikka väkisin. Ehkä ei 8-kuisella vielä tarttisi sentään väkisin hampaita pestä, kun ei suussa vielä montaa olekaan ja harjaaminen on tuossa vaiheessa lähinnä sitä tavan opettelua.

Vierailija
5/7 |
17.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suu saattaa olla sen takia herkkä/kipeä. Jättäisin minäkin toistaiseksi harjaamisen ja kokeilisin muuten sitten uudestaan. Meillä auttaa harjauksessa se että tehdään peilin edessä. Silloin se on pojan mielestä todella kivaa kun näkee että tehdään samalla tavalla kuin äitikin harjaa hampaat.

Tosiaan vauvan hampaat pitäisi harjata jo niistä ihan ekoista hampaista lähtien. Että haitallinen sokeri saadaan hampaiden pinnalta pois ja huonot bakteerit ei saa sitten elatusalustaa hammasmönjästä. Tällä tavalla vähennetään sitten koko elämän reikiintymistä.

t: yksi joka on koko elämänsä kärsinyt hampaiden reikiintymisestä.

Vierailija
6/7 |
18.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat muksut vastustaneet harjausta. Jonkin verran on auttanut, kun olen antanut vauvalle oman harjan käteen. Itse asiassa 11kk pojalla on nykyään molemmissa käsissä harjat ja mulla omani:)

Vierailija
7/7 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... näin sanottiin meille kun kävimme hammaslääkärissä (suuhygienistin luona) ensimmäistä kertaa. Eli ei noin pieni vielä välttämättä siitä harjauksesta pidä, pääasia on että harjaamisesta tulee tapa, niin että se harja menee sinne suuhun säännöllisesti.

Eli minun mielipiteeni on, että anna harja ainakin lapsen käteen jos se sillä tavoin onnistuu. Jätä vähäksi aikaa vaikka lapsen hampaiden harjaaminen itse pois, ja kokeile myöhemmin uudelleen, älkää luopuko hampaiden " harjauksesta" kokonaan.