Mikä on oikea ikä tulla äidiksi?
Tulee mieleen kun moni paheksuu täällä että olen 16 kun lapseni syntyy. Haukkuminen syö itsetuntoa enkä tiedä milloin voin kertoa raskaudesta muulle kun poikkikselle.
Kommentit (37)
Olin 28 v. Se oli mielestäni hyvä ikä tulla äidiksi. Parisuhde oli jo vakaalla pohjalla, samoin talous ja työpaikat. Henkisestikin olin kypsempi kuin juuri parikymppisenä. Vauhdikas nuoruus oli jo nähty ja koettu, eikä yöelämään ollut enää hinku kuin joskus harvoin.
Lasta toki odotettiin pitkään, yli kolme vuotta siitä kun jätimme ehkäisyn pois. Nyt lapsi on jo omillaan asuva ja parisuhde on edelleen hyvällä mallilla.
Onhan se hassua, kun sekä äiti, isä sekä lapsi saavat lapsilisää.
Ei ole olemassa yhtä oikeaa ikää. Itse sain lapseni 17- ja 20-vuotiaana, päivääkään en ole päätöstäni katunut. Mutta ymmärrän myös, että valtaosa ei todellakaan haluaisi lapsia noin nuorena saatika ole löytänyt vielä kumppaniakaan tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Jos asiaa ajatellaan kulttuurisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta niin nuoret (13-29-vuotiaat) ovat liian nuoria hankkimaan lapsia. Sen ikäisen tulisi vielä elää nuoruuttaan, bilettää, matkustella, opiskella ja vähitellen vakiinnuttaa paikkansa työelämässä. Kolmekymppisenä kun ollaan aikuistuttu ja aletaan vakiintua on aina miettiä lasten hankintaa. Tosin silloinkin on syytä huomioida, että puitteet lastenhankintaa varten ovat kunnossa. Perheen vanhemmilla tulisi olla vakinainen työsuhde ja perheellä olisi syytä olla tilava asunto mielellään lapsiperheiden suosimalta alueelta ja luonnollisesti auto(t) lasten kuskaamista varten.
Näin sanoo Demari, ottanut mallia ex pääministeristä.
Omasta mielestäni on paratsa unohtaa se, mikä on oikea ikä tullä äidiksi se on ihan yhtä vaikea kysymys kuin milloin oikea aika saada lapsi(a). - Minusta tähän kysymykseen on mahdotonta vastata jo pelkästään siksi, että luonto, kohtalo, mikä lie voi yllättää ja äidiksi tuleminen ja tai laps(i)en saaminen ei toteudukkaan samaan aikaan oman halun ja toiveen kanssa syystä tai toisesta.
Jos tätä palstaa pelkästään pitäiisi lähteenä, niin se vahvustaisi käsitystä siitä, että laps(i)en saaminen on mahdollsita lähinnä vain ja ainoastaan vääränä aikana ja hetkenä; joko aina liian nuorena tai sitten liian vanhana ellei sitten jossain epämääräsiemmässä elämänvaiheessa kun ei ole oikein vielä vanha mutta ei myöskään enää ni-in nuorikaan.
Kaiken tämän epämääräisen ja lujan varmuuden keskellä oman toiveeni on, että kaikki he, joilla on mahdollisuus saada synnyttää lapsi(a) saavat itse valita ja päättää ovatko itse halukkaita ja valmiita, niin valmiita kuin kokevat voivansa olla synnyttämään lapsen vai eivät ja haluavatko synnyttämsien asemasta valita abortin.
Kumpikin ratkaisu ja päätös on ihan yhtä hyvä ja perusteltu.
Mutta oli päätös kumpi vain, niin se on lasta odottavan valintaratkaisu ja päätös. - Meidän muiden tulee kunnioittaa sitä tai ainakin hyväksyä se ja välttää painostamista ja syyttelyä ja tai muuta arvostelua häntä kohtaan joka on itse valinnut ja päättänyt asiasta; koska hän on ainoa, joka asian voi lopulta päättää ja valita. Ei varmasti aina helppoa ja kivuton päätös mutta päätös joka olisi itse hänen voitava tehdä, jolla on siihen mahdollsiuus eli raskaana olevalla naisella. - Ei lapsen mahd siittäneellä miehellä tai vaikka raskaana olevan omalla äidillä tai isällä ja tai suvulla.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Alle 30 - ehdottomasti.
Ei voi sanoa että ehdottomasti, ei todellakaan kaikille paras aika ole alle 30v.
Siskoni sai lapsn just sun ikäisenä, olivat ukkonsa kanssa onnellisia.Vanhempani saivat neljä alle kolmekymppisinä.
Oli kivaa kun oli nuoret vanhemmat!
20+
Miksi pitää harrastaa seksiä tuossa iässä? Aikuisena kerkeää vaikka kuinka paljon.
9 vuotta sopiva ikä tulla äidiksi ja miehen ikä 30 vuotta.
Pitää ymmärtää, että nämä ovat asioita joita ei voi aina itse päättää. Moni löytää sopivan puolisonkin vasta yli kolmekymppisenä. On jokseenkin ylimielistä puhua ihan kuin jokin ikä olisi toista parempi tai huonompi, ei ole. Tilanteet on kovin yksilöllisiä ja elämässä ei voi kaikkea itse kontrolloida.
23-27.
Naiset pilaa itsensä luomalla uraa. Nainen on ensisijaisesti äiti. Nuoret naiset pilaa itsensä.
Sain lapsen 38-vuotiaana. Luulin pitkään etten voi edes saada lapsia. Mitään "oikeaa" ikää ei silti varmasti edes ole eikä kaikki edes halua lapsia. Silloin on ihan hyvä kun on valmis ottamaan vastuuta lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Alle 30 - ehdottomasti.
Miten niin ehdottomasti? Ei omalla kohdallani ainakaan olisi ollut millään mittarilla hyvä aika tuolloin.
Kokemus lähiympäristö äideistä ja isistä, kuin myös omasta suvustani.
Uskon, että mies ja nainen ovat kypsiä saamaan ja kasvattamaan kuin asennoitumaan lapsiin oikealla tavalla,
eli 30 - 40 vuotta on sopiva ikä.
Eli kärsivällisyyttä, viisautta, rakkautta, kuin aikaakin on jo kylliksi lasta ajatellen.
Olen nähnyt myös, että aikuisen kypsyys vaikuttaa myös lapseen, hänen älykkyyteensä ja kokoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Kokemus lähiympäristö äideistä ja isistä, kuin myös omasta suvustani.
Uskon, että mies ja nainen ovat kypsiä saamaan ja kasvattamaan kuin asennoitumaan lapsiin oikealla tavalla,
eli 30 - 40 vuotta on sopiva ikä.
Eli kärsivällisyyttä, viisautta, rakkautta, kuin aikaakin on jo kylliksi lasta ajatellen.
Olen nähnyt myös, että aikuisen kypsyys vaikuttaa myös lapseen, hänen älykkyyteensä ja kokoonsa.
Siis positiivisesti;
Vierailija kirjoitti:
9 vuotta sopiva ikä tulla äidiksi ja miehen ikä 30 vuotta.
TUOLLOIN OLISI RAISKAUKSESTA KYSYMYS= LINNATUOMIO
Sain 23 ja 30-vuotiaana. Ensimmäisen kanssa koin olevani nuori, ja toisen jäätävä täti. Vastaan 25.