Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaisten vanhemmat: joko lapsenne on oppinut

Vierailija
18.09.2008 |

lukemaan? Siis sykysn aikana jos ei vielä kesällä osannut. Meidän tyttö onneksi oppi nyt nopeaan:) Ehdin jo huolestuoa kun kaikki kaverit oppivat jo eskarissa..

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin lapsi on pienryhmässä ja ennustetaan oppimisvaikeuksia.

Vierailija
2/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin tytöllä kehittynyt kovastikin, lukee päivittäin monta kirjaa. Ihan paksujakin kirjoja.

Riippuu niin paljon lapsesta. Toinen lapsista taas meillä ei ole lukemisesta piiruakaan kiinnostunut ja lukee vain pakon edessä. Eikä häntä kiinnosta kauheasti mitkää romaanitkaa, mielummin juoksee ulkona kavereitten kanssa.

Lyhyistä sanoista saa selvän. Valmiudet on täysin. En ole piiruakaan huolestunut. Olen ope itsekin ja tiedän, että hän oppii ajallaan. Monesti ennen koulua lukevien lukutaito ei kehity kovinkaan paljon ekan vuoden aikana ja keväällä ollan kuitenkin samalla viivalla tässä perustaidossa. Usein lukenaan koulussa oppivat menevät jopa ohi taidossa sanoi meidän erityisope yhdessä kokouksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei osaa lukea. Tavutkin tosi vaikeita. Epätoivo valtaa, oppiiko koskaan?Luokallaan osaa 3 lukea.

Vierailija
4/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaimia kyllä tuntee, aakkoset osaa täydellisesti ja pieniä kahden kirjaimen tavuja lukee.

Mutta en mä ole vielä huolissani. Tyttöni oppi lukemaan ekan luokan kevätlukukaudella, nyt on ihan luokkansa huippua äidinkielessä.

Vierailija
5/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain 3 osaa lukea, eihän lapsesi sitten todellakaan ainoa ole. Luulisin että oppii ekaluokan aikana. Hohhoijaa.

Vierailija
6/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluhan on oppimista varten.. on se jännää kun nykyään pitäisi osata kaikki jo kun mennään kouluun.. mun poika tosin käy erityiskoulua pienryhmässä, mutta en minä seuraavaltakaan odota luku tai kirjoitustaitoa ennen kun koulussa saanut opetella..

Vierailija
7/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en mä ole vielä huolissani. Tyttöni oppi lukemaan ekan luokan kevätlukukaudella, nyt on ihan luokkansa huippua äidinkielessä.

t. 5

Eli varhainen lukutaito ei korreloi myöhemmän tason kanssa.

Vierailija
8/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useat nerot ja myös kirjialijat ovat oppineet 3- tai 4-vuotiaana lukemaan. Sellaiset reippaat ja hymyleivät opejen lellikit saa ne parhaimmat todistukset ala-asteella. Auttaa jos vanhemmat on isokenkäisiä.

Vierailija
9/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja hymyilevä toki on :)

Ja toivottavasti ei tule olemaan mikään opettajan lellikki. Tulee jotenkin vastenmilinen kuva mieleen opettajan lellikki oppilaasta ja itse opettajasta.

Vierailija
10/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset nyt 6v ja 7v

Vierailija
11/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokallaan on myös yksi saman uskontokunnan edustaja tyttö, joka on lapseni kaveri. Tytöt tekivät meillä läksyjä ja olin hieman hämmentynyt kun tytöt esittelivät äidinkielen vihkojaan. Tälla toisella tytöllä oli joka tehtävän jäljessä tekstiä tyyliää "Upeaa työtä", "loistavaa", hymynaamoja jne jne. Omalla tytöllä vain oikeinmerkit. Ei mielestäni nyt niin suurta eroa laadussa ollut.Tuli siis mieleen tuosta ope lellikki jutusta, enkä tiedä edes johtuuko uskonnosta vai mistä. Harmittaa vaan kun jotkut lapset saa niin kovaa buustausta itsetunnolleen ja toisia ei kehuta lainkaan:(

Vierailija
12/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei esitätnyt kysymystä niille, joiden lapset ovat lukeneet jo ennen kouluun menoa.

Vierailija
13/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma toiveeni on, etttä oppi ennen joulua.

Läksyt tekee tunnollisesti ja just eilen viimeksi lukuläksynä oli kirjainparien lukemista ja väärin meni monta kertaa...

Pikku hiljaa.

matikka on poijalla helppoa kuin mikä =D

Vierailija
14/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokan opena voin sanoa, että nyrkkisääntö on, että jouluun mennessä olisi hyvä olla saanut lukemista alkuun, toisin sanoen ymmärtää vähän lukemisen tekniikkaa, ymmärtää siis mitä lukeminen on. Eli jos ei vielä syyskuussa osaa lukea, EI HÄTÄÄ! Ja vaikka ei jouluunkaan mennessä olisi homma hanskassa, aikaa on. Koko alkuopetusaika ( eka ja tokaluokka) on lukemisen ja lukemisen ymmärtämisen opettelemista. Lukeminen on siitä jännä juttu, että se voi loksahtaa kohdalleen yhtäkkiä, ja mennä harppauksin eteenpäin. Antakaa lapsille aikaa!

Näillä pikkukoululaisilla näkyy vielä selvästi ikäerot. Samalla luokalla voi olla melkein vuoden ikäeroja. Tammikuussa syntyneet ovat kypsymisessä joulukuun lapsia melkein vuoden edellä. Kakkosen kevääseen mennessä tämä ikäero tasaantuu. Näin mun kokemuksen mukaan, ei tietty aina, mutta monesti kuitenkin.

Vierailija
15/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aika hitaasti lukee vielä. Osasi tosin lukea jo vähän ennen koulua.

Vierailija
16/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsen luokalla taitaa olla enää muutama jotka ei osaa lukea

Vierailija
17/17 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyistä sanoista saa selvän. Valmiudet on täysin. En ole piiruakaan huolestunut. Olen ope itsekin ja tiedän, että hän oppii ajallaan. Monesti ennen koulua lukevien lukutaito ei kehity kovinkaan paljon ekan vuoden aikana ja keväällä ollan kuitenkin samalla viivalla tässä perustaidossa. Usein lukenaan koulussa oppivat menevät jopa ohi taidossa sanoi meidän erityisope yhdessä kokouksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi