Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi päiväunet ihan rikkonaisia 4kk??!!

15.03.2007 |

tyttö täyttää juuri 4kk, on ollut osaimetyksellä jo pitemmän aikaa. ongelma on että muuten tyytyväinen vauveli nukkuu ensin hyvin reilu puoli tuntia ja sen jälkeen alkaa huutamaan vartin välein, yleensä tutti on pudonnut mutta välillä sekin suussa huutaa. ulkoilemme isomman kanssa toista tuntia ja siinä sit samalla työntelen vaunua ja laitan tuttia. Välillä huuto todella vaativaa ja kamalan kovaa. monesti käy niin että parin tunnin jälkeen se sitten nukkuu toiset pari tuntia hyvin.

Aamulla saa jekovit tipat, olen kokeillut myös olla ilman ,ei vaikutusta tai en ainakaan huomaa muutamassa päivässä mitään. imetän siis vain yöllä ja illalla, aina päälle nannia kuitenkin ja yönsä nukkuu todella hyvin joten voiko siis olla kuitenkaan mahavaivaa?

alkaa mennä hermo kun pitäis sitä koko ajan vaan käydä katsomassa ja tuttia laittaa ja vainuja heijata, meinaan kuitenkin vauva on ihan unessa kun huutaa..

auttakaa nyt ennenku pimahtaa hermo.. pitäisikö käydä allergialääkärissä kuitenkin poissulkemassa esim maito allerg pois.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tyttö siis pian 4kk ja päiväunet ovat lähiaikoina menneet ihan katkonaisiksi. Ennen tyttö nukkui monta tuntia ulkona, nykyisin alkaa vaativa itku noin puolen tunnin-tunnin päästä nukahtamisesta. Joskus saan vielä rauhoitettua, mutta huutelot jatkuvat muutaman minuutin välein.

Tyttö syö vain rintamaitoa ja muut unet menevät hyvin. Siksi en osaa ajatella , että allergiasta olisi kyse. Hampaitakaan ei vielä näy...

T: eiccu ja tyttö pian 4kk

Vierailija
2/15 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3½ kk vauveli nukkuu aamupäivän päiväunet tätä nykyä hyvin n. 2½ h, no huutelee pari kertaa, juuri ekan ½ h jälkeen. Mutta iltapäivän päikkärit on tuota tuttirallia. Sen ekan 30-40 min pätkän jälkeen huutelee ja laitan tuttia, sitten huudellaan vähän väliä tutti suussakin välillä, yhteensä tätä sessiota kestää n. 40 min. Hiljenee siis aina heijaukseen, tuttitukseen jne. mutta aloittaa 5 min päästä uudestaan. Joskus menee lopulta täyshuuudoksi ja pakko ottaa pois vaikka on ihan väsynyt, mutta usein tuon sitkeän 40 min heijaus/tutitussession jälkeen nukkuu vielä 1-2 h hiljaa. Outoa on. En tajua mistä voi johtua. Saa pelkkää rintamaitoa, joten allergia ei niin todennäköistä vaikka mahdollistahan se tietenkin olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siitä ei voi johtua että ei olisi väsynyt, sillä on ihan poikki, kulmakarvat punaisena ja kiukkuisena sitten ollaan vaan sylissä kävelytyksessä eikä mikään ole hyvin, jos siis joudun hänet vaunuista pois nostamaan.

Vierailija
4/15 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten älkää pimahtako, vaan varautukaa siihen että se voi olla pitempi aikaistakin..!

En tiedä miten muilla huonosti päikkäreitä nukkuvilla (eikä ne alkuyötkään meillä herkkua ole) mutta meidän typy on tosi liikkuvainen ja kova touhumaan. Imetyksellä on ja tissi toimii nukutusvälineenä, vieressämme nukkuu mutta silti se on niin päivisin kuin alkuillastakin tällaista; tyttö väsynyt, mennään sänkyyn. Hetken hän lussuttaa rintaa silmät kiinni ja yhtäkkiä PING (siis aivan kuin saisi jostain jonkun energiapiikin) alkaa kieriä sängyllä, ryömiä, nousee hytkymään konttausasentoon, tänään nousi istumaankin..! Joten olen pistänyt ihan vain sen piikkiin, että on niin energinen. Äskenkin aikansa hillui sängyssä ja sitten simahti, nukkui parikymmentä minuuttia ja tuolla se taas lattialla viipottaa touhuta :D

Vierailija
5/15 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko vetää sellasta johtopäätöstä, et kun ikää on toi mikä on ja unirytmi muuttuu ja ollaan enemmän ns liikkeellä se vaikuttaisi...

toivotaan et on näin..tosin mä pelkään tota allergia puolta kun on ollu täs muutamia kertoja vihreää kakkaakin... lääkärin tilasin huomiseksi. mut onko se vihreä kakka aina allergian merkki? ja kuten sanoin yöt menee todella kivasti

Vierailija
6/15 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kohta 4.5 kk vauva on noin 1 kk ajan nukkunut vain n. puolen tunnin päiväunia. Näitä nokosia on päivän mittaan 3 tai 4, välissä ollaan 2-3 h hereillä. Varmaan neiti huutaisi jos yrittäisin pakkonukuttaa kun hän puolen tunnin unien jälkeen herää, nukuttuaan valmiiksi. Mutta meidän neiti siis on aivan pirteä ja tyytyväinen sen puoli tuntia nukuttuaan.

Kakka voi kyllä välillä olla vihreää ilman että se on allergiaa.

Vierailija
7/15 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei esikonen eikä tää kakkonenkaan ole koskaan nukkuneet yli 30-40 minuuttia kauempaa sängyssä, myöskään nukahtaminen sänkyyn ei ole onnistunut kunnolla paitsi yöunille. Ainoastaan vaunuihin nukahtaa/nukahti molemmat nätisti. Eikö sun vauva suostu vaunussakaan nukkumaan pidempään, jos esim. vaunut liikkeellä? Suostuuko nukahtamaan vaunuun jos lähdet vaunuttelemaan? Meillä sikäli hyvä että vaunuissa uni maittaa edes aamupäivällä. Vaunuihin nukuttamisessa se hyvä puoli, että siinä enemmän keinoja unien jatkamiseen kuten vaunujen heiluttelu.

Vierailija
8/15 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatoin vaunuilla vaikka parikin tuntia ja tyttö vaan nukkui. Mutta sitten kun nuo päikkärit muuttuivat, niin ei tule uni sen pidemmin vaunuissa eikä autossakaan. Pirteä ja tyytyväinen hän muuten on, paitsi sitten kun on väsynyt ja hakee sitä nukahtamistaan niin kitinä saattaa joskus kestää, ainakin sen aikaa että äitin pää meinaa välillä levitä. Ja siihen päälle ne illatkin kun on yhtä heräilyä, niin mietin joskus että huh huh miten jotkut vaan aina jaksavatkin käydä vauvavuoden uudelleen ja uudelleen :D ..tai sitten ne vauvat on niitä hyvin nukkuvia :P

Vierailija
9/15 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muuten nyt havaittavissa saman ilmiön alkamista kuin esikoisen kanssa, eli vauva ei enää suostu nukkumaan liikkuvissa vaunuissa. Tai nukahtaa kyllä ja nukkuu sen 30 min ja sitten herää eikä suostu uudelleen nukahtamaan mikäli vaunut liikkuvat. Parhaiten nukkuu tätä nykyä siten että laitan vaunuun ja tuuppaan parvekkeelle, ja sitten niitä ei saa lähteä mihinkään kyöräämään, ainoastaan kevyttä heiluttelua tai joskus pelkkä tutin laittoa auttaa jos välillä herää eikä omin avuin pääse takaisin uneen. Ja ihan sama oli esikoisella. Ihan pikkuvauvana nukkuivat molemmat parhaiten liikkuvissa vaunuissa ja yhtäkkiä kelkka kääntyi. Olen ajatellut että johtuisi ehkä siitä että tajuavat että ulkopuolelle saattaa tapahtua jotain näkemisen arvoista ja sitten sitä tapitetaan vaunuissa silmät selällään. Vähän ongelmallista tää vaan sikäli kun pitäisi esikoisen kanssa puistoilla päivisin eli pakko liikutella vaunuja.

Mutta esikoisen kanssa sitkeästi vaan tutitin ja heijailin vaunuja vaikka 40 min ja lopulta hän oppi itse jatkamaan uniaan ilman apujani (välillä pällisteli vaunuissa hereillä mutta nukahti omia aikojaan uudestaan). Nyt yritän samaa opettaa kakkoselle, vie kyllä hermoja sellanen mutta pitää yrittää kestää niin ehkä palkitaan hyvillä unilla myöhemmin :).

Ja tää kakkonen ei nukahda edes autoon kunnolla.

Vierailija
10/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella myös aikanaan oli tuossa 2-4 kk iässä tuollainen pätkä-päiväunien kausi. Silloin tulkitsin sen tod.näk. väärin ja luulin, että ei halua nukkua vaunuissa, siirsin siis nukkumaan päikkäreitä sisälle. Aluksi ei nukkunut sisälläkään muualla kuin sylissä, mutta yhden lapsen kanssa se oli helppoa, istuin kaiket päivät tuijottamassa telkkaria ja vauva nukkui sylissä ;-) Sitten n. 4 kk iässä alkoi nukkua sisällä pinniksessä pitkiäkin päikkäreitä.

