Möin osakkeita, iski kauhu. Olenko normaali?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä nyt kannata myydä.
Miksi ei kannattaisi myydä nyt ja ostaa sitten takaisin, kun on laskenut tarpeekseen ja alkaa taas nousta?
Itselleni on käynyt lukemattomia kertoja niin, että olen ostoaikeissa uskonut jonkun osakkeen laskevan vielä tuntuvasti ja pienen nousun olevan vain lyhtyaikainen ilmiö. Nousu olikin pysyvä ja nopea, ja jäin auttamattomasti junasta. Jos on lähes yliluonnollisia kykyjä omaava kurssivelho, niin saattaahan tuollainen kikkailu onnistuakin. Itse en ainakaan ole, joten konservatiivisemmat sijoitusstrategiat sopivat minulle paremmin. 😂
Mä sijoitin yhden 10 vuoden laskusuhdanteen ajaksi indeksirahastoon 2000 euroa. Ja olipa aika yllätys, kun menin tarkastamaan ja seillä oli pääomaa lähes 8000 euroa. Möin pois.Verotus tietysti sieppasi oman osansa.
Elämme korporatismissa, eli suuryritysten johtamassa maailmassa. Korporatismi ei häviä minnekään. USAssa sanottiin, että siellä miljardöörit hävisivät kai jotain 500 miljardia yhdessä yössä, joten eiköhän ne sieltä takaisin nouse ne kurssit. Kyllä niille miljardööreille on kerrottu, mitä peliä tämä on.
Joitain yksittäisiä firmoja voi kai kaatua, ja kaatuvat sitten isompien yritysten syliin?
Uutisissa kehotettiin tänään sijoittamaan jatkossa USAn sijaan esim. Saksan markkinoille, mutta voiko tähän uutiseen luottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei kannattaisi myydä nyt ja ostaa sitten takaisin, kun on laskenut tarpeekseen ja alkaa taas nousta?
Tämä on juuri se voittava taktiikka. Jäitä hattuun -lampaat päätyvät kerittäväksi.
Lampaat päätyvät kerittäväksi, mutta myös ne itsepäiset pässit.
Onko se itsepäisyyttä, jos vaihtaa laidunta kun ruoho on syöty eikä uutta siementä ole vielä edes kylvetty?
Osakemarkkinoilla suurimmat tuotot tehdään nimenomaan silloin, kun uutta siementä ei ole edes kylvetty, mutta tullaan vielä kylvämään.
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa kannattaa alkaa ostamaan?
Tuskin ihan vielä. Ehkä ensi vuonna?
Vierailija kirjoitti:
Ok. Kivaahan se on kun rahaa tilillä.
Ja siitä verottaja ottaa oman osansa
Tänään kannattaa ostaa. Myy sitten vaikka ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni on käynyt lukemattomia kertoja niin, että olen ostoaikeissa uskonut jonkun osakkeen laskevan vielä tuntuvasti ja pienen nousun olevan vain lyhtyaikainen ilmiö. Nousu olikin pysyvä ja nopea, ja jäin auttamattomasti junasta. Jos on lähes yliluonnollisia kykyjä omaava kurssivelho, niin saattaahan tuollainen kikkailu onnistuakin. Itse en ainakaan ole, joten konservatiivisemmat sijoitusstrategiat sopivat minulle paremmin. 😂
Ei taida olla mitään näyttöä siitä, että Suomessa olisi oikeasti jokin sijoittajaryhmä, joka hyötyisi aktiivisesta treidaamisesta. Osta ja pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheasti pitäisi seurata ulkomaisia sivustoja, eritoten "oikeita" somesivustoja, jotka etukäteen varoittelevat tulevista kriisesitä. Trumpin ennustettiin jo jokin aikaa sitten tekevän jonkun peliliikkeen maaliskuussa, mutta en itse osannut epäillä näitä tulleja. Usa pääsee aina yllättämään.
Möin Trumpin virkaanastujaispäivänä kaikki USA osakkeet ja ETF:t.
Oikeastaan tein muutoksen sijoitusuunnitelmaani jo Suomen eduskuntavaalituloksen jälkeen 2023 ja vähensin Suomi-osakkeiden painotusta. Tämä USA omistusten myynti oli nyt käytössä vain sen suunnitelman mukainen myynti. En ikinä kuvitellut homman menevän näin pahasti vihkoon.
Muita osakeomistuksia en myy nyt ainakaan viiteen vuoteen, mutta saatan ostaa sopivalla hinnalla. Kohtalainen osuus siirtyi jo aikaisemmin korkorahastoihin ja vastaaviin pienemmän riski sijoituksiin. Osakkeissa ja osakerahastoissa tällä hetkellä vain 20 k€.
Ajattelin 5 vuotta sitten, että korona voi heilutella kursseja ja möin kaikki pois, kun ei enää vanhana kiinnostanut aktiivisesti seurata markkinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se voittava taktiikka. Jäitä hattuun -lampaat päätyvät kerittäväksi.
Lampaat päätyvät kerittäväksi, mutta myös ne itsepäiset pässit.
Onko se itsepäisyyttä, jos vaihtaa laidunta kun ruoho on syöty eikä uutta siementä ole vielä edes kylvetty?
Osakemarkkinoilla suurimmat tuotot tehdään nimenomaan silloin, kun uutta siementä ei ole edes kylvetty, mutta tullaan vielä kylvämään.
Noh, jos olet vakuuttunut siitä että tänään ostamalla tienaat rahaa, niin anna mennä. Suurimmat tariffit eivät ole vielä tulleet edes voimaan. Omiapahan ovat rahasi. Toistaiseksi ainakin.
Osta kalliilla, myy halvalla, perussijoittajan meininki. Kyllä ne voi pitääkin. Vaikka 10 v. Ei ne mihinkään karkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näköpiirissä mitään sellaista että kurssit lähtisi nousuun.
Todellisen reaalitalouden ja pörssitalouden kuplapuhkeaa, ero on kasvanut täysin eroon toisistaan.
Höpö höpö. Kuvitteletko ihan oikeasti, että oligarkkien ja ääripopulistien johtama USA antaisi osakemarkkinoidensa romahtaa lopullisesti? Se olisi rybyplikaanien loppu, eivätkä he sen anna tapahtua.
Jaa että amerikkalaiset tekisi pörssiin tukiostoja:D. Mistä laitoksesta näitä ideoita tulee.
80-luvulla kauppaopiston kokeissa oli kysymys:
Pekka osti 1000 kpl firman A osaketta hintaan 10 mk/kpl. Viikon kuluttua firman A kurssi oli pudonnut 5 markkaan /kpl.
Paljonko Pekka teki tappiota?
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla kauppaopiston kokeissa oli kysymys:
Pekka osti 1000 kpl firman A osaketta hintaan 10 mk/kpl. Viikon kuluttua firman A kurssi oli pudonnut 5 markkaan /kpl.
Paljonko Pekka teki tappiota?
Niin ja oletettiin ettei ollut ylimääräisiä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näköpiirissä mitään sellaista että kurssit lähtisi nousuun.
Todellisen reaalitalouden ja pörssitalouden kuplapuhkeaa, ero on kasvanut täysin eroon toisistaan.
Höpö höpö. Kuvitteletko ihan oikeasti, että oligarkkien ja ääripopulistien johtama USA antaisi osakemarkkinoidensa romahtaa lopullisesti? Se olisi rybyplikaanien loppu, eivätkä he sen anna tapahtua.
Jaa että amerikkalaiset tekisi pörssiin tukiostoja:D. Mistä laitoksesta näitä ideoita tulee.
Uutisissa sanottiin tänään, että Usan pörssiin sijoittajista 60 % olisi tavallisia kansalaisia. Niihinhän tämä iskee eniten. Oligarkit on voineet siirtää varojansa muualle jo aiemmin, jos ovat saaneet etukäteen vähän tietää, mitä tuleman pitää. Kai ovat saaneet, kun muutama kirjoittelija täälläkin on osannut ennakoida tulevaa jo Trumpin virkaanastujaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Möin Trumpin virkaanastujaispäivänä kaikki USA osakkeet ja ETF:t.
Oikeastaan tein muutoksen sijoitusuunnitelmaani jo Suomen eduskuntavaalituloksen jälkeen 2023 ja vähensin Suomi-osakkeiden painotusta. Tämä USA omistusten myynti oli nyt käytössä vain sen suunnitelman mukainen myynti. En ikinä kuvitellut homman menevän näin pahasti vihkoon.
Muita osakeomistuksia en myy nyt ainakaan viiteen vuoteen, mutta saatan ostaa sopivalla hinnalla. Kohtalainen osuus siirtyi jo aikaisemmin korkorahastoihin ja vastaaviin pienemmän riski sijoituksiin. Osakkeissa ja osakerahastoissa tällä hetkellä vain 20 k€.
Täällä tietoa korkosijoittamisesta
https://www.nordnet.fi/etf/ideat/korkosijoittaminen
t. eri
Trumpppi sanoi, että kun (talous) on sairas, pitää ottaa lääkettä.
Yksi teoria on, että kun kurssit laskee, niin on mahdollista, että se jotenkin pienentäisi usan suurta velkamäärää. Siksi ne ovat kusessa, niillä on 5 kertaa enemmän velkaa kuin Suomella suhteellisesti, ja ei meilläkään ole nämä kiristykset vielä ole kovinkaan vaikuttaneet velan vähenemiseen.