Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaiset klo 15

Vierailija
09.04.2025 |

Mitä tarjottavaa olisi hyvä olla muistotilaisuudessa?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein hautajaisten järjestäjä haluaa olla vieraanvarainen vieraita kohtaan.

Suomi on laaja maa ja yhä useammin se kummisetä/täti/mummo/vaari pistetään multiin satojen kilometrien päässä.

Yhdessä syöminen keventää tunnelmaa.

Urbaanissa ympäristössä on kätevämpää pitää halutessaan typistetympiä tilaisuuksia.

Vierailija
42/54 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti jotkut ovat ulkona suomalaisesta hautajaisperinteestä.

Useinhan hautajaisiin kerääntyy sukulaisia kaukaakin.

Muistotilaisuus on juhla, joka järjestetään vainajan kunniaksi ja muistolle.

Lihakeitto on tosiaan se perinteisin hautajaisruoka.

Maalaisseurakunnissa tosiaan on ainakin ollut seurakunnalla pitopalvelu, joka taitaa olla nykyään aina ulkoistettu, mutta häät ja hautajaiset edelleen muodostavat tärkeimmän tulonlähteen ko. palvelulle ja kokkailut tapahtuvat seurakuntatalon keittiössä.

Näin on, itse olen ollut työssä SRK:lla ja joka viikonloppu on hautajaisia ja poikkeuksetta niissä on pitoruoka.

Keitto silloin tällöin, yleensä lohikeitto.

Voileipä tai voileipäkakku tulee lähes yhtä kalliiksi kuin keitto että niitä ei juurikaan tilata.

Ovat suuritöisempiä kuin

Kirkon lokkityöntekijä astui esiin. Otitko itsellesi rääppeet kotiisi syötäväksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat ja karjalanpaisti, jokin salaatti. Kakkukahvit.

Vierailija
44/54 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitkä ruokapidot on hautajaisista tulleet? Eikö kahvi ja kakku riitä?

Aina on tarjottu hautajaisissa ruokaa. Ainakin täällä maaseutujen seurakunnissa päin.

Pelkkää porsastelua teillä siellä. Hautajaisiin ei tulla syömään, vaan saattamaan vainaja viimeiselle matkalleen. Sen verran pitää nälkää kestää tilaisuuden ajan. Mikä estää syömään kotonaan, ettei tilaisuudessa sentään tuuperru. Toki kahvi ja täytekakun luulisi riittävän vieraille, ettei verensokeri tipu kotimatkalla.

Viimeksi kun olin hautajaisissa, niin kotiin oli matkaa 650km ja lähdettiin edellisenä iltana... Oltais tuuperruttu jo matkalla. Yöpymisestäkin oli vielä hautajaispaikkakunnalle 60km... Laskepa siihen tunti matkaan, kirkko, siirty

Ja missään välissä ette syöneet ennenkuin olitte hautajaisissa? Sairasta porukkaa peräsuolisuomi täynnä

Vierailija
45/54 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osa saattoväestä tulee matkojen päästä, eikä tarjoa ruokaa, niin saattoväki siirtyy paikalliseen kuppilaan, tai mikä ruokapaikka löytyykään, syömään.

Jee, neljän pöydän kebappilaan koko saattoväki!

Tosin viimeisimmällä hautajaispaikkakunnalla ei ollut sitäkään.

Vierailija
46/54 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä olin saattamassa ystäväni viimeiselle matkalle.

Vaikka seurakuntatalo oli kivenheiton päässä, hautajaisateria oli kyllä omisan keventämään raskasta tunnelmaa.

Muistotilaisuudessa tarjottiin lohikeittoa ja kakkukahvit.

Vierailija
47/54 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut perinteenä tarkota ruokaa. Erityisesti, jos saattoväkeä saapuu kaukaakin.

Lihakeitto on perinteinen hautajaisruoka.

Toki tarjotaan muutakin. Viimeisimmissä taisi olla palapaistia ja perunoita, karpalokiisseliä ja kakkukahvit.

En ole ollut koskaan hautajaisissa, jossa on tarjottu lämmintä ruokaa. En ymmärrä miksi olisin vastuussa saattoväen syömisistä.

Minä en taas ole pk-seudun ulkopuolella ollut koskaan hautajaisissa, joissa ei olisi tarjottu lämmintä ruokaa. Sitten on ollut erikseen nämä Helsingissä järjestetyt reilun kahden tunnin pikahautajaiset kahvitarjoilun kanssa. Ekalla kerralla tuntui siltä, että vierailla ei ollut aikaa pysähtyä muistelemaan vainajaa, vaan tärkeintä oli vain päästä mahdollisimman nopeasti pois. Nykyisin olen jo tottunut niihin.

Vierailija
48/54 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakaota, kaurahiutaleita, suolakurkkuu

Vierailija
49/54 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas yksilö pesiytynyt tähänkin ketjuun, 

Valitettavaa ettet ole edes sen arvoinen että kutsuttaisiin edes hautajaisiin.

Ehkä siksi kun et osaa käyttäytyä.

Vierailija
50/54 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon lapsesta asti (1980-luku) käyny vain hautajaisissa joissa on ollut tarjolla ruokaa.

Ap:lle. Onko kaikki vieraat läheltä vai tuleeko väkeä kauempaa? Jos kaikki läheltä riittää kahvitus (jotain suolaista myös tarjolle), kutsuun maininta "muistokahvit siunauksen jälkeen paikassa x". Jos väkeä (etenkin, jos vainajan todellisia läheisiä) tulee kauempaa, niin sitten on fiksua tarjota ruokaa, silloin voi käyttää termiä "muistotilaisuus".

Vierailija
51/54 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on tarjottu hautajaisissa ruokaa. Ainakin täällä maaseutujen seurakunnissa päin.

Eli onneksi olen mennyt eteenpäin enkä jäänyt peräsuolisuomen tapoihin kiinni

Sun ei kannata mennä vaikka katolilaisiin tai juutalaisiin hautajaisiin, järkytyt lopulliesti.

Vierailija
52/54 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan tuhlausta koko homma.

Vierailija
53/54 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli hautajaisiin tulee kauempaa porukkaa on tapana ollut tarjota ruoka. Seurakuntatilan puolesta saattaa olla pitopalvelu tai muutama pitopalveluvaihtoehto. Salaattia, perunoita, kasviksia, lihakastike, leipä ja levite. Tämän jälkeen kakkukahvit

Vierailija
54/54 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmintä kättä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän