Anestesialääkäri hävitti anestesiakoneista nukutusainetta - voiko anestesia täten jäädä liian kevyeksi?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2dea5870-8644-4aa3-89dc-f5f609d2ef5e
"Hatanpään sairaalassa toikkaroinut anestesialääkäri oli tuntemattomalla tavalla käsitellyt anestesiakoneita siten, että hävitti niissä käytettyä nukutusainetta, sevofluraania"
Toivottavasti kukaan ei ole joutunut/joudu olemaan hereillä leikkauksessa tuon takia :(
Kommentit (39)
Kyllä sitä unta monitoroidaan niin monin tavoin, että aika mahdotonta on olla hereillä.
Minä olen herännyt kesken leikkauksen, kun leikattiin suonikohjut, heräsin, kun nykivät nilkasta jotain ulos - oli aika inhottavan tuntuista ja sain siis paniikkikohtauksen, mutta samantien tipauttivat tajun pois.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon lienee tapauksia että ainetta kadonnut, mutta kukaan ei huomaa/ole huomannut :/
Kyllä ne sitä dokaa
Ei sitä edes voi mitenkään kotioloissa käyttää.
Käsitin, että leikkaus oli aika loppuvaiheessa ja nukutusaineen määrä tai joku oli laskettu riittävän koko leikkauksen ajan, mutta kohdallani ei niin ollut. Muistan vieläkin, kun vaan purskahdin itkemään ja sain paniikkikohtauksen.
Minulle lääkäri oli määrännyt leikkauksen jälkeen morfiinia ja sairaanhoitaja osastolla päätti omavaltaisesti lääkärin määräyksen yli ettei sitä anna. Asia johtii sitten selvittelyihin ja ainakin siellä laskettiin ettei sitten morfiinia ole kadonnut. Sitä en tiedä sitten, että oliko kadonnut tai ei, mutta lääkäri yllättyi, kun vastasin kipukyselyyn lääkärinkierrolla, että on kipuja paljonkin, kun kipulääkettä ei ole annettu (lääkäri kyseli miksen juuri ole ollut liikkeellä)
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa leikkaussalissa hereillä ollut Pekka: "Yritin sanoa, ettei nukuta, mutta ääntä ei tullut"
Ensimmäinen rintalastan vatsaan saakka avannut viilto tuntui kylmältä. En uskonut selviäväni hengissä, kertoo Pekka.
Asiat kehittyy. Luulisi tuossa sydän seurannasta näkyvän hereilläolon. Ja leikkauksen jälkeen heräämässä ihmiset näkee ja tuntee vaikka mitä. Moni käy sukuriitoja yms läpi siellä.
"Varsinkin leikkauksissa, joissa lihasten toiminta on lamattu lääkkeillä, leikattavalla ei ole mahdollisuutta liikuttaa itseään tai ilmaista jollakin tavalla olevansa hereillä. Toisaalta, vaikka potilas liikkuisikin ja vuodattaisi kyyneleitä, ei se kuitenkaan tarkoita, että hän on hereillä.
Myöskään verenpaine ja syke eivät automaattisesti kerro, miten horteessa aivot ovat. Pään iholta voidaan lisäksi mitata aivosähkökäyrää, mutta nämäkään EEG-laitteet eivät kunnolla erota toisistaan pinnallisesti tiedotonta ja väsynyttä potilasta"
Vierailija kirjoitti:
Minä olen herännyt kesken leikkauksen, kun leikattiin suonikohjut, heräsin, kun nykivät nilkasta jotain ulos - oli aika inhottavan tuntuista ja sain siis paniikkikohtauksen, mutta samantien tipauttivat tajun pois.
Nilkasta? En tiedä että suonikohjuja nyitäön nilkasta. Mutta potilas nostetaan leikkauspöydältä sänkyyn niin, että otetaan nilkoista kiinni. Hellävaraisesti, mutta yksi siirtää jalat pitämällä kiinni nilkoista.
Vierailija kirjoitti:
Käsitin, että leikkaus oli aika loppuvaiheessa ja nukutusaineen määrä tai joku oli laskettu riittävän koko leikkauksen ajan, mutta kohdallani ei niin ollut. Muistan vieläkin, kun vaan purskahdin itkemään ja sain paniikkikohtauksen.
Ei ne nykutusaineet kesken lopu.
Onko toi semmonen mitä annetaan kans hammaslääkärissä
Tuomittu ei ole enää Pirkanmaan hyvinvointialueen palveluksessa vaan työskentelee lääkärinä yksityisellä puolella.
LOL :D
Yksityispuolella ei ole vissiin minkäänlaisia kriteereitä, jos tuollaisella taustalla lääkäri kelpaa jonkun yksityisen lääkärifirman palvelukseen. Miten lie potilasturvallisuuden laita.
Ahneus todella kukoistaa
Kyllähän niitä voi heräillä, heti sitten nukutetaan uudelleen ja yleensä ei muista enää sitä heräämistä eli ei tule traumaa.
Tämä on yksi suurimmista peloistani ja olen muutenkin todella kipuherkkä ollut lapsesta asti
Leikkasalueet kyllä aina puudutetaan.
Sherman Sizemore menee leikkaukseen, mutta hänelle tapahtuu jotakin hirvittävää. Nukutusaine unohdetaan antaa. Leikkaukset ovat sairaalassa arkipäivää, ja suurimman osan ajasta kaikki menee suunnitelmien mukaan. Saatat kuitenkin olla yksi heistä (alle 1%), joille tapahtuu peruuttamatonta henkistä vahinkoa leikkauksen aikana.
Valitettavasti leikkauksessa on jotkut olleet hereillä Suomessakin ja ihan nykyaikana, vaikka ei uskoisi