Nyt tämän kuopuksen kanssa on alkanut sama rumba n. 2 kk iässä myöskin. Ekan 45 min nukkuu hyvin, sitten alkaa heräily. Jos saan heräilyvaiheen jälkeen vielä nukahtamaan niin saattaa hyvinkin nukkua vielä pari tuntia, mutta tuon heräilyn yli on päästävä. Olen sitkeästi tutittanut ja heijannut takaisin uneen vaunuissa. Luulen, että tämä on joku kausi, silloin esikoisen aikaan lueskelin täältä palstalta kokemuksia ja monella tämä tosiaan meni ohi ja rauhalliset päikkärit palasivat.

Vierailija
11/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olettehan kokeilleet ettei lapsella ole hirveän kuuma siellä vaunuissa nukkuessa.

Vierailija
12/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on nukkunut reilu puoli tuntia. Alkaa silloin helposti itkemään, äiti ryntää paikalle hyssyttelemään ja heiluttelemaan vanunuja (kuten kaikki äidit). Kierre on sitten valmis.

Eli jos tapananne on aina nukuttaa vauva päiväunille vaunuihin heiluttelemalla niin kauan että lapsi nukkuu, niin ei osaa itse nukahtaa enää. Kun vauva alkaa itkemään, menkää paikalle, laittakaa tutti suuhun ja heijatkaa rauhallisesti. Kun itku alkaa vähän rauhoittumaan, lopettakaa heijaaminen ja jääkää vähäksi aikaa paikalle. Ei mitään hyshys, nukuhan nyt höpötyksiä, vaan ihan hiljaa. Tämä voi viedä parikin viikkoa, kunnes lapsi oppii että pitää itse nukahtaa.

Äidistä tämä on ihan hirveää. Tuntuu että sydän särkyy, mutta loppujen lopuksi siinä tekee palveluksen itselle että lapselle.

Vierailija
13/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittakaa vaunujen suu aukolle äitiyspakkauksen harso. Näin lapsi ei näe ulos, ts. ei saa mitään virikkeitä. Meillä auttoi nukahtamiseen melkein heti, kun oli lapselle selvä viesti että nyt on uniaika.

Vierailija
14/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 9kk neiti tekee yhä tätä :( tiedä sitten, oonko tosiaan " opettanut" tälle tavalle. No, alkujaan kyllä olen pakottanut pätkäunista siírtymään pidempiin uniin juuri niin, että nostanut tuttia ja heijannut. Muuten meillä ois nukuttu pelkkiä 30-45min pätkiä joka toinen tunti :( eli aikamoisen monet unet.

Meillä tyttö nukkuu usein just puol tuntia, joskus tunnin ja joskus 1,5 tuntia ihan ok. Sitten itkee.. ja jos antaa herätä, on pian väsy taas eikä pirteä ollenkaan. Joten oon heijannu tai lenkkeilly olan takaa viime kuukaudet. Seassa oli kaks viikkoa hyviä unia. Syytä mietin kovin mutta en kyllä keksinyt. Se oli ihmeellistä!

Kohta edessä päivähoito ja tää unien katkonaisuus vähän pelottaa. Toivottavasti oisin opettanut tuon tavan jotenki ja tyttö oppis hoidossa nukkumaan hyvin! muuten voi olla aika väsy ja känkkä nukuttuaan vain yhdet tai kahdet 30min unoset... Näkösuoja on vaunuissa ja se auttaa nukahtamaan uudelleen nopeammin. mutta ei poista itse ongelmaa meillä.

Vierailija
15/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa meillä vauva nukahtaa parhaiten kun laitan vain hänet vaunuihin ja parvekkeelle, ilman heijauksia tms. Muttta sitten sen n. 30 min jälkeen alkaa kitistä, no yleensä tutti tippunut,mutta ei sitten rauhoitukaan vain tutin laitolla vaan pakko heijata vähän ettei hermostu täysin. Mutta teen juuri noin kun sanoit, että heijaan vain hieman ja heti kun kitinä loppuu lopetan heijauksen. Ja sitä kyllä joutuu toistamaan aika useasti. Mutta tänään taas huomasin, että se on vaan kestettävä se rumba koska taas nukku 2½ h vielä noiden 30 tirsojen päälle kun sitkeästi vaan tutitin jne. Joskus huomaan että olen vähän liian hätäinen sen heijauksen kanssa, totesin tänään että kitisee joka tapauksessa heijasin tai en, joten lopetin sen ja hänpä hiljeni kohta omia aikojaan. Ei siis huutanut pää punaisena tms. vaan sellaista " olen väsynyt" -kitinää.