Te joiden perheen bruttotulot 6000-7000 euroa
Tunnetteko tulevanne hyvin toimeen?
Usein kuulee itkua siitä, että rahat on loppu vaikka tulot on kohtuullisen hyviä. Onko teillä paljon asuntolainaa? Montako autoa?
Kommentit (72)
Minä tienaan bruttona 2300¿ ja mies 4800¿. Miehellä on suht hyvät tulot mulla ei. En katso, että olemme hyvätuloisia vaikka suht hyvin toimeen tullaankin.
t.16
Aika vääristynyt käsitys sinulla ihmisten tuloista jos et laske perhettäsi hyvätuloisiksi! Ei tuollaiseen elämään ole valtaosalla suomalaisista varaa!
Vierailija:
Minä tienaan bruttona 2300¿ ja mies 4800¿. Miehellä on suht hyvät tulot mulla ei. En katso, että olemme hyvätuloisia vaikka suht hyvin toimeen tullaankin.
t.16
meidän perhe elää noin kahdentonnin tienisteillä per kuukausi eikä tee edes tiukkaa.
Bruttotulot on reilu 8000¿.
Lainaa on sekä toisesta autosta että asunnosta (jäljellä 140 000e).
Rahaa ei ole " viljellä" , mutta muutamien satasten investoinnit hoidamme käteisellä.
Rahaa jäisi enemmänkin säästöön, jos asuntolainan lyhennysaika olisi " nykypäivää" . Me koitamme selvitä siitä kymmenessä vuodessa, minkä olen tulkinnut olevan pääkaupunkiseudun nuorten aikuisten keskuudessa lyhyehkö aika.
Tyhjästä olemme lähteneet ja kovalla työllä nykyisen elin- ja ansiotasomme saavuttaneet.
En valita mutten myöskään pröystäile. Kumpaankaan ei ole aihetta eikä varaa.
Niin en koe, että olisimme hyvätuloisia.
Me rekennamme taloa, eikä meillä ole varaa valita täysin sellaisia materiaaleja kuin haluaisimme.
Minulla ei ole varaa ostaa itselleni sellaisia vaatteita kuin haluaisin.
Miehelläni on hyvä auto, mulla vähän huonompi. Mulla ei ole varaa ostaa parempaa autoa.
Tässä pari esimerkkiä.
Joku muu saattaa tällaisilla tuloilla kokea olevansa hyvätuloinen, minä en koe.
Väitetään, että vika on itsessä jos ei tule toimeen. Tokihan tuolla rahalla tulee toimeen.
Mutta 1 ) paljonko maksat lapsiesi päivähoidosta?
2) mitkä ovat nettotulosi?
3) missä asut? onko asumisesi tuettua?
Esim. pääkaupunkiseudulla vapailla markkinoilla perheasunnon vuokra esim. rivarissa voi olla hyvinkin päälle 1000 euroa. Lasten päivähoidosta maksetaan täydet, kuten meillä ja asumiseen ei tietenkään tule tukia.
Bruttotulot meillä on reilu 6000 euroa, yksi firman auto, asuntolainaa 240.000 (paritaloneliö alle 100 neliötä) ja 3 lasta. Matkustellaan pidemmälle ehkä joka kolmas vuosi, kun saadaan rahat kasaan, muuten lomat vietetään kotona, vanhempien mökillä ja käydään risteilyllä.
Nettotuloista meillä jää asumisen ja lasten päivähoitomaksujen jälkeen reilu 2000 euroa. Tuosta menee työmatkoihin 200 euroa, lääkkeisiin 100 euroa, ruokaan 500 euroa, sitten tulee vakuutukset, tv-luvat, puhelimet, lasten vaatteet, harrastusvälineet, niin ja näillä tuloilla töihinkin on pukeuduttava vähän paremmin, eli omiinkin vaatteisiin menee rahaa. Me yritämme myös jatkuvasti lyhentää lainaa nopeammin.
Olen joutunut elämään huomattavasti pienemmilläkin tuloilla. Mutta muistakaa nyt hyvät ihmiset, että jos asutte esim. tulorajaisessa vuokra-asunnossa, parempi tuloinen ei sitä saa. Tai laskekaa, kuinka paljon enemmän asumisesta pitäisi maksaa ilman sitä tulorajaa ja asumistukea ja alennettua päivähoitomaksua.
