**MARRASMURUT PE-SU**
Kommentit (26)
Täälä oli eilen puhetta hoito tasoista...
No meillä on semmoinen itse värkätty laidallinen hoitotaso jonka voi nostaa minne haluaa,tosin tehty puusta ja paneelista eli aikas raskas.
Yhden pöydän päällä ollaan sitä pidetty.
Nyt tosin täytyy myöntää etten sitä kamalasti enään käytä,nimittäin siinä reunoilla kun on kaikenlaista vitamiinit,harjat,rasvat ymm ymm niin kaikki toi poika jo suuhunsa sieltä vetää...
Olen sit minäkin sohvalla vaippaa vaihtanut ja helppo siinäkin on vaihtaa kun katsoo vain ettei poika pyöri alas.
Meillä on kanssa nyt ihan selvästi opittu kääntyileen ja yritetään sit liikkuakkin pyörimällä sekä peruuttamalla.
Olikos se kanelisokeri joka puhui nyt viikolla jossain pinossa vauvan puhumisesta?
Meillä tänää Joel huusi hyää päiää niin vanhin tulkitsi että Joel toivotti kouluun heille hyvää päivää!
On se välillä kivaa seurata kun tämä kohta 5v isosisko tulkitsee veljen vauvakieltä.
Tulee vaikka millaista juttua välillä.
Mutta nyt lopettelen ja lähden kohta lapsien kanssa viemää kirjeitä ja lahjaa postiin,siskoni täyttää maanantaina 5v joten lahja toivottavasti ehtii perille!!!
Mutta siis nyt pukeen toivoovauvaa ja 2 nuorinta lasta.
en eilen ehtiny siihen vastailemaan... joten tässäpä tulee. Meillä on sellanen vauvojentarvike-liikkeestä ostettu hoitopöytä, jossa on pesualla siinä tason alla.
Pidetään sitä kylppärissä, jossa on vesipiste lähellä ja lämmintä. Joten vauva köllöttelee siinä ihan innoissaan :)
Suurimmaks osaksi siellä vaihdan vaipat kun meidän kaveri tykkää ottaa ilmakylpyjä ilman vaippaa, joten siellä ei sitte haittaa jos siinä pisut tulee kun kylppärissä ollaan.
Ihan hyvältä tuo hoitotaso on vaikuttanut. Tuskin sitä sitten tulee enää paljon käytettyä kun vauva osaa enemmän liikkua, yrittää varmaan kiemurrella siitä karkuun kun pukee tai muuta vastaavaa ja silloin on kätevämpää ja turvallisempaa varmaankin vaihtaa sängyllä tms.
Piparminttu
Tänään olenkin koko päivän Ainon kanssa kaksin. Sain jo eteistä siivottua niin, että siellä mahtuu kävelemään. Jokohan sitä voisi alkaa pesemään talvivaatteita vai onkohan liian aikaista vielä laittaa niitä pois? Haluaisin niin kovasti panna kesäsäilöön noita vaatteita kun me melkein hukumme niihin...
Aino nukkui viime yön hienosti klo 22-06 heräämättä syömään. Syötin kuudelta ja neiti nukkui vielä sen jälkeen puoli yhdeksään saakka. Nyt hän syö ja on puolihorroksessa, eli tässä kait sitten nukutaan nyt puolen tunnin pätkä ennen kuin on varsinaisten päiväunien aika sitten puolilta päivin. Parvekkeelle meinaan hänet laittaa vaunuihin nukkumaan jotta saan imuroitua ja pestyä lattiat.
Toivoovauvaa: Hyvä, ettemme ole ainoita, jotka tulkitsemme tätä vauvakieltä, luulin jo seonneeni ihan täysin ;-) Välillä tulee ihan selkeitä äänteitä ja niitä on hauska tulkita, joku aina perheenjäsenistä hihkaisee: " kuulitko sinäkin tuon" :-)
Tiitiäiselle tsemppiä tulevaan! Eikös se leikkaus ollutkin jo tänään, vai muistanko nyt ihan väärin?
Kääntymisestä: Edelleenkään meillä ei vielä käännytä. Kyljeltä toiselle pääsee kun heittää molemmat jalat sivuille yhtä aikaa, ylävartaloakin osaa jo hienosti makuulta nostaa, mutta eipä näytä olevan kiinnostusta nähdä maailmaa eri perspektiivistä...no, kukin ajallaan. Aikaahan tässä vielä on. Sylissä ei meilläkään suostuta enää makaamaan. Istumaan on päästävä ja heijailee itseään innoissaan aina vain jyrkempään kulmaan.
Nyt pitää laittaa Aino sänkyyn ja jatkaa siivoamista :-) Hyvää viikonloppua kaikille!
Kanelisokeri
Jopas nukkuukin tuo vesseli nyt pitkään, meni klo 9 aikaan ekoille unilleen kun vietiin eskaria ja ajattelin hänen nukkuvan korkeintaan 10 - 11 asti. Yleensähän Veeti menee sitten toisille unilleen jo klo 13 aikaan kun eskaria taas haetaan mutta saas nähdä nyt miten sitten tänään. Nyt ehkä jälleen niin lämmin että voin laittaa hänet vaikka rintareppuun kun lähdemme jos uni aika ei vielä ole käsillä. Nyt ei vain osaa aloittaa mitään tekemään (imurointia ym. mukavaa) kun herää varmaan ihan kohta.
Minä en ole menossa ihan heti takaisin töihin äitiysloman jälkeen, ainakin 2 vuotta on tarkoitus olla kotona, keikkaa joudun tekemään varmaan viikonloppuisin jonkin verran, hoitoalalla riittää onneksi niitä hyvin.
no nyt se sitten heräs moiiii
Tervehdys taasen,
täällä väsyttää aina vaan - Joel heräilee edelleen vähintään kolme kertaa yössä syömään... Nukahtaa kyllä hyvin uudestaan, onneksi.
Gallupeja oli...
Hömppä: Oma tyyli... Vaihtelee kovasti, mutta tykkään laittautua, edes vähän, aina kun lähden ulos kotoa. Vaunulenkillä käydään toki verkkareissa ;-) Ollaan Joelin kanssa paljon menossa, ja meillä käy yleensä pari-kolme kertaa viikossa sukulaisia ja kavereita kylässä. Huono ekologinen omatunto vaivaa - käytetään kertiksiä. Olen itselleni luvannut korvata sen tehostamalla muuta kierrätystä & hankkimalla kompostin pihalle (selittelyä, tiedän!).
Yritän olla ostamatta turhia tavaroita, mutta niitä mitkä ostetaan, on oltava kunnollisia. Esim. vaunut & turvaistuimet ja muut ostetaan uutena laadusta tinkimättä. Mies tästä on vähän jupissut mutta jäänyt toistaiseksi alakynteen ;-)
HoitopöytäG: Meillä on ihan loistava Stokken hoitopöytä, tukeva ja korkea. Ja mahtuu kaikki hoitotarvikkeet siihen. On kovassa käytössä!Pidetään sitä lapsen huoneessa, ja käydään pyllypesulla vessassa, joka on vieressä. Myöhemmin hoitopöydästä saa muunnettua lapselle kirjoitus- / leikkipöydän.
Vähän jännittää, ollaan lähdössä huomenna kaveriporukalla 20h risteilylle, mummu tulee hoitamaan poikaa. Odotetaan kyllä reissua kovasti - ennen ei risteilyt juuri innostanu mutta nyt tuntuu kuin pääsisi kunnon lomalle!
Rentoa viikoloppua kaikille!
Anyara & Joel melkein 4 kk
Meillä on hoitotasona sellainen sängyn päällä laitettava irtotaso (kaukolomainen, loivat reunat noin 3 cm) joka on juuri sopivalla korkeudella, pitkä kun olen. Erillinen lipasto sitten vaatteille.
Juuri tänään mietin että miten pitkään Veetin kohdalla toimii. Esikoisella käyttö loppui siinä 7 kk iässä kun pyöri ja hyöri kuin häkkärä eikä vaippojen vaihdosta tullut enää mitään.
Hauska lukea, että muillakin vauvat " puhuvat" . Meillä Veeti huhuilee ihan kun " äiti" , lähtee sillälailla jännästi aiiithii, aiithii... Esikoinenkin jäi kuuntelemaan kerran ja huusi innoissan että " äiti Veeti sanoo Äiti!" . Kaitpa nuo jokelluksen lomassa harjoittelevät kuulemiaan äänteitä ja joskus menevät kohdilleen ja siitä tulee ihan kuin sana. Esikko oli samanlainen ja 9 kk iässä alkoikin tulemaan äiti ja kukka (kun näytti kukan kuvaa). Puhui 1.5v iässä jo useita kymmeniä sanoja ja 2 vuotiaana kunnon lauseita.
Ajattelin myös kokeilla Veetin kanssa viittomia joka on uusi " muoti-ilmiö" . Vauva-lehdessä oli hyvä artikkeli viittomista. 6kk ikäiselle voi alkaa jo näyttämään asiaa tarkoittavaa viittomaa esim. maito, kuuma, kipeä, uni. Artikkelin mukaan vauvat hoksaavat jipon muutamassa viikossa ja voivat alkaa kommunikoimaan itse viittomilla. Tätä pitää ehdottomasti kokeilla. Olisihan se hienoa että isänkään ei tarvitse arpoa onko nälkä, uni vai mikä.
Viikonloppuja kaikille!
MA ja Veeti 4 kk ja risat
nopeesti vähän jatkoa kun kirjautuneena olen. Hyvin syötetty vauva toisella käsivarrella. Nauratti tuo muru kun oli toivottanut " hyvää päivää" meillä sanotaan vaan että " äyvä" (eli ihan selvästi " vauva" ) ja joka tilanteeseen sopiva kommetti " höy" (?) ym. mukavaa pulinaa : )
Tiitiäisen pikkuiselle onnea matkaan! ja voimia koko perheelle.
Hauskaa viikonloppua kaikille
Se on yleensä eka asia, mikä vauvan suusta tulee hänen herättyään :) Eräänlainen tervehdys siis ;)
Tää mamma teki ekan hassun kämmin tänään... Olin jo eilen päättänyt, että heti aamusta lähetään käymään kävellen kaupassa, kun piti saada päivällistarpeita hankittua. Meillä tänään miehen kanssa 10v. yhdessäolon juhlapäivä ja pitää valmistaa ateria oikein pitkän kaavan mukaan. Jälkiruoka (valkosuklaapannacotat...) jo jääkaapissa hyytymässä, nam :) Joo eli siinä sitten aamupalan jälkeen heti äkkiä suihkuun ja esikoiselle vaatetta ja vauvalla kuivaa vaippaa ja päivävaatetta ja sellaista yleistä häsläystä. Sitten ulkovaatteet päälle ja oltiin sopivasti 2 tuntia heräämisestä eli 9.30 ulkona. Ja käpsyteltiin rauhassa kauppaan ja takas, kotona oltiin klo 11 tienoilla. Vauva jatkoi uniaan vielä hetken. Siinä jossain vaiheessa tajusin, että hitto, oon unohtanu syöttää vauvan! Oli syöny klo 6 aikaan edellisen kerran ja sitten tosiaan heränny klo 7.30. No, hyvinpä kuitenkin meni! Eli kai tuo maito tosiaan nälkää jonkin verran pitää, kun tosiaan tuli sellainen 5,5h syöttöväli, josta 2 tuntia hereillä! Toki piti sitten heti saada ruokaa massuun kun heräsi.
Ei ilmeisesti liian montaa asiaa pysy tämän äidin päässä...
Ihana päivä tänäänkin harmi ettei nyt ehditä toista kertaa koko porukka ulos, kun mun pitää sitä ruokaa tehdä oikein ajan kanssa, kohta pitää laittaa kasviksia marinoitumaan... Ja huushollissa pitää tehdä pikasiivot, mä en pysty rentoutumaan viikonloppuun, ellei paikat ole tip top. No jospa poika tykkäis mennä omin päin takapihalle. Ja vauva pääsee terassille pitkille päikkäreille tunnin päästä.
Kuinka muuten muitten muruset, joko omat varpaat kiinnostaa? Meillä nyt reilun viikon Aino on riuhtonut sukkia jaloistaan ja nyt näkyy vetävän puolipotkareita terästä suuta kohti, sukat on jo lähteneet. Ja jos on ilman housuja, niin kaamea vimma saada varpaat suuhun! Esikoinen ei ikinä ollut jaloistaan kiinnostunut, ihan uutta siis meille tämä.
Mutta nyt pitää leikkiä esikoisen kanssa " Tikka puuta koputtaa" . Nää on näitä hauskoja hoidossa opittuja loruleikkejä, joita sitten poika onnessaan opettaa äitille ja isille. Söpöä =)
Mutta ihanaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!
Marrastoive
Ekax hoitopöydästä (enne ku unohan)...meillä tommonen suht hutera taso,semmonen kokoontaittuva ja en kyllä kauaa enää aio poikaa siinä pitää ku rimpuloi jo niin kovasti...onnex on vaan lainassa=)!
Anyaralle (muistinkohan oikein...) hauskaa risteilyä=)! Meilläkin on miehen kanssa ollu puhetta,jahka saadaan nää leikkaukset ensin ohi ni sitte lähetään risteileen...sitä päivää odotellessa...!
Me päästään Mäkkäri-taloon=)!!!! Äsken varmistu että päästään sinne siniseen taloon (olikohan huoneena Koivu...),on kyllä aivan ihanaa ei tartte majotusta enää murehtia. Ja siinäkin suhteessa hyvä että päästiin sinne ni mä saan sitte joskus vilkuiltua tänne ja kirjoteltua kuulumisia teille=)!
Äsken itkin (taas...) melkein puolen tuntia ku mun isän naisystävä poikkes kahvilla ja se oli kovin murheissaan pojan puolesta ja sitte mulle iski kans paniikki...mutta pakko vaan uskotella itelleen että kyllä ne tohtorit siellä osaa asiansa ja ei kumminkaan oo heille mitenkään erikoinen leikkaus.
Onhan se iso leikkaus ja omat riskinsä on tietty aina,mutta jotenkin vaan on toisaalta tsempannu ittensä niin ettei murehdi sitä ihan koko aikaa.
Huomenna tarttis sitte kattella tavaroita valmiix ja viedä toi mein kisu mun siskolle hoitoon (jos saadaan se häkkiin...=)!),tänään pestä pyykit pois ja käydä vielä kaupoilla ja pankissa. Sunnuntaina saakin sitte melkein pojan aamupullon jälkeen lähtee ajeleen kohti Helsinkiä ku tarttee varmaan ainakin kerran pysätä matkalla ja siellä tarttis olla puolilta päivin.
