Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kevään ja kesän lämmön tuskastuttava odottelu Suomessa

Vierailija
11.04.2025 |

Juu tiedän, että säälle ei voi mitään ja siitä valittaminen on täysin turhaa. Mutta ihmiselle, joka rakastaa lämpöä (jopa hellettä!) ja aurinkoa, niin tämä aika vuodesta on kyllä vaikeaa. Muutamien lupaavien kevätpäivien jälkeen iskee nämä siperiakelit, niin tekisi mieli huutaa ja raivota.

Mulla ei myöskään ole mitään mahdollisuutta "muuttaa etelään", koska olen pienellä kansaneläkkeellä sairauden takia. Eli täällä pohjolassa nyt ollaan vähän niinku jumissa!

Mutta kaipailisin ehkä vertaistukea.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sydänvika ja astma ja kevät siitepölyineen ja kesä helteineen ovat pahoja. Monesti on sairaalaan meno edessä helteellä. Kuumaa ei tahdo päästä pakoon minnekään, pakkasta pääsee. Siksi pelkään taas tulevaa kesää.

Oletko harkinnut viilennyslaitteen hankkimista?

Meillä on ilmalämpöpumppu, mutta se viilentää vain kodin. Olen pakotettu olemaan sisällä koko kesän, jos on hellettä tai yli 20 astetta.

Etkö juuri sanonut, ettei kuumaa pääse pakoon minnekään? No, pääsee, viilennettyyn huoneilmaan. Pakkastakin pääsee pakoon ainoastaan lämmitettyyn sisätilaan. Tässä suhteessa liian kuuma tai liian kylmä sää eivät tee eroa. Huoneilmaa pitää kuitenkin Suomessa lämmittää ainakin 250 vuorokautena vuodessa, ettei olisi kylmä. Viilentää sitä ei tarvitse kuin muutamasta päivästä muutamaan kymmeneen päivään. Kylminä kesinä ei välttämättä yhtenäkään.

Vierailija
42/46 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä odota syksyä! Kunpa kesä menisi nopeasti ja sateisena ohi!

Kesä ei ole pelkästään sua varten. Olet itsekäs etkä soisi muillekaan kunnon kesää kun itse et välitä. Hyi.

No voi hyvänen aika! Mitä itsekkäämpää tässä on kuin niissä, joissa valitetaan talven pakkasista, lumesta, sateista jne? 

eri

On siinä eroa valittaako 3 kuukaudesta vai yhdeksästä...

Mutta sillä valituksella ei ole mitään vaikutusta säähän. Ei ole mitään itsekästä toivoa viileää kesää, koska kenenkään toiveesta siitä kesästä ei tule viileää. 😄

Puhut ilkeitä, etkä edes itse tajua sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sydänvika ja astma ja kevät siitepölyineen ja kesä helteineen ovat pahoja. Monesti on sairaalaan meno edessä helteellä. Kuumaa ei tahdo päästä pakoon minnekään, pakkasta pääsee. Siksi pelkään taas tulevaa kesää.

Me keuhkosairaan puolison kanssa paetaan kuumaa ja siitepölyä Jäämeren rannoille. Se onkin ainoa paikka näille ongelmille, itsellä eo ole lämmönsietoa kilpirauhasen takia. Siellä ollaan kesät. Ei sekään pomminvarma ole, viime kesänä oli 2 27 asteen päivää ja 2018 yksi 31 asteen tuskainen päivä. Kotiin jos joudutaan joskus jäämään, on aika asentaa ilp mutta onhan se sietämätön ajatus viettää kesät sisällä. Jaksamista, pahin aika on onneksi aika lyhyt.

Vierailija
44/46 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että kyllä pystyy jo näyttään vähän ihoa auringolle, etsii vain lämpösen paikan ja nykäsee vaatetta sivummaks. Auringon lämpö tuntuu jo selvästi. Mukava alotella tälleen etukäteen ja maltilla, kyllä se kesä sieltä sitten tulee. Odottavan aika on pitkä, mutta onneks just nyt on myös ihan hyvä.

Vierailija
45/46 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vaiheessa vuotta, riippumatta takatalvesta ja sahaavista lämpötiloista, lämmin vuodenaika on joka tapauksessa edessä lähitulevaisuudessa. Ei tarvitse odottaa enää kauan. Ehkä voisit yrittää lohduttautua sillä ajatuksella?

Olen itsekin ihminen, joka sietää todella huonosti kylmiä lämpötiloja. Loppusyksy, kun ilmat viilenevät ja pitkä talvi on edessä, oli minulle aiemmin painajaismaista aikaa. Nykyään asun koko talvikauden lämpimässä ilmastossa, ja talviahdistus on kadonnut elämästäni. Olen pahoillani, ettei vastaava ole mahdollista sinulle. Toivottavasti kohdallesi osuu jokin flaksi, joka tekee sen tulevaisuudessa mahdolliseksi.

Vierailija
46/46 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä odota syksyä! Kunpa kesä menisi nopeasti ja sateisena ohi!

Kesä ei ole pelkästään sua varten. Olet itsekäs etkä soisi muillekaan kunnon kesää kun itse et välitä. Hyi.

No voi hyvänen aika! Mitä itsekkäämpää tässä on kuin niissä, joissa valitetaan talven pakkasista, lumesta, sateista jne? 

eri

On siinä eroa valittaako 3 kuukaudesta vai yhdeksästä...

Mutta sillä valituksella ei ole mitään vaikutusta säähän. Ei ole mitään itsekästä toivoa viileää kesää, koska kenenkään toiveesta siitä kesästä ei tule viileää. 😄

Ilkeitä? No nyt en todellakaan tajua.

Itse kärsin kuumuudesta ja työni vuoksi en pääse sitä pakoon. Tutkitustikin kuumat työolot nostaa verenpainetta ja on pitkään altistuessa elimistölle haitallista. Puhun työstä, joka on fyysisesti raskasta. Mutta vaikka kuinka toivon, viime kesät ovat olleet liian kuumia. Minulla ei ole mahdollisuutta istua varjossa kirja kädessä kylmää juomaa siemaillen. Eikä mulla ole mahdollisuutta käydä viilentymässä ilmastoiduissa tiloissa. Joudun hoitamaan työni oli sää mikä tahansa. Joudun hoitamaan sen myös kovalla pakkasella, lumipyryssä ja vesisateessa. Ainoastaan päällä oleva ukkonen estää työni teon tai myrskylukemissa puhaltava tuuli.

Kylmältä ja sateelta voin suojautua. Lämmöltä en. 

Eli missä kohtaa olen ilkeä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä