CRP 95, huomenna uudelleen
Kävin tänään lääkärissä korkean kuumeen vuoksi. Testasivat influenssan ja koronan, ei ollut. CRP oli 95, ei tehty muita tutkimuksia ( perus kuuntelut toki ja kurkkuun kurkkaus) vaan huomiselle uusi CRP kontrolli vain. Huolestuttaa, mistä voi olla kyse? Kun onhan tuo 95 korkea luku. Onko kokemuksia tai ajatuksia?
Kommentit (75)
Mulla oli 165 ja se oli keuhkokuume. Kotihoito.
Viime vuonna itselläkin tuli yllättävä tulehdus ja kuumeilu. Aluksi luku näytti noin 20 eli vähän koholla, olo paheni ja uusi tulos oli noin 80 (tulehdus päällä ja antibiootit käyttöön) Viikon päästä oli noussut noin 120 ja sitten jouduttiinkin osastolle. Epäilivät munuaisaltaan tulehdusta mutta ei loppujen lopuksi ollutkaan sitä. Meni noin viikko ennen kuin antibiootit alkoivat purra..Sairastan endometrioosia ja epäilivät että kudokset olisivat tulehtuneet tjs- Onneksi viimeinkin parantui mutta oli aika kamalaa ja kesti monta viikkoa. Että varaudu siihen että saattaa nousta vielä ja saat varmasti antibiootit.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä CRP poskiontelontulehduksessa 130. Sain antibiootit ja seurattiin joka päivä että CRP lähtee laskuun (nousi välissä ja lääkkeet vaihdettiin)
Keuhkokuumeessa CRP 170. Sain valita menenkö sairaalaan vai jäänkö kotiin. Halusin kotiin, sain laajakirjoiset antibiootit. Seurattiin CRP laskua joka toinen päivä. Olo oli jossain verran sen verran järkyttävä, että olin ihan varma että kuolen tautiin ja kaaduin miksi en mennyt sairaalaan. Noh, paranin.
Aivokalvontulehduksessa CRP ei alkuun ollut kovin korkea, 140 muistaakseni. Sairaalassa ollessa se kai nousi hyvin korkealle, olin sen verran pihalla seuraavat 2 viikkoa ettei mitään muistikuvia terveyskeskuksen jälkeen, josta lanssillä lähettivät sairaalaan.
Hui hitto, sinulla on kyllä ollut pajon murhetta, monta kertaa noin korkeita lukuja :O
Virustauti ei nosta crp tasoa. Täytyy olla bakteerin aiheuttama tulehdus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nostaa. Esimerkiksi Adenovirus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko flunssaa siis? Virustaudissakin voi nousta kyllä jonkun verran ja huomenna varmasti tutkivat lisää jos noussut.
Ei ole muita oireita kuin kuume ja säryt. Influenssana lääkäri piti vastaanotolla, mutta ei nyt testien jälkeen enää.
Otitko rokotteen ? Itse otin, kuume nousi äkillisesti 38.8C ja kovat lihassäryt. Meni ohi vrk:ssa, oletin influenssaksi.
Voi olla myös peräisin divertikkeleistä tai umpilisäkkeen tulehduksesta, se todetaan kuvauksessa. Kokemusta molemmista myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sanoivatkin, että jos vointi heikkenee, niin pitää mennä uudelleen. Eikä kuumekaan saisi kovasti yli 40 asteen olla, koska veri sakkaa jo 42 asteessa.
Tämä ei pidä paikkaansa.
Elimistölle alkaa aiheutua vaurioita, jos kuume menee yli 42 asteen. Ei sitä pidä niin korkeaksi päästää. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00793
Mulle lääkärissä sanottiin että virustaudit nostaa yleensä max 100 crp. Siitä yli yleensä bakteerin aiheuttama.
Lapsen keuhkokuume crp 15 - 30 - 55 - 70 - 120 - 190 ja osastolle 3 viikoksi. Kävin siis lukuisia kertoja päivystyksessä valittamassa lapsen huonoa yleisvointia ja pitkään jatkunutta kuumetta.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri todennut yleisvoinnin sen verran hyväksi, että haluaa seurata mihin suuntaan etenee.
Tämän päivän arvo kertoo eilisestä ja huominen sitten tästä päivästä.
Adenovirus voi nostaa arvot korkealle
CRP ja La pitäisi ottaa, mieluiten täydellinen verenkuva.
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkärissä sanottiin että virustaudit nostaa yleensä max 100 crp. Siitä yli yleensä bakteerin aiheuttama.