Me tienaamme ihan riittävästi, mutta minusta hyvätuloiset ovat ihan toisia ihmisiä. Tai myönnän, me olisimme hyvätuloisia ilman kolmea lasta!
Vierailija:
meidän perhe elää noin kahdentonnin tienisteillä per kuukausi eikä tee edes tiukkaa.
Missä asutte? Pääkaupunkiseutu, suuret kaupungit, muu Suomi.
Onko asumisenne tuettu? Tulorajaiset vuokra-asunnot tai asumistuki?
Mitä maksatte päivähoidostanne ja montako lasta teillä on?
Niin ja bruttotulojakin oleellisempana ne nettotulot?
Minä en siis valita, että emme saa tarpeeksi rahaa. Sanon vain mielipiteeni siihen, olemmeko mielestäni hyvätuloisia vai emme.
Varmasti vaikuttaa siihen ettette koe olevanne hyvätuloisia. Mutta toisaalta kun asuntoa on maksettu jne. on teillä omaisuuttakin.
Vierailija:
Vierailija:
meidän perhe elää noin kahdentonnin tienisteillä per kuukausi eikä tee edes tiukkaa.Missä asutte? Pääkaupunkiseutu, suuret kaupungit, muu Suomi.
Onko asumisenne tuettu? Tulorajaiset vuokra-asunnot tai asumistuki?
Mitä maksatte päivähoidostanne ja montako lasta teillä on?Niin ja bruttotulojakin oleellisempana ne nettotulot?
Ja vielä, montako henkeä tuolla rahalla elää?
minä teen 6-tuntista työpäivää, muuten tulot olisivat n. 500 enemmän kuussa. Lapsia kaksi, joista enää toinen päiväkodissa, tosin toisenkin iltapäivähoito maksaa 100 e/kk. Lainaa ei ole mutta vanhassa kerrostalossa vastike on korkea, n. 600 e/kk kaikkiaan. Säästöön ei laiteta mitään, tilille kertyvällä rahalla tehdään yksi ulkomaanmatka vuodessa, johon menee n. 3000 euroa. joustovaraa on molempien tileillä aina yhteensä parin tonnin verran.
Minusta me tullaan tosi hyvin toimeen. Kaupoissa ei tarvii kitsastella vaikka ihan mihin vaan ei olekaan varaa eikä rahat ole koskaan ihan loppu. Olin nuorimmaisen kanssa kotona siihen asti kun hän täytti 3 v. ja tulimme ihan hyvin toimeen pelkällä miehen palkalla (reilut 4000)+kotihoidontuellakin. Nyt elämä on tosiaan rahan suhteen aivan huoletonta, vaikka emme rikkaita olekaan.
Meidän bruttotulot 4500¿/kk (ilman lapsilisiä).
1) Päivähoidosta maksamme täyden maksut, eli saman kuin te.
2) Nettotulot ovat lapsilisineen noin 3400¿/kk.
3) Asumme pk-seudulla. Asunnot ovat kalliita ja 3 lapsisena perheenä tarvitsemme ison asunnon. Lainaa 180 000¿.
Jos asuisimme vuokralla, emme saisi asumistukea. En tiedä saisimmeko näillä tuloilla edes kaupungin vuokra-asuntoa.
Vierailija:
Väitetään, että vika on itsessä jos ei tule toimeen. Tokihan tuolla rahalla tulee toimeen.Mutta 1 ) paljonko maksat lapsiesi päivähoidosta?
2) mitkä ovat nettotulosi?
3) missä asut? onko asumisesi tuettua?Esim. pääkaupunkiseudulla vapailla markkinoilla perheasunnon vuokra esim. rivarissa voi olla hyvinkin päälle 1000 euroa. Lasten päivähoidosta maksetaan täydet, kuten meillä ja asumiseen ei tietenkään tule tukia.
Bruttotulot meillä on reilu 6000 euroa, yksi firman auto, asuntolainaa 240.000 (paritaloneliö alle 100 neliötä) ja 3 lasta. Matkustellaan pidemmälle ehkä joka kolmas vuosi, kun saadaan rahat kasaan, muuten lomat vietetään kotona, vanhempien mökillä ja käydään risteilyllä.
Nettotuloista meillä jää asumisen ja lasten päivähoitomaksujen jälkeen reilu 2000 euroa. Tuosta menee työmatkoihin 200 euroa, lääkkeisiin 100 euroa, ruokaan 500 euroa, sitten tulee vakuutukset, tv-luvat, puhelimet, lasten vaatteet, harrastusvälineet, niin ja näillä tuloilla töihinkin on pukeuduttava vähän paremmin, eli omiinkin vaatteisiin menee rahaa. Me yritämme myös jatkuvasti lyhentää lainaa nopeammin.
Olen joutunut elämään huomattavasti pienemmilläkin tuloilla. Mutta muistakaa nyt hyvät ihmiset, että jos asutte esim. tulorajaisessa vuokra-asunnossa, parempi tuloinen ei sitä saa. Tai laskekaa, kuinka paljon enemmän asumisesta pitäisi maksaa ilman sitä tulorajaa ja asumistukea ja alennettua päivähoitomaksua.
Me tienaamme ihan riittävästi, mutta minusta hyvätuloiset ovat ihan toisia ihmisiä. Tai myönnän, me olisimme hyvätuloisia ilman kolmea lasta!
Velaton 250 m2 omakotitalo. 2 lasta, toinen 11 v ja toinen 4 v.
2 uutta velatonta autoa.
Ei minkäänlaisia tukia, täysi hoitomaksu.
Ei tarvitse katsoa hintalappua kaupassa. Voin ostaa juuri sellaisia vaatteita kun haluan. Matkustelemme n 3 kertaa vuodessa lähinnä Aasiaan tai Etelä-Amerikkaan. Lyhyempiä matkoja 5-10 vuodessa.
vuokra 800 euroa kuussa, meille jää vuokran ja laskujen maksamisen jälkeen 300 ¿! Siitä maksetaan kaikki muu itse (ruoat yms.) ja meitä 3 henkilöä.
Paljonko teillä on nettotulot yhteensä?
Kyselee eräs, jonka mies tienaa 8200 e + työsuhdeauto ja käteen jää 3600 e (autovero nostaa niin paljon veroprosenttia)
Eli mä ainakin koen että olisin hyvätuloinen ilman kolmea lasta, mutta nyt tullaan juuri toimeen. Lomamatkoja ei tehdä kun kolme lasta maksaa jo aika paljon.
Samoin kaikissa asioissa koen että pudotaan väliin, eli maksamme kalleimman hinnan kun on niin hyvät tulot. Palveluita ei saada kun meillä on asiat niin " hyvin" . Päivähoitopaikoissa saat ne jämäpaikat kun kaikki huonotuloisemmat ja " ongelmaperheet" ottaa ne hyvät paikat. Näin meille ainakin suoraan sanottiin, lapset olisivat kunnallisessa joutuneet kaikki eri paikkaan ja ihan toiseen suuntaan kuin työmatka. Niinpä lasten etua ajateltiin ja laitettiin yksityiselle ja näin päivähoitomaksut on todella kovat, mutta maksan kun lapset ovat mulle tärkeintä.
Eli veroja multa otetaan kovalla kädellä mutta mitään vastinetta en rahoilleni saa. En kuitenkaan tule niin hyvin toimeen että voisin joka asiassa mennä yksityiseen.
Sen takia joskus ottaa tosissaan pattiin naapuri joka tekee lapsia vuoden välein ja vaatii sitten kaikki palvelut kunnalta kun on niin väsynyt ja elämä on niin vaikeaa.
Meillä tulot alle 4000 euroa. Asumme vanhassa omakotitalossa, omistamme yksiön ja kolmion joissa on vuokralaiset. Rahat sijoitettu pörssiosakkeisiin, niillä hankittu asunnot, toisen ostossa otettu lainaa. Jos sitten vanhana muutetaan siihen rivitalo kolmioon. Omistamme 2 autoa.
Ette ehkä rikkailta, mutta hyvätuloisilta kumminkin.