Toivottavasti vaan kaikki on pojalla siinä mallissa kunnossa että voidaan maanantaina leikata...eiköhän...ainakin keskivkona oli kaikki labrat kohdallaan...
Mutta nyt poitsulle maitoo ja asioille...
Aurinkoiset vkonloput kaikille Muruille=)!!
Tiitiäinen78 ja Jansku
Ensiksi Tiitiäisen perheelle onnea leikkaukseen! Kyllä se hyvin menee. Luonnollista olla huolissaan, ja tottahan sitä itkee lapsesa puolesta jo pienemmistäkin asioista :-) Lääkärit aivan varmasti osaa asiansa. Teidän asianne on olla huolehtivia ja rakastavia vanhempia, kun poikanne toipuu :-)
Hömppägalluppiin... olen lähes tukka pystyssä lukenut, kuinka kaikki ovat " tavallisia" äitejä. Iik! Mihinkähän lokeroon sitten itseni sijoitan. Minä kun en meikkaa koskaan (allergiaa ja enää ei edes jaksa) niin taitaa nuo naapurit tosiaan sitten siksi katsella kuin kummajaista :-o Vaatteetkin on mitä sattuu :-/ Tykkäisin shoppailla ja ihailen ihmisiä, jotka pukeutuvat nätisti ja tyylikkäästi. Ei vain ole rahaa eikä mitään silmää kirppiksiltäkään ostaa mitään edellisiin sopivia. Taidan olla aikamoinen variksenpelätti... Ihan oikeasti näytän kamalalta, varsinkin kun tuo allergia saa naaman näyttämään hirveältä. Sitä on sitten tottunut siihen, ettei huomaa, jos tuijotetaan :-) Kampaajalla sentään käyn parin kuukauden välein. Se lieneekin ainoita asioita, joista pystyn pitämään kiinni. Tukka tosin on nätisti lähinnä juuri kampaajalta lähtiessäni... :-P
Huono omatunto on täälläkin, kun kertiksiä käytetään. Muuten kyllä kierrätetään " täydellisemmin" kuin moni keskivertokansalainen. Uutena on ostettu näistä isommista lastentarvikkeista vain turvakaukalo ja isompien turvaistuin. Eli kierrätystä siinäkin... ja meidän vanhempien vaatteet kulutetaan loppuun, niistä ei ole kierrätykseen :-o
Hoitotasosta: Meillä on sellainen pehmeä alusta makkarissa pöydän päällä. Nykyisin vaihdan aika usein vaatteet ja vaipat lattialla (kuten poikienkin aikaan), kun tyttö jo niin luukkuvainen kuitenkin. Ja siinä enemmän tilaa touhuta, kun kaksi kertaa päivässä rasvaillaan ihan urakalla... Ja sekin etu lattialla, että isommat pääsevät helposti mukaan touhuun, kun haluavat auttaa ja siskoaan viihdyttää :-)
Ja sitten... Nyt tulee taas lähtö, mutta sitä ennen maininta, että täälläkin on sitten hampaita! Eka puhkesi juuri.
TalviSalama kera trion
Täälä huudettiin ja kiukuteltiin sekä lämpöä tuli aivan vähän ennen puhkeamista olisko ollu 2 päivää ennen hampaan tuloa tuo lämpö.
Nyt reppana yrittää opetella purulelun käyttöö ja saa kamalat raivarit kun ei onnistu itse lelun kanssa.
Mutta pitääpä taas mennä!!!!
Toivoovauvaa ja koko poppoo
Kai se vaan pitäs uskoo, et meijän ukko ei enää päikkäreitä nuku vaunuissa! Äsken lähin pihalle, kun päiväuniaika lähesty, niin se huusi ihan naama punasena vaan, eikä mikään muu auttanu, kun syliin ottaminen. Heti jos laski takasin vaunuihin, niin sama huuto jatku! Sisälle kun päästiin, niin aloin hytkyttään/rauhotteleen sitä, niin ei menny ku varmaan kolme minuuttia ja oli unessa! Että sitä saanee sit muuttaa vaunut rattaiksi. Pitää vaan kehitellä jotain, miten sen saa siellä pysymään järkevästi, kun eihän näin pieni osaa eikä saakaan vielä istua...
Hoitopöydästä.. Meillä on ihan " oikee" hoitopöytä, joka on ihan muussa käytössä, kuin tarkoituksenmukaisessa.. :) Se on kyllä joku perintökalleus, jonka sais oikeastaan viedä takasin sinne mistä se tulikin... Vessassa on pyykkikoneen päällä semmonen muovinen alusta, kirpparilöytö eurolla. :) Se on toiminu oikeen hyvin. Kohta vaan tulee pulmia, kun rupee jätkä oleen jo sen verta iso, et ei riitä syvyysmitta. Ja sit meijän lavuaarikin on niin pieni, et nytkin jo tekee vähän hankalaa toi peppupesu. Et en tosiaankaan tiiä, missä ja miten sit jatkossa onnistuu toi peffan pesu!? Meillä kumminkin on rutiinina kakata vähintään kerran päivässä. Tänäänkin on kyllä ehtiny tulla jo kahet satsit.
Täälläkin " höy" löytyy sanastosta. :) Joskus myös huudellaan vähän ninku " ääiijäää" , et ehkä hakee sitä äitiä? :P Meijän mies myös kiljuu aika paljon, mites teijät muitten murut? Löytyykö kiljukauloja? :)
Tuntuu et aika monen murut pyörii jo vaikka miten päin, mut meillä ei kyllä pahemmin pyöritä! Vatsalta selälle on kellahtanu muistaakseni yhteensä neljä kertaa ja edellisestä kerrasta on jo ties kuinka kauan! Selältä mahalle ei oikeestaan juurikaan ole edes yritystä. Oon tässä nyt parina päivänä maannu sen kanssa lattialla ja yrittäny vähän houkutella/opettaa, mut ei tuloksia.. :) Välillä selällä ollessaan se kyllä kiemurtelee aika kovasti ja välillä työntää jaloilla niin et peppu nousee ilmaan.
Jaa niin töihin menosta oli kans jotain. Ei multa kans oo paljoo kyselty, kun oon ite kertonu, ja mä varmaan oonkin melkolailla ensimmäisiä meistä, joka aikoo mennä heti töihin, kun vanh.vapaa loppuu... Tarkotus oli ens alkuun olla kotona ainakin sen aikaa, et 1v tulee täyteen, mut nyt kun pääsen vaihtaan työpaikkaa, niin ei sit oikeen voi olla kotona. Muuten menis se työpaikka sivusuun. Täytyy vaan imetystäkin sit himmaileen hetikohta siinä 6kk jälkeen... Sinänsä ei haittaa, kun toi jätkä tuppaa edelleenkin tarviin sitä tissiä vähintään kahden tunnin välein ja vaikka imettäminen onkin tosi ihanaa ja helppoa, niin välillä kuitenkin ahdistaa, kun se sitoo niin paljon.
Ilmakylvyistä onkin pitäny kysellä... Eli kuinka pitkiä ilmakylpyjä teijän murut ottaa ja missä? Meillä yleensä vain vaipanvaihdon yhteydessä vähän tuuletellaan, kun on kanssa kova poika pissimään, niin ei kauheesti uskalla vessasta poistua... Eilen oli kyllä sitterissä ilkosillaan salkkareiden ajan ja huomas kyllä, et tykkäs ollakin. Nyt kun kelit on lämmenny, niin tohtii ehkä tuuakin pois vessasta, kun on kämpässä lämpimämpi. Pitää vaan jotenkin varjella, ettei sitä pissiä sitten lennä jonnekin mistä on hankala pestä... :)
Semmosia ajatuksia. Ai että on mukavaa, kun aurinko paistaa!
joelaa ja Niklas päikyillä
ensin vatsalleen ja sieltä takaisin. Nopeasti kyllä väsähtää ja pitää käydä kääntämässä välillä jos ei tajua kääntyä takaisin.
Hoitopöytä:meillä pinnasängyn päällä hoitotaso,on todellla mukava pitemmälle vaipanvaihtajalle niin kuin joku tuolla jo totesi. En varmaan kauaa sitä enää pidä kun saa vahtia niin tarkkaan ettei vauva pääse putoamaan.Isommatkaan eivät ole 4kk jälkeen siellä pysyneet.
Olipa juuri reissu;esikoisella oli hammaslääkäri ja 2v rääky melkein koko matkan sinne (ensin kävellen,sitten bussissa ja taas kävellen) . Verenpaine nousi taas kivasti itsellä.Esikoinenkin oli pahalla päällä ja minä sain kaiken niskaani.. Ah,välillä tää on niiiin raskasta..
Jas ja Wilma (melkein 4kk)
Oltiin nyt parin päivän reissulla koko perhe (lapset 4 kk ja 2 v 9kk) Ruotsin reissulla ja kaikki meni tosi hienosti. Lähdettiin iltalaivalla ja aamusta oltiin sit perillä klo 6.30 paikallista aikaa. Onneksi saatiin sit heti hotellihuone käyttöön, käytiin hotellissa aamupalalla ja sit vaan kaupungille. Käytiin Junibackenissa ja Vasa-laivamuseossa, vanhassa kaupungissa ja Skanssenilla. Siinä ne tärkeimmät nähtävyydet. Yksi yö hotellissa ja sit seuraavana iltana takaisin laivalla Turkuun. Mainio setti mun mielestä. Kummallakin lapsella oli omat rattaat ja hienosti mahduttiin busseihin niillä. Melkein kaikkiin busseihin olis mahtunut 4 lastenvaunut, joten tilaa oli.
