Jos esikoululainen ei saa kavella koulusta kotiin, niin vanheneeko han kesan aikana niin paljon etta sitten saa elokuussa jo kavella kotiin koulusta?eskari koulun tiloissa
Kommentit (7)
Vähän samoin 6kk ikäistä ei voi viedä päiväkotiin, mutta 9kk ikäisen voi. Ei siinä ajassa ihmeitä tapahdu, mutta hyvä että on edes joku raja olemassa.
on pakko olla. Kaikessa on rajoja. Joku ensi kesänä 18 täyttävä voi valittaa, miksei jo saa äänestää yms.
koululaisena olla illat ja viikonloput kotona kun äiti on töissä. Sosiaalitoimiston kanta.
 kypsyvät ja vanhenevat.
 Monien kohdalla tosin suurin kypsyisvaihe on ekanluokan keväällä, eikä vielä siinä kesällä. Näiden lasten vanhemmat pyrkivät saattamaan lapsiaan vielä syksylläkin kun näikevät tilanteen. Jouluun mennessä useimmat osaavat jo kulkea koulumatkan yksin.
Vierailija:
Vähän samoin 6kk ikäistä ei voi viedä päiväkotiin, mutta 9kk ikäisen voi.
 Meidän tyttö meni 6-vuotiaana kouluun (on syntynyt joulukuun lopussa), ja alku oli etukäteen tosi pelottavaa: pahinta oli, ettei hän saanut edes iltapäivähoitopaikkaa!
 Etukäteen tuntui aivan karmealta jättää 6-vuotias selviytymään iltapäivistä yksin. Mutta yllättäen lapsi kypsyi muutamassa kuukaudessa kesän ja alkusyksyn aikana niin, ettei koulun aloitus tuntunutkaan enää syksyllä yhtään ylivoimaiselta.
 Tyttö ei ole vieläkään yksin kuin tunnin-kaksi koulun jälkeen, koska hän on toki vieläkin liian pieni pärjäämään koko iltapäivän yksinään, mutta tuo aika sujuu jo aivan loistavasti. Ja ne koulumatkatkin sujuvat nopeasti ja turvallisesti.
Meilläkään tarhasta eivät päästä lasta yksin kotimatkalle vaikka osaakin. Mä olen joskus hakenut lapsen ja siten ottanut vastuun. Sit lapsi on kävellyt/pyöräillyt yksin kotiin ja mä hurautan autolla :). Monimutkaiselta kuulostaa mutta pitäähän lapsen harjoitella kulkemista.