Mitä mieltä olette, kun joku 80v sanoo että
Elämä on ollut minulle täydellistä, päivääkään en vaihtaisi pois, koska elämä ollut hyvää ?
Miltä se teistä tuntuu ?
Kommentit (31)
Ajattelen, että loistavaa. Juuri tuohon meidän kaikkien pitäisi pyrkiä: keskittyä olemaan kiitollinen, unohtamaan epämiellyttävät asiat, vaihtamaan näkökulmaa asioista, jotka eivät ole meidän mielemme mukaisia.
Arvostan ihmisiä jotka eivät ole katkeroituneet pienistä vastoinkäymisistä. Aika moni varsinkin nykyään on turhasta valittaja.
En mäkään vaihtaisi. Väärät valinnat ja pahat päivät. Ovat ohjanneet tähän päivään.
Elämässä on hyviä kausia ja huonoja kausia. Toisilla enemmän toisia. Oli kumpia vaan enemmän. On kasvettu jos sanoo, et ei vaihtaisi yhtään päivää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paljonkin päiviä jotka vaihtasin pois.
Samoin. Jotain olen itse aiheuttanut tai jättänyt tekemättä ja pahimmat ajat on eräs toinen aiheuttanut. Jos olisi mahdollista, tekisin muutaman jutun ihan toisin. Vaikkei nykyiseen elämään vaikuttaisi niin olisi jääneet ne huonot vuodet pois. Nyt on asiat hyvin.
Joillain on elämässä aina hyvä tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paljonkin päiviä jotka vaihtasin pois.
Samoin. Jotain olen itse aiheuttanut tai jättänyt tekemättä ja pahimmat ajat on eräs toinen aiheuttanut. Jos olisi mahdollista, tekisin muutaman jutun ihan toisin. Vaikkei nykyiseen elämään vaikuttaisi niin olisi jääneet ne huonot vuodet pois. Nyt on asiat hyvin.
Joillain on elämässä aina hyvä tuuri.
Ei kyse ole tuurista vaan asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan ihmisiä jotka eivät ole katkeroituneet pienistä vastoinkäymisistä. Aika moni varsinkin nykyään on turhasta valittaja.
Taitaa olla niin että jos ei ole kokenut todella vaikeaa vaihetta elämässä, valittaa turhaan pikkujutuista, säästä, muista ihmisistä ja heidän elämästään. Jos on valittamista, asialle pitää tehdä jotain. Turha murehtia asiota joille ei voi mitään.
Ajattelisin että hienoa, juuri siten haluaisin itsekin kokea. Sitten alkaisin miettiä, miten voisin vielä vaikuttaa omaan elämääni ja asennoitumiseen siihen. Kysehän ei ole ns menestyksestä vaan siitä, että osaako arvostaa niitä asioita, joita elämässä on. Kun käy ulkona kävelyllä, niin kuunteleeko linnunlaulua ja on onnellinen taas uudesta vuodenajasta, vai märehtiikö omia epäonnistumisiaan katkerana sohvalla kaljaa juoden.
Minun edesmennyt isoäitini sanoi aina, että hänellä oli niin hyvä elämä, päivääkään ei vaihtaisi pois.
Hänen elämäänsä kuuluin kolme sotaa (1 ms, talvisota, jatkosota), mutta myös Dominoiva Aviomies, joka oli kaappijuoppo, vaati päivällisen pöytään tismalleen klo 17.00 ja jolla oli aina niitä tanssityttöjä (isoäitini sanoin).
Kerroin isoäitini mielipiteen kerran isälleni, joka suuttui. Sanoi, ettei voi pitää paikkansa. Perhe-elämä oli jatkuvaa repivää riitelyä.
Vierailija kirjoitti:
Minun edesmennyt isoäitini sanoi aina, että hänellä oli niin hyvä elämä, päivääkään ei vaihtaisi pois.
Hänen elämäänsä kuuluin kolme sotaa (1 ms, talvisota, jatkosota), mutta myös Dominoiva Aviomies, joka oli kaappijuoppo, vaati päivällisen pöytään tismalleen klo 17.00 ja jolla oli aina niitä tanssityttöjä (isoäitini sanoin).
Kerroin isoäitini mielipiteen kerran isälleni, joka suuttui. Sanoi, ettei voi pitää paikkansa. Perhe-elämä oli jatkuvaa repivää riitelyä.
Isäsi kokemus on toisenlainen. Surullista, että hänen lapsuutensa oli kurja vanhempien riitojen tähden.
Isoäitisi on ollut mahdollisesti omani ikäluokkaa. Heidän valinnanmahdollisuutensa ovat olleet rajalliset, koulutusta tuskin lainkaan. Ensirakkautensa kanssa joutui naimisiin, sitten pukkasi lapsia ja jos miehellä oli "tanssityttöjä", ei sille mitään voinut.
Isoäitisi oli sisäistänyt ajatuksen, että "valintojensa" kanssa on elettävä. Jos jää vellomaan huonoihin päiviin ja unohtaa hyvät, joutuu murehtimaan kaiken ikää. Nuo vanhojen murheiden muistelijat saavat mielenterveysongelmia, kun eivät osaa poimia niitä vähiäkään ilonpilkahduksia arjen voimakseen.
80-vuotias on nähnyt aika paljon, syntynyt sodan loppuessa pula-aikana, kun maata alettiin vasta rakentamaan. Voi ajatella että kyllä nykyään on kuitenkin moni asia hyvin.