Ihanan keväistä muuten oli Tukholmassa. Vaikka on täältä Lounais-Suomestakin talvi jo kadonnut kokonaan. Vähän salakavalasti mun näkökulmasta kun viime viikolla oltiin melkein kokonaan sisätiloissa, kun esikoinen oli tosi kipee ja nyt sit oltiin reissussa. Ei taas oikein tiedä mitä pitäis pukea lapsille tai itselle päälle kun lähtee ulos.
TalviSalama: Sun kertomuksesi omasta " laittautumisesta" oli kuin suoraan mun näppiksestä. Olishan se toki kiva olla tyylikäs, mut ei jaksa eikä osaa. Olen liian käytännöllinen. Oon myös siitä " outo" , et ei huvita shoppailla itselle mitään. Jos olis vähän hoikempi niin sit ehkä voiskin jotain ostaa. Olen täs jo päättänyt, et uudet farkut ostan sit kun mahtuu pienemmät kuin nyt. Meikkaaminen ei oo myöskään mun juttu. Allergiakin vaivaa, mut myöskään ei huvita, ei ole aikaa, ei taitoa tai kiinnostusta. Kävin just ostamassa uuden meikkivoiteen ja huulipunan, kun edelliset olin ostanut omiin häihin tossa neljä vuotta sitten... Kuulemma niitä tuotteita ei enää ole valmistettu piiiitkäään aikaan, kun näytin niitä myyjälle saadakseni samanlaiset. Hiukka huvitti mua siellä kaupassa.
Vauva ei meillä vielä käänny. Kova on tyttö kiekumaan ja äitiä meillä on huudettu jo pitkään. Isiään kutsuu äijäksi. :=) Hoitopöytä on tehty vessan pöydän päälle. On hyvä ja tukeva.
Joku kyseli rattaista; meillä on Brion Ponyt. On ollut hyvät. Harmittaa oikein, et ostin ne vasta, kun poika oli jo 2 v. Aiemminkin olis olleet näppärät.
No sellaisia nyt mielessä, Lempi ja Inkeri 4 kk 1 vko
Hoitopoytä on ikeasta, oikein nätti ja käytännollinen. On ihana kun saa tavarat yhteen paikkaan. Kahdella vanhemmalla ei koskaan ollut mitään hoitopoytää. Ripustin siihen sydämen minkä isoveli on tehnyt ja sitä Ingrid tykkäää katsella ja yrittää ottaa kiinni.
Rattaista meillä on Brion nova heittoaisalla ja tykkään kovasti. Takaluukkuun olen ajatellut hommata combit. Menevät hyvin kasaan, ottavat pienen tilan ja ovat helpot lykkiä.
Puhumisesta; meillä poika 5kk neuvolassa sanoi äiti, itse olin ihan hiljaa ja neuvola täti kysyi sanoiko hän äiti. Eli minulla on luotettava todistaja ;) Uskon ihan varmasti että vauvat toistelevat kuulemiaan äänteitä.
Voi kuinka ihanaa on mennä risteilylle, lasten kanssa ja ilman. Pakko ensi kesänä päästä. Tukholma on jännä siitä että muotitrendit näkyy selvästi, koska kaikilla on samat vaatteet päällä. Laita anayara raporttia ja pidä hauskaa!
Onko täällä muita tollohulluja? En voi sietää räkänokkasia kakaroita ja olen aina kaivelemassa tollot pois nenusta.
Onko tapaamisesta jo muuten päätetty?
Hyviä viikonloppuja mammoille!
Täälä on taas yx kiukkunen lapsi pian 8v...
Vanhimmalla likalla taas semmonen vali vali päivä ettei mitään rajaa!
Joka asiasta pitää kitistä vinkua valittaa ja itkee.
Vois melkein luulla että sillä on erittäin varhain alkanut murrosikä.
Tosin tämä valitus toistuu joka viikonloppu kun on oman huoneen siivouksesta kyse,joten johtuu melkein vaan siivoomisista ja sitten kun pitäisi saada vielä jotain siivous palkkaa ton valituksen ja riehumisen jälkeen...
Meinaa pinna palaa äidillä ja isälläkin tommoseen.
Joel voi hyvin,minua nyt tässä sylissä halailee...
Nyt toissa päivästä asti ollaan oltu taas pelkällä rintamaidolla ja sit se neuvolan suosittelema velli illasta.
Velliä menee vaihtelevasti 60ml-1dl.
Mutta nyt peseen latttioita!
toivoovauvaa kera kiukuttelevien lasten...
Kiva taas juttujanne oli lukea!
Vastaan nopsaan mies ona kahen lapsen kans kaupassa , vanhin on reeneissä ja vauva nukkuu eli...koneelle.Niinkun ei muuta tekemistä olis tarpeeks. Kääk sain parkkisakonkin ammulla inhottavaa!!!Kesti kauppajonossa kauemmin kun luulinkaan. 40 e et pamahti. Niinkun ei olis tätä rahahuolta tässä jo aivan tarpeeks.
Kanelisokerikos se oli kun ei ole huolta rahasta ja silti mies päivähommissa. Olet tosi onnellisessa asemassa!!!
