Jos kakun ohjeessa lukee kaakaojauhetta, mitä laitatte?
Laitatteko "aitoa" kaakaojauhetta vai jotain kaakaojuomajauhetta, missä on jo sokeri valmiina?
Kun mua häiritsee, että suklaaleipomuksista tulee aina niin tummia, kun haluaisin vaaleanruskeita. Esim mokkapaloista tulee mustan-ruskeita. Olen laittanut oikeaa kaakaojauhetta, jossa ei ole sokeria. mutta täytyy sitten ilmeisesti vähentää sitä määrää.
Kommentit (6)
yleensä käytetään leipomuksiin. Mutta jos tuota ei ole kotona, laitan vaikka dumlen kaakaota, kun sitä on yleensä aina kaapissa. Tulee paljon vaaleammat mokkapalat :)
mutta mä haluankin, että ne leivonnaiset on tyylikkään mustia ja tummia, eikä sellaisia liipunlääpyn kakanvärisiä...
Ei meillä kyllä edes ole sitä sokerisössöä. Kaakao tehdään aina oikeasta tummasta kaakaosta.
Ohjeissa oleva kaakaojauhe tarkoittaa AINA tummaa eli oikeaa kaakaota. Jos haluat vaaleampia niin laita vähemmän ja sit korvaat sitä määrää jauhoilla, jos tarvii. Kaakaojuomajauhetta käyttäessäsi sun pitäis ottaa varmaan 3/4 kaakaon määrästä pois sokeria ohjeesta.
Toki määrää voi pienentää jos ei halua niin tummia. Mutta esim. mokkapalojen päällisessä voi soveltaa ihan oman mielensä mukaan. Itse en pidä tummasta suklaasta ja laitankin aina mokkapaloihin siihen päälliseen vähintään puolet tavallista maitokaakaojauhetta. Maistelemalla selviää mikä sekoitussuhde maistuu juuri sinun suussasi parhaimmalta. Itse teen päällisen muutenkin aina kaksinkertaisena ja mokkapalani kehutaankin aina maasta taivaaseen...