Miten kohdella ilkeää ja häijyä ihmistä ?
Miten kohdella henkilöä, jonka luonteen vahvin ominaisuus on ilkeys, häijyys ja kateus, pitääkö itse olla ystävällinen ?
Kommentit (30)
jos joku ilkeilee ja vittuilee töissä, niin netistä voi tilata nauhoittavan sanelukoneen tms ja todistusaineistoa kertyy työpaikkakiusaamisesta.laita kalenteriin kuvaus ja päivä jos joku aukoo päätä.niin on todisteita joita sit esittää jos tilanne pahenee.esimiehet ei aina usko kun kertoo.todiste hyvä.
En välttele. En ole tekemisissä. Joskus törmää tai on pakko sukujuhlissa yms. Silloin annan samalla mitalla takaisin. Julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ilkeyteen tarjotaan ystävällisyyttä, häijyyteen hyvyyttä ja kateuteen sitä mitä hän haluaa, niin annetaan itseltä pois.
Jeesus olisi neuvonut samoin. Ahneelle annetaan enemmän kuin hän osaa kantaa ja uppoaa siihen. Häijyyteen ollaa lempeitä ja säyseitä. Ilkeyteen tarjotaan ystävällisyyttä ja rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse aina pysytellyt ystävällisen kohteliaana - kuten muillekin.
En siis kohtele ilkeää ihmistä mitenkään erityisesti - pyrin olemaan kohtelemattta ollenkaan, jos se vain on mahdollista. Hän on minulle vieras ihminen, jonka kanssa minun ei tarvitse sen kummemmin lähestyä, ei antaa takaisin, ei selittää, ei mitään. Mitään tämän kummempaa ei ole koskaan vaadittu.
En maksa pottuja pottuina enkä ilmkeile takaisin koska a) miksi viitsisin ja b) en halua olla sen kaltainen ihminen.
Nämä ihmiset ovat ennen pitkää tuhonneet ihan itse itsensä.
Kommentti viimeiseen lauseeseen: toivottavasti.
Ikävä kyllä näitä, noh dehumaaneja, löytyy paljon niistä, jotka ovat jostain syystä eksyneet auttaviin ammatteihin.
Mietin miten kohdata julkisilla paikoilla ilkeä ihminen tilanteessa, missä ei pääse periaatteessa pois?
Itsellä on se ongelma etten osaa puolustautua kunnolla julkisella paikalla (sanoa takaisin järkevästi) jos tulee vaikea tilanne vastaan. Iskee herkästi ahdistus, pelko ja lamaannus joskus jopa sisäinen paniikki enkä tiedä miten toimia tilanteessa.
Yksi on, että vetäytyy pois eikä kiinnitä huomiota. Mutta jos on ihminen joka ei jätä rauhaan ja tulee tilanne, että on pakko puolustautua miten silloin?
Tilanteessa ei haluaisi joutua tallotuksi, mutta ei myöskään että tilanne eskaloituisi enempää.
Ilkeydellä tarkoitan julkista nolaamista, haukkumista, huutamista, aggressiivista ja arvaamatonta käyttäytymistä.
Kylmän neutraalisti ja jättää omaan arvoonsa.
Pitää tietenkin olla kohtelias, sehän häntä eniten ketuttaa, jos ei saa toista suuttumaan,
Kohtele häntä kuin ilmaa. Äläkä missään nimessä ole tekemisissä hänen kanssa.
Jos on pakko olla tekemisissä, niin ei siinä auta kuin yrittää niin sanotusti nousta asian yläpuolelle, eli toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos häijyilyt. Ja ainakin yrittää olla itse provoisoitumatta ja olla asiallinen. Vaikka eipä se ole niin helppoa kuin miltä kuulostaa.
Minulla päivästä ja hetkestä toiseen välillä ärsyttää ja välillä jopa säälittää ilkeilevä henkilö, jonka kohtaamista en siis voi välttää, kun tapaan häntä työasioissa. Toisaalta tekisi mieli huomauttaa joka kerran huonosta käyttäytymisestä, toisaalta olla vain ihan hiljaa itse. Mutta huomauttelu tuskin auttaa käytöksen muuttamiseen, sääliminenkään ei auta. Ja välillä on pakko puhua jotain, ja silloinpa tuleekin heti joku nokkava ylimielinen suutahtavan kuuloinen vastaus tältä tyypiltä. Ilkeyden lisäksi henkilön erityispiirteenä on virheiden etsiminen ja hän on löytävinään niitä silloinkin, kun niitä ei ole. Varmaan tavoitteena lytätä toiset? Mutta siis, yritän unohtaa hänen sanomisensa saman tien ja ajattelen, että onneksi tavataan vain töissä.
Jaksamista kaikille saman ongelman kanssa painiville!
Muita ihmisiä tuollainen tarvitsee lähinnä oman heikon itsetunnon tukemiseen.