Ehkäiseekö hormonaalinen ehkäisy myöskin vauvakuumeen?
Hormonaalisen ehkäisyn käyttö oli Suomessa vähäistä -60 luvulla, jolloin naiset synnyttivät esikoisensa yleensä 15-25 vuoden ikäisenä.
Hormonaailinen ehkäisy tietenkin mahdollistaa tietoisesti tehdyn lasten saamisen siirtämisen myöhempään aikakauteen, mutta tukahduttaako hormonaalinen ehkäisy naisen luontaisen/alitajuntaisen vauvakuumeen?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vauvakuume (maternal instinct, eli äidinvaisto) on naisen biologiassa olevan hormonaalisen toiminnan nimitys, ihan faktaa. Siitä on kirjoitettu valtavasti faktakirjoja ja tehty valtavasti tutkimuksia: https://duckduckgo.com/?q=book+research+maternal+instinct
Vauvakuumeen raivoisa kieltäminen on fèmakkojen yksi kovista perusdogmista, koska violettitukkien mukaan nainen on mies ... naisen pitää olla mies ... naisen täytyy olla mies ...
Äidinvaisto on ihan eri asia kuin vauvakuume. Äidnivaisto kohdistuu olemassaoleviin jälkeläisiin, ei siihen että pillua pakottaa.
Niin joo ja tiedeukkojen sepitykset hedelmällisyydestä voit tunkea roskikseen.
Jatkossa jos haluat tietää jotakin naisista, kysy naisilta. Äärimmäisen epäkunnioittavaa mennä kysymään tiedeukoilta ja tulla manspleinaamaan naiselle heidän pillutoiminnoistaan. Varmasti yksi isoimpia syitä, miksi iso osa naisia eivät siedä miehiä ollenkaan, eikä niitä vauvojakaan synny: esineellistävä, epäinhimillistävä ja alentava kohtelu.
Äitini synnytti meidät neljä lasta -60 -luvulla ja vahinkoja oltiin kaikki. Esikoinen syntyi seitsemän kuukautta vihkimisen jälkeen, eli pakkoliitto. Itse olin pahnanpohjimmaisena varmaan se pahin vahinko. Nyt äiti on leski ja vanhuuden höperönä on meille lapsille ihan suoraan tuonut esiin harmistuksensa meistä. Haikailee, että olisi löytänyt varakkaamman puolisonkin ilman meitä vahinkoja. Itse onneksi synnytin vain yhden, mutta sitäkin toivotumman jälkeläisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään luontaista vauvakuumetta ei ole olemassa.
Todellakin on. Joillain se ihan pilaa elämän jos lasta ei alakaan kuulua.
Hyvä kysymys kyllä aapeellä. E-pillerithän saavat naisen hormonitason tavallaan raskaanaolevan naisen hormonitason kaltaiseksi.
Todellakaan ei ole.
Ok. Minä olen nähnyt miten ystäväni haaveilevat vauvoista kuin heikkopäiset, ja yksi itkee lohduttomasti vähän väliä sitä ettei saa vauvaa.
Käynti psykiatrilla auttaa asiaa! Mitään luontaista vauva kuumetta ei ole olemassa. Piste.
Vasta 2000 luvulla pillereitä on ruvettu syömään ihan pienestä pitäen eli jostain 13-16 vuotiaasta ja siis suurten massojen toimesta, ei lasketa yksittäistapauksia.
Tulokset ovat aika selvästi näkyvissä ja naisten luontainen halua/pakotus lisääntymiselle on lähes kadonnut.
Ainoastaan kulttuuri, tavat ja sos.paineet ovat pitäneet vielä lisääntymistä yllä jonkin verran.
Seksiä kyllä halutaan, entistä enemmän, mutta se on mukavuudenhalua, eikä liity lisääntymiseen.
Jotkut sairaat ihmiset spämmää täällä juttuja raskaustesteistä ja raskaudesta tai vauvoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys kyllä aapeellä. E-pillerithän saavat naisen hormonitason tavallaan raskaanaolevan naisen hormonitason kaltaiseksi.
Todellakaan ei ole.
Ok. Minä olen nähnyt miten ystäväni haaveilevat vauvoista kuin heikkopäiset, ja yksi itkee lohduttomasti vähän väliä sitä ettei saa vauvaa.
Tuo on mielenterveyden ongelma.
Jos pillerit kiellettäisiin, niin nykyisillä tavoilla jokainen saisi lapsen joka vuosi ja hyvin pian täällä oltaisin kuin muurahaiskeossa.
T pienestä on ihmiskunnan tuho kiinni
Mulla taas ei ole koskaan ollut hormoniehkäisyä, koskaan ei tullut vauvakuumetta, aikuinen lapsi on olemassa lähinnä koska mies palavasti halusi (eikä sitten jaksanutkaan, joten hoidin homman toisen aviomieheni kanssa). Minun haluni oli "no ok, yksi". On rakas silti, siihen kasvoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi loogisempaa että hormonaalinen ehkäisy lisäisi lapsen kaipuuta? Ei mitään panetusta, vaan nimenomaan sellaista valmistelevaa hoivaviettiä. Mutta eipä ne lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakaan ei ole.
Ensimmäinen pitkä parisuhteeni karahti karille koska exällä oli ankara vauvakuume. Suhteemme alussa teimme yhdessä vankan päätöksen siitä, että lapsia ei hankita. Mutta: "Kyllä nainen saa muuttaa mielipidettään".
Mulla on kaksi suhdetta kaatunut miesten vauvakuumeeseen. Alun ei ikinä todellakaan lapsia muuttui nopeasti muotoon ehdottomasti lapsia ja mieluiten aika pian, kun suhde vakiintui. Ikäävä, mutta ihmiset tosiaan saavat muuttaa mieltään.
Tosin ensimmäinen tunnusti että on aina tiennyt haluavansa lapsia, mutta sanoi suhteen alussa mitä halusin kuulla. Kuulemma naiset haluavat aina lapsia niin ei sillä niin väliä ole mitä alussa puhutaan.
Hyvä pointti ap:lla! Varmasti voi olla näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi loogisempaa että hormonaalinen ehkäisy lisäisi lapsen kaipuuta? Ei mitään panetusta, vaan nimenomaan sellaista valmistelevaa hoivaviettiä. Mutta eipä ne lisää.
Tavallaan olisi, nyt kun sanoit. Ehkä se "raskaana oleminen" keinotekoisesti pillereiden myötä aiheuttaa sen, ettei vauvakuumetta tule sillä sen suhteen on jo myöhäistä. Keho tulkitsee asian niin että halusit tai et, vauva on tulossa.
Tiedä näistä sitten. Uskon kyllä itse että hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa naiseen (ja ympäröiviinkin ihmisiin) paljon kokonaisvaltaisemmin kuin mitä vielä ymmärretään. Parivalinnan se ainakin sotkee enemmän tai vähemmän, se jo tiedetään.
Voi se toimia niinkin. Minulla ei tuollaista lapsi(h)aavetta ole ollut, joka kulkisi mukana ja yrittäisi tunkea kohdun läpi elämään :D Silloin kun sisarukset lisääntyivät, koin todella vahvaa sisäistä vauvakuumetta.
Nyt vanhemmalla iällä en oikeastaan edes ota tällaisia himoja ja pakotteita tosissani, kun ymmärrän, mistä ne tulevat.