Ylioppilaskokeiden taso laskee, siirrytään avoimista vastauksista monivalintoihin
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000011162498.html
Säästösyyt, monivalinnat ja lyhyet vastaukset on helpompi ja nopeampi arvioida. Eli jatkossa voi pelkästään arvaamalla saada hyvät pisteet. Kauas on menty tieteellisyydestä.
Kommentit (41)
Monivalinnatkin voivat olla vaikeita jos vaihtoehtoja on useampia, ja joista yksi on aina "ei mikään näistä" tai "kaikki edellä olevat".
Yleensä vääristä vastauksista tulee vielä miinusta ja kysymykset on muotoiltu niin, että kaikki vastaukset vaikuttavat mahdollisilta tai mahdottomilta.
Taso laski aikoinaan kun naiset päästettiin opiskelemaan
Säästöjä syyttävät...
Montakohan euroa tuossa nyt "säästetään" kun puhutaan kokeiden tarkastamiseen kulutetusta ajasta...
Taitaa opettajat käyttää tuota nyt keppihevosena
Rasti rutuun:
[_] Haluun ylioppilaaxi
[_] Ei niin välii
Vierailija kirjoitti:
Monivalinnatkin voivat olla vaikeita jos vaihtoehtoja on useampia, ja joista yksi on aina "ei mikään näistä" tai "kaikki edellä olevat".
Se ei silti korvaa esseevastauksien hyödyllisyyttä, joissa tieto pitää kaivaa omasta päästä sen sijaan, että mahdolliset oikeat vastaukset annetaan tarjottimella
Huutonaurua tämän maan rappiolle. Mitä tälläkin kuvitellaan säästettävän tai saavutettavan? Ihailtavaa omaan jalkaan ampumista.
Monivalinnat voivat olla ihan hemmetin vaikeita. Ne harvoin on sellaisia ala-asteen tasoisia enää, vaan saattaa olla tyyliin lause, mikä kuulostaa oikealta, mutta siitä puuttuukin tosi pieni ja olennainen sana ja sitten sama lause saattaa olla kahteen eri kertaan, jossa toisessa on aiheeseen liittyvä, mutta väärä sana ja toisessa taas se oikea sana. Jos ei muista, että mikä noista on oikea, niin saatta mennä nopsaa väärin
Täähän on jenkkiläisten tapa tehdä kaikki kokeet. Palleroita vaan värittämään. 🌑
We Make Finland one More osavaltio to USA
Vierailija kirjoitti: Monivalinnat voivat olla ihan hemmetin vaikeita. Ne harvoin on sellaisia ala-asteen tasoisia enää, vaan saattaa olla tyyliin lause, mikä kuulostaa oikealta, mutta siitä puuttuukin tosi pieni ja olennainen sana ja sitten sama lause saattaa olla kahteen eri kertaan, jossa toisessa on aiheeseen liittyvä, mutta väärä sana ja toisessa taas se oikea sana. Jos ei muista, että mikä noista on oikea, niin saatta mennä nopsaa väärin
Miten se testaa oppilaan taitotasoa paremmin kuin se, että oppilas joutuu itse kirjoittamaan oikean sanan?
Todella huono suuntaus, kuten myös pääsykokeiden merkityksen vähentyminen ja ensikertalaisuus-kiintiöt. Lukemisen vähentyminen ja kirjoitustaidon rapautuminen on yhteiskunnallinen ongelma, koulujen ratkaisu on ollut vähentää lukemista ja poistaa ainekirjoitus - tämä on samaa osastoa.
Yollakin on jo porukkaa, jotka eivät pidä lukemisesta. Tekoäly-luentopäiväkirjoilla ja pilipali-ryhmätöillä, monivalinta-tenteillä Suomen koulutustaso nousuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Monivalinnat voivat olla ihan hemmetin vaikeita. Ne harvoin on sellaisia ala-asteen tasoisia enää, vaan saattaa olla tyyliin lause, mikä kuulostaa oikealta, mutta siitä puuttuukin tosi pieni ja olennainen sana ja sitten sama lause saattaa olla kahteen eri kertaan, jossa toisessa on aiheeseen liittyvä, mutta väärä sana ja toisessa taas se oikea sana. Jos ei muista, että mikä noista on oikea, niin saatta mennä nopsaa väärinMiten se testaa oppilaan taitotasoa paremmin kuin se, että oppilas joutuu itse kirjoittamaan oikean sanan?
Kun joutuu kirjoittamaan, niin voi jaaritella ja jaaritella. Tuossa monivastauksessa pitää olla muistia ja oikeasti opetella asioita, koska ajallisesti ei kerkeä miettimään kauaa ja pitää olla jo vastaamassa.
Nuo monivalinnat vaativat siis enemmän muistia ja opiskelua, kuin kirjoittaminen.
Myös vapaasti vastaaminen on nimenomaan suosinut niitä, jotka osaavat kirjoittaa, mutta eivät välttämättä omaa niin laajaa tietotaitoa, kun taas syrjinyt heitä, jotka eivät välttämättä osaa kirjoittaa pienessä ajassa hyvin, mutta joilla on paljon tietotaitoa.
Vierailija kirjoitti: Monivalinnat voivat olla ihan hemmetin vaikeita. Ne harvoin on sellaisia ala-asteen tasoisia enää, vaan saattaa olla tyyliin lause, mikä kuulostaa oikealta, mutta siitä puuttuukin tosi pieni ja olennainen sana ja sitten sama lause saattaa olla kahteen eri kertaan, jossa toisessa on aiheeseen liittyvä, mutta väärä sana ja toisessa taas se oikea sana. Jos ei muista, että mikä noista on oikea, niin saatta mennä nopsaa väärin
Olet selkeästi monivalinta-koulutuksen tuote.
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä syyttävät...
Montakohan euroa tuossa nyt "säästetään" kun puhutaan kokeiden tarkastamiseen kulutetusta ajasta...
Taitaa opettajat käyttää tuota nyt keppihevosena
Ei tämä liity opettajiin mitenkään vaan ylioppilastutkintolautakuntaan. Rahoitusta on pienennetty, joten kokeiden arvioimiseen saa sensoreilta kulua vähemmän aikaa.
Kirjoittamistaito paljasta ajattelun tason. t. äidinkielen opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Monivalinnat voivat olla ihan hemmetin vaikeita. Ne harvoin on sellaisia ala-asteen tasoisia enää, vaan saattaa olla tyyliin lause, mikä kuulostaa oikealta, mutta siitä puuttuukin tosi pieni ja olennainen sana ja sitten sama lause saattaa olla kahteen eri kertaan, jossa toisessa on aiheeseen liittyvä, mutta väärä sana ja toisessa taas se oikea sana. Jos ei muista, että mikä noista on oikea, niin saatta mennä nopsaa väärinMiten se testaa oppilaan taitotasoa paremmin kuin se, että oppilas joutuu itse kirjoittamaan oikean sanan?
Eiköhän kuka tahansa osaa kirjoittaa sanat oikein. Se, että muistaako ne oikeassa aiheessa ja tarkoituksen, on sitten ihan toinen juttu
Koko ylioppilaskirjoitus on kohta pelkkä vitsi. Rastit oikeaan ruutuun ja coopperi riittävän kovaa, niin laudatur heilahtaa. No eihän tässä maailmassa mikään pysyvää tai pyhää ole.
Onko oikein vai väärin?
[ ] Oikein
[ ] Väärin