Tänään just luin lehdestä kuinka paljon eroillaan ym ja heitinkin et me ollaan oltu kohta 19- v yhessä et ainoo riidan aihe on aina raha kun sitä ei siis ole....sittäkin sit yritetään aina heittää läppää me köyhät mut kyllä tämä lapsiperheen arki vie sitä rahaa. Vaikka kaikki tarkoukset ym koluan mut soilti yrittää pysyä yhteiskunnan kelkassa ja henkisät pääomaa meillä lapset saakin kun tuntuu et ollaan oikein filosofiperhe jne..
Ootteko valinneet jo vaaliehdokkaan? Kertokaas mullekin joku hyvä joka korottais lapsiperheiden asemaa ja nostais sosiaali -ja opetusalan palkkoja ja vielä pystyis vaikuttankin.
No vastauksia. Meillä kokoontaittuva rötiskä vessassa hoitotasona kun ei mahdu muualle, usein vaihetelen viltillä lattialla.
Meilläkin vauveli puhuu: Äiti tietenkin ym.
Sit kikalttelee kun otan bodia pois aivan hurjasti, ilmeisesti kutiaa.
Mut nyt kahvia!!
Jos teillä olis hyviäm säästövinnkejä köyhääle. Laittakaa galluppia!
Ite säästän seuraavissa.
Kestovaipat
kuukupppi(hankinnassa vasta, mulla ollut jo kolmet menkat saynnytyksen jälkeen)
Kirpparivaatteet, vanhat ja risat vaatteet räteiksi
nettimyynti
kupongit ym.aleet
eväät reissuihin
en tilaile lehtiä,aamulehti ainoo pakollinen.
No välillä tuntuu et osaan jo aikamonta kikkaa kun on pakko pihistää.
Voimia vielä Tiitiäiselle ja koko perheelle. Oman lapsen terveys on maailman tärkein asia, kaikki muu on pientä siihen verrattuna!
Me ollaan täällä tukenasi!
Tänään menemme veljentyttäreni synttäreille, ei ollakaan nähty pitkään aikaan...
Toivoovauvaa: Meillä on myös 9v esikoinen jäkättämisen maailmanmestari, pahempaa nalkuttajaa saa hakemalla hakea. Tyttö hänkin ja kaikki pienetkin ongelmat ovat verrattavissa vähintäänkin maailmanloppuun. Tänään tukka tuntui lian ohuelta kun sitä ei eilen saunan jälkeen kuivattu, eilen ostetut lenkkarit saivat itkun tulemaan kun neiti luuli, ettei niitä voi vielä pitää...siitä sitten jäkätettiin koko kauppareissu...huoh...ja tuo nuorimmainenkin on tyttö...
Viime viikolla nauroimme tytön kanssa ihan kippurassa kun tulimme kotiin ja hän alkoi kertomaan jotakin ihan innoissaan jo eteisessä. Minulla oli vauva sylissä, mutta jostakin syystä sain hetkellisen mielenhäiriön ja aloin tunkea Ainon tuttia meidän 9v esikoisen suuhun...ihan rutiininomaisesti, yritin kait hiljentää, tai jotain :-).
Räkäpallukoista: Käytän keittosuolatippoja liottamiseen ja ne on sitten helppo pyyhkäistä nenänsieraimen suulta kun tulevat ulos. Olen kyllä sortunut räkäpallukan metsästämiseen vanupuikonkin avulla, vaikkei niin vauvalle varmaan saisi tehdä...
Kirkumisesta: Meillä kirkuminen on onneksi jo loppunut. Pari viikkoa sekin vaihe kesti. Nyt kurlaillaan ja herätään aamuauringon noustessa kuuntelemaan omaa ääntä ja kivoja ai ei ou yää -äänteitä :-)
Ilmakylpyjä meillä harrastetaan vaipanvaihdon yhteydessä, ei juuri muulloin kun tuo neiti saattaa tosiaan pissata suhauttaa ihan ohimennen litran verran alleen, jollei pidä varaansa.
Hampaista: Niitä ei vielä ole. Kovasti ikeniään kihnuttaa kaikkialle. Alaikenissä on sellaiset viirut, että kaipa sieltä kohta pukkaa hampujakin. Isommille sisaruksille on tulleet hamput sekä ylös että alas samaan aikaan 4,5kk iässä, eikä mitään isompia tuskia ole niiden kanssa aikanaan ollut...nyt voi tosin olla toisin.
Kirsikka: joo, ei meillä ole koskaan riidelty rahasta ;-) ei edes silloin kun olimme tosi köyhiä (ei nyt mitään sikarikkaita vieläkään, mutta pärjätään tarvittaessa miehen palkalla), mies opiskeli ja minä olin pienipalkkaisessa työssä. Kun oikein ajattelen, niin meillä ei riidellä mistään järkevästä tai järisyttävästä, aina riidan leimahtamiseen on joku ihan järjettömän pieni juttu. Itse myönnän olevani " imuri" , joka imee tietyn määrän ikäviä asioita itseensä ja sitten räivähtää ihan pienestä, kun kiintiö on täysi. Toisaalta kyllä lepyn miltei heti, mitä taas mies ei kykene ymmärtämään. Hetki sitten raivopäänä ja kun selän kääntää olen jo ystävällisesti kysymässä: " otatko muuten kahvia jos keitän..." :-) Sitten suutun uudelleen, jollei heti olla messissä jutustelemassa... ;-)
Jaahas nyt herättiin parvekkeelta...Hyvää viikonloppua kaikille!
Kanelisokeri
Ekaksi TIITIÄISELLE voimia! Suomessa on loistavia lääkäreitä. Minäkin olin aikoinani toisen lapsen kanssa lastenklinikalla ja lastenlinnassa sydänlasten osastolla. (taidettiin käydä siellä kaikki lasten osastot läpi) Siellä luin " vieraskirjaa" missä oli todella paljon positiivisia kokemuksia. mahdottomaltakin tuntuneita tilanteita joista oli selvitty. Uskon että teillä menee kaikki hienosti.Henkilökunta on siellä upeaa. Olette siellä varmasti parhaissa mahdollisissa käsissä :) Ps. Lastenklinikan kahvion välipala automaatista syömäni juustosämpylät ovat jääneet mieleen. Silloin ne maistuivat ainakin maailman parhaalle.
Meillä neiti nukkuu pihalla nyt. Kärryissa on onneksi suojus kun räntää tulee taivaan täydeltä. Itse en just siks viitsinyt lähteä kävelylle. Yleensä käydään paivittäin puoli tuntia- 2tuntia kävelyllä ja kilot on alkaneet kivasti tippua. Paljon on vielä matkaa kuitenkin siihen ihannepainoon.
Hömppä galluppia: Mä yritän pitää itsestäni huolta, mutta rehellisesti sanoen tällä hetkellä omasta ulkonäöstä huolehtiminen on jäänyt vähälle. Näytän varmaan aika tavalliselta, väsyneeltä äitiltä. Lenkille ei meikkiä tarvitse, mutta kaupungille lähtiessä vähä laittaudun. Vaatehankinnat odottavat siihen asti kun olen päässyt takas omaan painoon.
Hoitopöytä galluppi: Meillä perus hoitopöytä-lipasto yhdistelmä makkarissa. Nykyään vaippa vaihdetaan monesti viltin päällä lattialle, sohvalla tai missä vain. Vaatteet puetaan ja riisutaan sylissä. Peppua ei meillä pestä usein, kakat pyyhitään kosteuspyyhkeillä ja hyvänä on pyllyn/jalkojen iho pysynyt. Hoitopöydän pehmusteena on pikkupiian hoitoalusta.
Olikohan muita galluppeja?
Meillä Sofia sai sitten vihdoin ajan lastenlääkärille. JIPPII! nyt aletaan tutkia allergioita. Meillä edelleen öisin on vaikeaa. Masuvaivat vaivaa (vaikka olen maidottomalla dieetillä) ja tissiä syö yön aikana parin tunnin välein. Heräilee öisin itkemään. Nukahtaa vasta 12-02 välillä yöllä.. Kateellinen olen teille joilla vauvat nukkuu öisin hyvin. Sofialla on iholla kuivia,hilseileviä läikkiä, joita hoidetaan päivittäin. Päivällä tyttö on aurinkoinen ja seurallinen kun ei vaivoja ole.
Osaa kierahtaa selälleen.,ja massulleen.
Pyörii akselinsa ympäri
Ottaa leluja käteen, liikkuu " ryömimällä" /vetäen pikkuisen eteenpäin..
jokeltelee paljon.
t.V ja Sofia 4,5kk
Meillä poika täällä ottaa päivän ekat pienet päikkärit juuri sisällä vaunuissa. Hän heräilee n.klo 7 ja nykyisin ottaa yhet lyhyemmät torkut tässä aamusta oltuaan hereillä 1,5-2 tuntia kun varsinaiset pidemmät päikkärit alkaa yleensä tossa n. klo 11.
Nää on kyllä ihan hyvät nää pienet torkut, ei oo pikkuinen sitten liian väsynyt ja melkein joka päivä nää tulee nukuttua autossa kun usein kuitenkin ollaan liikenteessä.
Meillä poika on ahkerasti alkanut harjoittelemaan selältä masulleen kääntymistä, toisinpäin sujuukin jo :)
Niistä rattaista kertokaa ihmeessä vinkkejä te joilla on jo kokemusta aiempien vauvojen kohdalta! Eli mitkä olis hyvät (mielellään) 4-pyöräiset, kätevästi kokoontaittuvat, kuomulliset rattaat sitte käytettäväksi kun vauva osaa istua. Ei mitään matkarattaita siis. Tarkoitus on 3-pyöräisten kaveriksi ostaa, ne ovat tosi hyvät mutta vievät autossa aika paljon tilaa.
Mukavaa viikonloppua ja Tiitiäiselle voimahalit&tsemppiä! :)
Piparminttu