Voiko lapsi mennä kouluun jos ei ole koulukypsä
testien mukaan. Voiko silti mennä kun haluaisi kavereiden kanssa samaan aikaan?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi kun suuresti motivoi kypsymään oma tuttu kaveripiiri samalla luokalla ja välituntipihalla. Kyllä kaverit auttaa ja tukee jatkamaan kun kavereiden mielestä kaikkien ei tarvitse olla koulun mittareilla samalla kypsyyden tasolla aloittaessaan.
Entä opettajan mielestä?
Entäpä jos menee myöhemmin ja on muita vanhempi ja ei ole edes kavereita, onko se parempi sitten?
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos menee myöhemmin ja on muita vanhempi ja ei ole edes kavereita, onko se parempi sitten?
Niin no sitä tässä juuri pohditaan. Että kumpi on parempi ratkaisu pitkällä tähtäimellä.
Kyllä voi - itsekin menin aikoinaan ja hyvin pärjäsin.
Meillä ainakin meni.Oli jo eskarin käynyt kun tuo koe oli.Sanoin ettei enään uuteen eskariin kun jo tutut lapset menevät kouluun.Hyvin on pärjännyt elämässä .On jo 3 ammattia opiskellut ja viimeisin on rekkakuski josta todella pitää.
Lapsen kannalta hyvä mennä, opettajan ja muiden oppilaiden kannalta ei, jos ope joutuu kovasti käyttämään häneen aikaa.
Kypsyminen voi tapahtua hyvinkin nopeasti. Tässä on vielä melkein puoli vuotta koulun alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Kypsyminen voi tapahtua hyvinkin nopeasti. Tässä on vielä melkein puoli vuotta koulun alkuun.
Lisäksi nuo psykologien testit on täyttä huuhaata. Jäänyt mieleen omat testit ja miten osa kysymyksistä oli kompia mihin eivät suostuneet tarkentavia vastauksia kysymyksiin antamaan.
T: 10 oppilas, viiden ällän ylioppilas ja yliopistosta 4/5 keskiarvolla valmistunut maisteri
Minä sanoisin, että jos arviot/opettajat sanovat, että ei ole koulukypsä, niin anna lapsellesi vuosi lisää aikaa kypsyä. Itse olen ollut opettaja asian äärellä kahdesti. Toisella kerralla vanhemmat suostui lykkäykseen ja toiset ei. Lykkääjän koulu-ura alkoi hyvin, eikä tarvinnut tukea myöhemmin lainkaan. Lapsi, joka ei lykännyt tuplaa nyt ekaluokkaa. Ensimmäisenä vuotena tarvitsi runsaasti tukitoimia, nyt kerratessaan pärjää ilman suurempaa tukea. On nyt ehdottomasti oikeassa ryhmässä. Kaverisuhteisiin ei vaikuttanut millään tavalla. Kumpikaan ei tullut syrjityksi yms. Minulla pian 25 vuotta opettajan kokemusta ja vain kaksi lykkäyskokemusta, joten sanoisin, että ei lykkäystä ihan heppoisin perustein myönnetä. Itse uskon, että opettajat ja asiantuntijat ajattelevat lapsen parasta, eivätkä tee sitä kiusatakseen lasta/ vanhempia.
Kyllä se sielä aika nopeasti kypsyy jopa palaa pohjaan .
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sielä aika nopeasti kypsyy jopa palaa pohjaan .
Hyvin ilmaistu. Valitettavasti voi myös käydä noin. Tarvitsee paljon tukea ja oppijan itsetunto palaa pohjaan. Kenenkään koulunkäynti ei tulisi olla ekalla vaikeaa, vaan oppimisen ja oivaltamisen riemua.
Kyllä tässä asiassa kuuntelisin ammattilaisia, jotka näkevät pikkuisen enemmän noita lapsia. Etenkin loppuvuoden poikien kohdalla kypsymättömyyden tilastolliset seuraukset näkyvät isosti.
Kyllä voi kun suuresti motivoi kypsymään oma tuttu kaveripiiri samalla luokalla ja välituntipihalla. Kyllä kaverit auttaa ja tukee jatkamaan kun kavereiden mielestä kaikkien ei tarvitse olla koulun mittareilla samalla kypsyyden tasolla aloittaessaan.