Olen muuttanut mieleni. Omistusasuminen kannattaa vain isojen kaupunkien keskustoissa
En tiedä miten pääsen tästä talohelvetistä eroon, kun putkiremontti on pakko tehdä eikä yksikään pankki sitä lainoita. Ostajaa ei löydy tässä pattitilanteessa edes yhdellä eurolla.
Haluaisin vain kadota maan alle. Koko työuran säästöt kiinni seinissä joilla ei enää muuta kuin käyttöarvo.
Jos olisin samalla rahalla ostanut pienen yksiön Helsingistä tai Tampereelta, sen ostaisi remppaamattomanakin joku moninkertaisella hinnalla 1996 verrattuna.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Älkää ostako edes kasvukeskuksesta omakotitaloa ellei aivan uusi ja tarkoitus myydä se uudestaan lähitulevaisuudessa. Oman OKT:n arvo vaan tippuu vaikka miten remontoisi ja laittaisi, 15 vuotta sitten ostettu ja ikää talolla hiukan enemmän. Kasvukeskuksessa sijaitsee ja ihan ok sijainnilla (junalle alle 2 km ja Helsingin keskustaan alle 30 min koko matka).
Omakotitaloa ei kannata ostaa edes pääkaupunkiseudulta Westend-Kuusisaari-Munkkiniemi-Kulosaari kaaren ulkopuolelta. Mieluiten Helsingin keskustasta, sielläkin niitä joitain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen "nuori" (28) mutta tyhmyyksissäni otin vastaan perintönä mummin asunnon jumalan selän takaa joka on juuri tuollainen eli kaupaksi ei saa edes sentillä mutta kulut juoksee ja isot talotekniset toimenpiteet häämöttää.
Mielessä käynyt vaikka mitä skenaarioita joilla saan virheen kumottua, esim. se että jättäydyn vain osa-aikatöistä pois ja olen ulosotossa. En tiedä mitä tehdä.
Olen jopa tuloksetta yrittänyt myydä asuntoa käänteisesti, eli siten että ostaja saa 3000 euroa jos ottaa sen nimiinsä. Ei ole tärpännytEi siihen kannata mitään taloteknisiä toimenpiteitä tehdä. Jätä tyhjilleen ja unohda.
Mulla ihan sama. Asunto laitettiin myyntiin jo n 10 v sitten. Meillä 1 sisaruksista oli työtön, muutti siihen asumaan. Meni pari v ja asunnosta tuli pieni hinta.
Vuokralainen vähentää maksuja. Meilläkin asunto olisi mennyt kaupaksi, jos olisi ollut vuokralainen, mutta veli muutti heti pois, kun kaupat tehtiin. Me muut lahjoitettiin hänelle osuutemme, oli verotonta ja veli muutti tosi kivaan asoon ja asuu siellä luult lopun ikänsä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla siis oma talo vai osake kerrostalosta?
Valitettavasti rivitalo mutta taloyhtiö on asumismuoto naapurien kanssa. Remontista ei noin vain voi "livetä" ilman että muut joutuvat maksajiksi ja siitähän riemu repeää.
Okt:n voisi vain antaa rapistua maan tasalle.
Kuinka se sinun kymppitonni, joka on osakkeissa kiinni, ei muka auta siihen että saisit lainan putkiremonttia varten? Ei kai rivitalossa putkiremontin mitään maltaita ainakaan pitäisi maksaa.
missä dinosaurusajassa sinä elät? kymppitonnilla ei ole edes pienen kopin putkiremppaa saanut tehtyä aikoihin
Kirjoitinko että se remppa maksaisi kymppitonnin? Opettele lukemaan.
Hyvillä mielin uskaltaa ostaa asuntoja ainakin täältä Tampereelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurja tilanne. Onko sinulla vielä asuntolainaa jäljellä?
Ei, eläkkeellä olen jo. Piti olla eläkkeen pesämuna. Nyt vain iso kuluerä johon ei välittäjät eikä pankit koske tikullakaan.
Älkää nuoret astuko tähän ansaan. Ostakaa oma asunto vain jos se on kasvukeskuksessa.
Näitä kasvikeskuksia on muutama. Vähän enemmän sitten niitä keskuksia, jotka eivät taannu eivätkä kasva. Näissä on arvonnousua turha odottaa, ehkä ihan himoitumpia kohteita lukuunottamatta. Esim. niinkin iso kaupunki kuin Jyväskylä lasketaan ennusteissa tällaiseksi
Muutin pari vuotta sitten Jyväskylään, entisen kämpän myyntirahat ja vähän muutakin tilillä. Voisin ostaa omalla rahalla 200 - 300 tonnin asunnon. Mutta päädyin sijoittamaan rahat ja asun vuokralla uudessa kerrostalokolmiossa hyvällä psikalla. Ei tosin poissuljettua ostokaan, jos hyvä kohde tulee eteen. Mutta ainakin viieiset kaksi vuotta tämä vuokra asuminen on ollut minulle edullisempi vaihtoehto. Tästä vuodesta ei tiedä.
Tilanne olisi tietysti eri, jos ei olisi varallisuutta. Silloin saattaisi täältäkin olla fiksua lyhennellä omaa asuntoa. Mutta sekin on kiinni inflaatiosta ja koroista.
Kavereita on vaikka kuinka monta muuttotappiokuntien asunnoissa. Arvot tippuneet alle puoleen, mutta kukaan ei osta. Iän myötä pitäisi päästä helpompaan asumiseen kuin syrjäinen omakotitalo tai hissittön etäällä kaupoista ja muidta palveluista sijaitseva kerrostalo. Julkissa liikennetäkään ei näissä taantuvissa kunnissa juuri ole. Ikävä tilanne. Joillekin ihan katastrofi, kun työn vuoksi pitäisi muuttaa muualle, mutta et voi kun olet sidottu velkaiseen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Sisämaassa sijaitsevaa periferiaa. Kannattaa pysyä meren rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin seudun lisäksi niitä ainoita alueita, mistä kannattaa ostaa asunto. Siis jos haluaa sen joskus menevän kaupaksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin seudun lisäksi niitä ainoita alueita, mistä kannattaa ostaa asunto. Siis jos haluaa sen joskus menevän kaupaksikin.
Turku ja Tampere. Onko muita pääkaupunkiseudun ulkopuolella? Ehkä Oulu. Miten Lahti, Seinäjoki ja Jyväskylä? Kuopio ei ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Rakentaisitko Suuren talon Kotkaan, Loviisaan, Poriin, Raaheen tai Kemiin?
Vaasa, Turku, Helsinki, Porvoo ja ehkä Raasepori tai Hanko
Ihan on kannattanut asua ison kaupungin hyvässä lähiössä. Taloyhtiöllä ei ole mitään ongelmia saada miljoonalainojakaan remontteihin. Hyvin näyttävät asunnotkin käyvän kaupaksi tästä ajasta huolimatta. Hinnat ovat edullisemmat kuin keskustassa ja ympärillä on vehreää.