Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä aftat suussa johtuu?

Vierailija
14.03.2007 |

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi olla vääränlaisessa hammastahnassa.

Vierailija
2/14 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Mikä aiheuttaa aftat?

Aftaa ei voi saada suutelemisesta tai yhteisistä ruokailuvälineistä, koska aftat eivät ole tarttuvia. Ne saattavat johtua kehon autoimmuunireaktiosta, mikä tarkoittaa sitä, että elimistön omat solut hyökkäävät suun pintakudoksen soluja vastaan.

Seuraavilla tekijöillä on arveltu olevan osuutta aftojen synnyssä:

¿ raudan tai vitamiinien puute (koskien erityisesti B12- tai C-vitamiinia)

¿ ruuansulatuselimistön sairaus kuten Crohnin tauti tai haavainen paksusuolentulehdus (= colitis ulcerosa)

¿ keliakia

¿ hormonaaliset syyt; monet naiset saavat aftoja kuukautisten aikaan

¿ stressi

¿ tietyt ruuat

¿ hammastahnat, jotka sisältävät natriumlauryylisulfaattia

"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahingossa jos puraisen poskeen sen verran, että limakalvo rikkoutuu, niin takuuvarmasti siihen tulee afta.

Vierailija
4/14 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siinä onkin afta tulossa ensin, ja sitten puret siihen, koska se on kohollaan. Mä en tajua miten mä taas olisin purrut vain huuleeni yhtäkkiä. Kai siinä täytyy olla ensin joku kohouma jota puree...siis afta ensin ja puraisu sitten.

Vierailija
5/14 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vaihdon hammastahnaksi elmexin

Vierailija
6/14 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessämme kolme kärsi aftoista, mutta eipä ole aftoja tullut sen jälkeen kun tahnat vaihdettiin Elmexiin. Eli syynä oli tuo lauryylisulfaatti, jota tahnoissa on pelkän vaahdon takia :(

Vierailija
7/14 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottiin, että Elmexissä on jotain syöpää aiheuttavaa ainetta.

Mutta en tiedä, itse pesin sillä aikoinaan, nyt olen vaihtanut apteekin vaahtoamattomaan.

Vierailija
8/14 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan niitä oli suussa 7 samaan aikaan. Huomasin, että vamma tai haava suussa, esim hammasharjalla ikeneen tökkäisy aiheutti aina aftan. Mulla oli samaan aikaan kova stressi niin duunissa kuin yksityiselämässäni. Aftoja tuli aina, kun ex-mieheni kanssa meni oikein huonosti. Erostamme on nyt 2,5 vuotta, sen jälkeen ei ole aftoja tullut kertaakaan, vaikka aiemmin mulla oli niitä ainakin kerran kuussa. Duunistressi on pysynyt samanlaisena kuin ennenkin, samoin hammastahna.

Toisaalta luin, että aftat vähentyvät yleensä kolmenkympin jälkeen. Sekin kyllä täsmää.

Vierailija
9/14 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

sanottiin, että Elmexissä on jotain syöpää aiheuttavaa ainetta.

mutta sen muistan että jutussa asiantuntijana ollut hl ei suositellut Elmexiä.

Jos tuote suoraan aiheuttaisi syöpää, niin ei se kyllä saisi markkinoilla olla.

Vierailija
10/14 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sen jälkeen ole aftoja näkynyt. On kyllä tullut silloin, jos olen unohtanut vitamiinit joksikin aikaa. Suosittelen kokeilemaan! Oon myös muuten ollut terveempi sinä aikana, kun olen säännöllisesti syönyt vitamiineja.

Vierailija
11/14 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiemmin oli myös muitakin hammastahnoja joissa siä ei ollyt, mm. oxygenol sensitive, mutta näkyy hävinneen muut kauppojen hyllyiltä hyvin, ikävä kyllä. hammaslääkärini ainakin minulle moitti tuota elmexiä siitä ettei se sisällä läheskään yhtä paljon/tarpeeksi fluoria kuin monissa muissa. mutta meillä ainakaan ei tule kuuloonkaan käyttää muita noiden aftojen vuoksi. mistään syöpää aiheuttavasta en ole kyllä erityisemmin kuullut elmexissä... jospa nyt tarkoitetaan näitä antibakteerisia aineita, heksakloori-jotain, joita joissain hammastahnoissa on käytetty tavallaan turhaan, ja voisivat varmaan hyvinkin olla karsinogeenisiä eli syöpää aiheuttavia suurina pitoisuuksina.

Vierailija
12/14 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Hammastahnan vaihto vaahtoamattomaan. Apteekista saa, sopivia esim. kotimainen Salutem tai ulkomaalainen Yotuel.

-Narskutan hampaitani, minkä seuraksena aiemmin poskiin tuli nirhaumia. Näihin kehittyi helposti aftoja. Nykyään käytän joka yö hammaslaboratoriossa teetettyä purentakiskoa. En enää pure poskiin, hampaat eivät kulu, ja kasvojen lihaksetkin ovat vähän rentoutuneet.

Vierailija
13/14 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin luin Hesarin hammastahnavertailusta, etteivät hammaslääkärit enää suosittele ja monien hammaslääkärien mukaan sitä ei pitäisi enää edes käyttää. Siinä taisi olla jotakin haitalliseksi epäiltyä ainetta.

Salutem apteekista on hyvä! Siinä ei ole mitään ylimääräisiä aineita. Löytyy muuten myös pikkulapsille sopiva, vähä-fluorisempi versio!

Vierailija
14/14 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo haitallinen aine jota haetaan takaa on varmaan triclosan-nimellä kulkeva, tavallaan antibakteerinen turha aine hammastahnoissa. sitä käytetään paljon varsinkin monitehohammastahnoissa. elmexissä sitä ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi