Tiedättekö miksi uudet valurautapannut ovat röpelöisiä, mutta vanhat perintöpannut sileitä
Koska ennen valumuotit tehtiin hienommasta hiekasta joka pölysi niin että työnteijöille tuli keuhkosairauksia. Paisto-ominaisuudet ovat kuitenkin lähes samat röpelöisemmälläkin pannulla.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö miksi nuoret penikset on niin sileitä? Siksi koska vanhoilla peniksillä on naitu peräaukkoon ja paska syövyttänyt kraatereita.
Voi teitä lapsia kun olette niin viisaita omasta mielestänne. Kuitenkin minä t a p a n sinut kun tulet vastaan. Ja upotan ruumiisi suohon ettei sitä löydetä koskaan
Ihan sivusta kyselen miksi panet pehvaan, jos se herättää sinussa noin suuria tunteidenhallintaongelmia? Miten voi anonyymillä jauhantafoorumilla mikään kommentti mennä noin tunteisiin?
Tykkään siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö miksi nuoret penikset on niin sileitä? Siksi koska vanhoilla peniksillä on naitu peräaukkoon ja paska syövyttänyt kraatereita.
Voi teitä lapsia kun olette niin viisaita omasta mielestänne. Kuitenkin minä t a p a n sinut kun tulet vastaan. Ja upotan ruumiisi suohon ettei sitä löydetä koskaan
Äkkiä eskaloitui.
Nuoren miehen tiedoksi, vanhoilta huovrilta kuultuja viisauksia: Penis ei vanhene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sivusta kyselen miksi panet pehvaan, jos se herättää sinussa noin suuria tunteidenhallintaongelmia? Miten voi anonyymillä jauhantafoorumilla mikään kommentti mennä noin tunteisiin?
Tykkään siitä.
Ei uskoisi. Kommenttisi perusteella luulisi, että häpeät sitä. Ehkä sinulla on sitten omaan ikääsi liittyvä ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitin kolme viimeistä kommenttia asiattomiksi.
Kyllä ne uudetkin valurautapannut on sileitä, ei siinä valussa enää hiekkaa käytetä.
Näytäpä yksikin sileä uusi valurautapannu urpo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne uudetkin valurautapannut on sileitä, ei siinä valussa enää hiekkaa käytetä.
Kyllä käytetään. Lähes kaikki valurauta tulee Kiinasta nykyisin. Ja kyllä, uudet pannut karheita juurikin tämän vuoksi. Todella kovalla rahalla saa sitten hiottuja valurautapannuja jotka eivät ylimääräisen hinnan väärtejä. Jos sileän tahtoo, niin ei ole iso homma itse hioa rälläkällä ja hiomalaikalla. Yhden tein niin, ja ei eroa paistoon kaupan karheaan hyllyversioon verrattuna, joten ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytetään. Lähes kaikki valurauta tulee Kiinasta nykyisin. Ja kyllä, uudet pannut karheita juurikin tämän vuoksi. Todella kovalla rahalla saa sitten hiottuja valurautapannuja jotka eivät ylimääräisen hinnan väärtejä. Jos sileän tahtoo, niin ei ole iso homma itse hioa rälläkällä ja hiomalaikalla. Yhden tein niin, ja ei eroa paistoon kaupan karheaan hyllyversioon verrattuna, joten ei kannata.
Onko sillä raudan alkuperällä jotain väliä, sehän seostetaan käyttötarkoituksen mukaan. Pohja on tietysti sorvattu suoraksi. Oman amerikkalaisen paistinpannuni ostin Motonetista vuosia sitten. 15e. Ei se ihan sileä ole eikä karhea mutta letut paistuu hyvin. On tosi hyvä pienehkö pannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä raudan alkuperällä jotain väliä, sehän seostetaan käyttötarkoituksen mukaan. Pohja on tietysti sorvattu suoraksi. Oman amerikkalaisen paistinpannuni ostin Motonetista vuosia sitten. 15e. Ei se ihan sileä ole eikä karhea mutta letut
Se sun Lodge on niitä karkeammalla hiekalla valettuja, eli karheita. Valmistettu usassa. Lodgen emaloidut tuotteet on valmistettu kiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ostaa kiinalaisia pannuja, minä en ainakaan. Omani olen ostanut vuosi sitten, eikä toista tarvitse ostaa ikinä. Sileä pinta siinä vaikka on Suomessa teollisessa muotissa tehty pannu.
"Valurautapannuja on valmistettu jo kauan. Joskus viisikymmentäluvulla siirryttiin teollisiin muotteihin valmistuksessa, jolloin pannut voitiin toimittaa myyntiin heti valun jälkeen.
Ennen suursarjatuotantoon siirtymistä pannut valettiin hiekkamuoteissa, jolloin pinnat, erityisesti paistopinta hiottiin sileäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ostaa kiinalaisia pannuja, minä en ainakaan. Omani olen ostanut vuosi sitten, eikä toista tarvitse ostaa ikinä. Sileä pinta siinä vaikka on Suomessa teollisessa muotissa tehty pannu.
"
Suomessa ei ole yhtäkään valurautavalimoa.
Kyllä meillä oli 70- luvulla röpelöinen paistin pannu. Olen käynyt valimossa jossa käytetään edelleen hiekkamuotteja
Miten se röpelö puhdistetaan oikeaoppisesti?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä oli 70- luvulla röpelöinen paistin pannu. Olen käynyt valimossa jossa käytetään edelleen hiekkamuotteja
Näin se valurauta edelleenkin tehdään. Omat sileät pannut ovat jostain vuosisadan alkupuolelta. Kaikki uudemmat ovat karheita. Ihmiset eivät nyt taida tietää eroa kun eivät ole nähneet kuin niitä karheita.
Vierailija kirjoitti:
Keitän vettä ja harjaan tiskiharjalla puhtaaksi. Joskus käytän teräksistä pannulapun kokoista panssariketjulappua joka tarkoitettu valurautapannuille. Vuosien saatossa hioo myös pannua sileämmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta useimmiten vaan tosiaan harjaan hanan alla lämpimällä vedellä heiti käytön jälkeen kun vielä lämmin. Muuta ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se valurauta edelleenkin tehdään. Omat sileät pannut ovat jostain vuosisadan alkupuolelta. Kaikki uudemmat ovat karheita. Ihmiset eivät nyt taida tietää eroa kun eivät ole nähneet kuin niitä karheita.
Vuosisadan alkupuolella tarkoitan 1900 lukua. Saattavat tosin olla jopa 1800-luvulta. Mutta kauttaaltaan sileitä, erottaa helposti sorvatuista pannuista jotka ainoastaan ulko- ja sisäpohjasta sileitä.
Minulla on 4-5 valurautapaistinpannua. Yhden ostanut itse joskus -80 luvulla. Loput olen ottanut huomaani kun on eteen tullut. Pitääkin tutkia joku päivä niitä tarkemmin.
Pannut eivät ole juuri käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 4-5 valurautapaistinpannua. Yhden ostanut itse joskus -80 luvulla. Loput olen ottanut huomaani kun on eteen tullut. Pitääkin tutkia joku päivä niitä tarkemmin.
Pannut eivät ole juuri käytössä.
Minäkin koetan niitä sileitä aina kirppareilla bongailla.