Lapsen keuhkokuume crp 15 - 30 - 55 - 70 - 120 - 190 ja osastolle 3 viikoksi. Kävin siis lukuisia kertoja päivystyksessä valittamassa lapsen huonoa yleisvointia ja pitkään jatkunutta kuumetta.
Kamalaa :(
En ole lääkäri, mutta eikö jatkuvan nousun olisi pitänyt jo herättää huolta myös terveydenhuollossa?
Pikaserppi 65. Lääkäri lähetti suoraan terveysasemalta päivystykseen röntkeniin, jossa todettiin keuhkokuume.
Muita oireita oli hengästyminen ja lievä huimaus puhumisesta, ja lievä lämpöily.
Mulla oli kuume torstaina, ei muita oireita. CRP 105 perjantaina. Otettiin laajat verikokeet, kuvattiin keuhkot. Maanantaina uusi CRP 25 ja asia oli sillä selvä, ei tutkittu enempää. Ei selvinnyt, mikä kuumeen aiheutti.
Siitä kuukauden päästä taas korkea kuume ja pahoinvointi. CRP 235, suoraan sairaalaan, oli sepsis. Pari viikkoa antibiootteja suoneen ja kuukausi tabletteina.
Menin hakemaan saikkua koska pää kipeä ja 40c kuumetta. Ottivat crp. 160. Pissanäyte, ei tulehdusta. Röntgen - keuhkokuume löytyi. Ei mitään keuhko-oireta, vasta pari päivää diagnoosista aloin yskimään tulehdusnestettä, hyi kun vieläkin muistan miten pahan makuista se oli.
Kotona olin, ja crp katsottiin pari kertaa, nousi alkuun, mutta sitten lähti laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Pikaserppi 65. Lääkäri lähetti suoraan terveysasemalta päivystykseen röntkeniin, jossa todettiin keuhkokuume.
Muita oireita oli hengästyminen ja lievä huimaus puhumisesta, ja lievä lämpöily.
Jo on palvelua. Mulla kerran n.18-vuotiaana pas ka työ ni työterveyslääkäri otti mun crp, olin jossain 38-39c kuumeessa. Sit hän lähetti mut vaan kotiin. Se crp oli 50-60. Olin siinä uskossa itse, että mulla on nuha, kun hän antoi ymmärtää kaikki ok. Ei ihme kun tuolloin olin kipeä ja saikulla joku 3-4 viikkoa ja koko kevään heikkona. Varmaan sairastin keuhkokuumeen tai sisäelintulehduksen tuolloin diagnoosilla "nuha" ja sanomisilla "normaalit arvot"... Selvisi jälkeenpäin mulle vasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on palvelua. Mulla kerran n.18-vuotiaana pas ka työ ni työterveyslääkäri otti mun crp, olin jossain 38-39c kuumeessa. Sit hän lähetti mut vaan kotiin. Se crp oli 50-60. Olin siinä uskossa itse, että mulla on nuha, kun hän antoi ymmärtää kaikki ok. Ei ihme kun tuolloin olin kipeä ja saikulla joku 3-4 viikkoa ja koko kevään heikkona. Varmaan sairastin keuhkokuumeen tai sisäelintulehduksen tuolloin diagnoosilla "nuha" ja sanomisilla "normaalit arvot"... Selvisi jälkeenpäin mulle vasta
Joo itekkin ihmettelin kun keuhkoista ei edes kuulunut mitään. Olin aikaa varatessani sanonut kyllä, että olo ei ole kuin normiflunssassa. Ja lekurillekin taisi tulla vaan aavistus, jokin fiilis, ettei ihan tavallisen flunssan oireet. Ja oli perjantai niin ehkä lekuri pisti vähän varmanpäälle. Onneksi, koska seuraavana päivänä olin jo tosi kipeä ja kuukausi meni toipuessa, yskä muuttui ihan järkyttäväksi nopeasti.
Vielä kolmen kuukauden jälkeenkin yskin kuin räkätaudissa. Inhottava tauti oli.
Vierailija kirjoitti:
crp on turha liikaa katsoa etenkään flunssassa, se nousee herkästi jo pelkästä stressistä
Eipä taida.
Jouduin sairaalaan koska CRP oli yli 200. Syy poskiontelontulehdus. Erikoisen korkeat tuosta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nostaa. Esimerkiksi Adenovirus.
Ei aloittajalla ole adenovirusinfektion oireet.
Minusta tuo on aika korkea, siihen nähden että eivät tutkineet enempää. Ehkä olit hyvävointinen arvoon nähden? Kannattaa mennä lääkäriin herkästi uudelleen jos olo heikkenee.
No on sinua koeteltu!!