Onko teillä muilla tullut höyheniä kananmunien mukana?
Mulla joskus pahvilaatikossa ollut ja ihan kaupasta ostettu.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munia ei pestä tai putsata ennen pakkaamista joten mukana voi olla höyheniä ja joskus munat voi olla hieman kakkaisia ja likaisia.
Ikinä en muista nähneeni likaista kananmunaa. Missä välissä nuo likaantuisivat, varmasti kerätään heti parempaan huomaan.
Siinä vaiheessa kun tulevat kanasta ulos, kananmunat ne kun tulevat samasta reiästä kuin kanan ulostekin.
Vierailija kirjoitti:
Just eilen keitin kananmunia ja iso höyhen tuli mukana, kellui siinä vedessä. Samassa vedessä kellui sellainen nuppineulanpäänkokoinen kakkakikkarekin sitten. Hyvää ruokahalua!
Outo ällöttyminen siihen nähden että kananmuna on paljolti yhtä kuin kanan menkat. :D
Mitä??? Tuleeko ne oikeasti kanoista?? 😫
Muistaa vaan pestä kädet hyvin kun on kosketellu munaa niin ei tule salmonellaa. Ja jos ei tiedä, onko munassa tauteja, ei sitä kannata raakana laittaa suuhun. Jos munan kypsentää, ei ole mitään hyötyä sen pesemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ja munat kannattaa pestä kun ottaa ne kotelosta!
Miksi?
No just vaikka jos niissä sattuu olemaan ruskeaa rantua. Puhtaan näköisiä munia ei tietenkään tarvitse pestä, kyllä ne vedessä kiehuessaan tai paistinpannulla desinfioituvat.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut uskaltavat rikkoa munat leivonnan tai ruuanlaiton yhteydessä suoraan muiden ainesten joukkoon. Minä en uskalla kun munien sisällä voi olla matoja tai verta.
Minä rikoin lapsuudessa opittuun tapaan pitkään kananmunat ensin yksi kerrallaan lasiin, josta ne sitten lisättiin taikinaan / pannulle. Kunnes kerran tulin ajatelleeksi, että montako kertaa koko elämäni aikana tämä varotoimenpide on auttanut minua välttämään pilallisen kananmunan. Vastaus oli nolla.
Ja onhan peloteltu myös salmonella joka voi olla munan pinnalla. Siinä taas on omat tapansa varoa. :D
Joo, ostamalla kotimaisia munia Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Muistaa vaan pestä kädet hyvin kun on kosketellu munaa niin ei tule salmonellaa. Ja jos ei tiedä, onko munassa tauteja, ei sitä kannata raakana laittaa suuhun. Jos munan kypsentää, ei ole mitään hyötyä sen pesemisestä.
Haluatko tietää jotain Suomesta ja Salmon Ellasta?
Joo, ja kakkaa myös. Ja tuntuu että tämä on lisääntynyt. Muutama vuosi sitten oli harvinaista jos oli höyhen tai paskaa mukana, nykyään on harvinaista jos ne on puhtaita.
Moni tunkee ne munansa lisäksi jääkaappiin kakkoine päivineen. Munat imevät itseensä muiden elintarvikkeiden makuja ja munissa oleva kanankakka levittää omia aromejaan muihin elintarvikkeisiin. Yöks sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut munissa kakkaa!😲🤭
Mulla on KANANmunissa sitä kakkaa melkeen aina. Kun ymmärtää kanan anatomiaa niin ei se ole mitenkään outoa siinä vaiheessa. Mulla tuoreet munat joka päivä. Saan ottaa joka päivä tuoretta munaa pesästä. Ei oo tarvinnu kaupasta käydä munaa hakemassa.
Ikinä ei minulla ja hyvin harvoin edes höyheniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ja munat kannattaa pestä kun ottaa ne kotelosta!
Miksi?
No just vaikka jos niissä sattuu olemaan ruskeaa rantua. Puhtaan näköisiä munia ei tietenkään tarvitse pestä, kyllä ne vedessä kiehuessaan tai paistinpannulla desinfioituvat.
Kyllähän ne kiehuessaan tai paistuessaan desinfioituu, pesi tai ei. Peseminen on aivan turha toimenpide, joka heikentää merkittävästi kananmunan säilymistä. Ainoastaan jos raakana vetelet niin saattaa pesemisestä olla jotain näennäistä hyötyä, vaikkakin silloinkin parempi tiedostaa että salmonellariski on olemassa, vaikkakin se onkin melko pieni.
Vielä 80-luvulla krapulalääke/ proteiinijuoma saattoi olla raakoja kananmunia ja appelsiinimehua samassa lasissa huikalla alas.
Mutta minullapa onkin ollut minun omissa munissa kakkaa! 🤭