KOTIÄIDIT: MINKALAINEN PÄIVÄOHJELMA TEILLÄ ON? ENTÄ ONKO VIIKKO-OHJELMAA?
Kommentit (20)
n. klo 9 ulos
n. klo 11 lounas, sen jälkeen nukkuvat päiväunet.
Päiväunien aikana laitan iltaruoan mahdollisimman valmiiksi, että sen voi vaan paistaa/keittää sitten ennen kuin mies tulee kotiin. Salaatin teen myös, joskus teen sämpylöitä joita syödään jo välipalalla.
klo 14 välipala
klo 17 illallinen
20.00 iltapala ja sen jälkeen lapset nukkumaan, itse saatan tehdä sitten vaikka keittoa seuraavan päivön lounaalle.
n. klo 22-23 mennään me vanhukset nukkumaan
syödään aamupalaa...poika katselee aamulastenohjelmia, tyttö leikkii lattialla...syön itse, luen lehteä...
laitan tytön ekoille unille noin 9 aikaan
puetaan pojan kanssa, lähdetään ulos noin klo 10
tyttö herää puistossa, istuskelee vaunuissa
11.30 kotiin, lounas
12.00 poika päikkäreille
13.00 tyttö päikkäreille (mun oma aika)
15 poika herää, 15.30 tyttö herää
välipala, leikkiä, pikkuhommia (pyykkiä,imurointia, tiskejä=
teen ruuan
syödään klo 17
mies tulee noin klo 17.30
klo 18 mies ja poika ulos, joskus tyttö mukaan
19 iltapalaa
20 molemmat lapset nukkumaan
joko minä tai mies urheilemaan, vuoroilloin
viikonloppuisin lepposaa yhdessäoloa, ulokoilua, kyläilyä
ruuat teen päivän mittaan miten sattuu, meillä käytetään paljon myös puolivalmisteita-
Ei mitään erityistä viikko-ohjelmaa ole, tiettyinä päivinä on muskari ja avoin pk ja niissä käydään fiiliksen mukaan. Siivoukset, kaupassakäynnit yms. tehdään tarpeen vaatiessa.
klo 6.30-7 herätys, aamupala, aamupesut yms
klo 9-9.30 ulkoilemaan/kauppaan/ystäviä tapaamaan/" harrastuksiin"
klo 11-11.30 lapsen lounas
klo 12-15 lapsi päiväunilla, itse teen ruokaa/syön/siivoan/nettailen
klo 15 välipala
klo 16 ulkoilemaan/kauppaan/ystäviä tapaamaan
klo 17 päivällinen, jonka jälkeen saatetaan lähteä ulos/kauppaan/isovanhemmille
klo 19.30 iltapala, iltapesut
klo 20-20.30 lapsi nukkumaan, vanhemmat telkkarin ääreen
Ei nämä kiveen hakattuja asioita ole, mutta suunnilleen näin meillä päivä kulkee..
7-8 ylös
8.30- aamupala
9.30- ulos
11- ruoka
11.30 Pikkuinen unille
14- välipala
15- ulos
17- ruoka
20- iltapala
20.30 pesut ja unille
(miehen kanssa nukkumaan 22 -->)
sekaan mahtuu kotihommia, kyläilyreissuja, leikkimistä, askartelua tms. touhua.
Kerran viikossa muskari ja vauvauinti.
päiväohjelma on suunnilleen seuraavanlainen:
7-8 herätys
noin 10 ulos tai kerhoon
sisään
lounas
lapset nukkumaan
herätys
välipala
päivällinen noin klo 17
illalla kaupassakäyntiä, ystävien tapaamista, ulkoilua tms.
21 lapset nukkumaan
MA-ulkoilua pienen kanssa, pyykkäystä, jääkiekkoilija reeneihin
TI- muskariin nuorimman kanssa, pyykinhuoltoa
KE-kauppapäivä, illalla jumppa
TO-perhekerho pienimmän kanssa, pianotunnille kuskausta, pyykkäystä
PE-ulkoilua pienimmän kanssa, siivouspäivä, pizzapäivä
LA-paikkojen järjestelyä, pyykinhuoltoa, jäkisreeneihin vientiä, saunapäivä
SU-koko perheen rentoilupäivä
Vanhin käy itse kisoja ja esiintymisiä lukuunottamatta reeneissä.
Lisäksi tosiaan pojan pelireissut ja tytön kisat.
klo 8 herätys ja aamupala, lehdenluku
klo 9-10 ulos (puistoon/muskariin/perhekerhoon/kuntosalille, jossa lasten leikkihuone ja leikkitäti)
klo 12 kotiin syömään
klo 13-15 lapsen päiväunet
klo 16- kotihommia/ruuanlaittoa/kuntosalille
klo 20 lapsen iltatoimet ja nukuttaminen
klo 21 omaa aikaa miehen ja tv:n parissa
...samoin me aikuiset. Ohjelmamme on väljä, joten sinne mahtuu paljon fiilistelyäkin sekaanjoukkoon ;-) Kukin tyylillään.
mutta päivät menevät karkeasti seuraavaan tapaan:
Isommat heräävät n. 7-8 aikaan, jonka jälkeen syödään aamupuurot. Puurot syöty viim. klo 9.
Ulos mennään n. 10-11 aikaan päivästä riippuen ja silloin vauva menee nukkumaan. Ulkoilua n. 1-2 tuntia säästä riippuen. Kerran viikossa perhekerho aamupäivästä.
Lounas n. klo 12-13 aikaan ja sen jälkeen isommat lapset päiväunille.
Isommat heräävät n. 14-15 aikoihin, minkä jälkeen välipalaa.
Päivällinen syödään n. klo 17-18 aikaan.
Noin kerran-pari viikossa nähdään kavereita puistossa tai muualla, yleensä aamupäivisin.
Vierailija:
Uskomatonta, että jotkut noudattaa jotain hikistä päiväohjelmaa, eiks elämä ole liian kallis tuollaiselle!
Kyllän tuo noin " paperille laitettuna" tuntuu hassulta, mutta kummasti se selkeä rytmi helpottaa arkea. Ainakin meidän tapauksessa. Ja siis selkeällä rytmillä tarkoitan sitä, että ruoka- ja uniajat ovat suht samat. Toki joinain päivinä tulee poikkeuksia ja ruokakin voidaan syödä ulkona (lapsi 1,5v). Millainen sinun päiväsi sitten on?
olisinko ollut 4...
Edelliset vastaukset näyttävät hyvin tutuilta. Samalla tavalla mennään meilläkin. Kasin vastausta kyllä ihmettelen, eikö päiväjärjestys muotoudu automaattisesti? Syöminen, ulkoilu ja nukkuminen rytmittävät päivää hyvinkin tehokkaasti ilman sen kummempia " aikataulun noudattamisia" .
lapsellisena vanhempana tiedät, että rutiinit ja päiväohjelma ovat onnellisen lapsen ja onnellisen perheen tärkeimmät asiat. Lapsi rakastaa rutiineja ja ennakoitavuutta. Lapsi haluaa tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu.
Ilman ' hikistä' päiväohjelmaa päivät olisi yhtä kaaosta, kiirettä, hulinaa, huutoa ja kiukkua. Nyt kun on selvät sävelet, kaikki sujuu sutjakkaasti.
ymmärrät tämän sitten joskus...;)
Vierailija:
olisinko ollut 4...
Olinkin kutonen
Vierailija:
Vierailija:Uskomatonta, että jotkut noudattaa jotain hikistä päiväohjelmaa, eiks elämä ole liian kallis tuollaiselle!
Kyllän tuo noin " paperille laitettuna" tuntuu hassulta, mutta kummasti se selkeä rytmi helpottaa arkea. Ainakin meidän tapauksessa. Ja siis selkeällä rytmillä tarkoitan sitä, että ruoka- ja uniajat ovat suht samat. Toki joinain päivinä tulee poikkeuksia ja ruokakin voidaan syödä ulkona (lapsi 1,5v). Millainen sinun päiväsi sitten on?
olisinko ollut 4...
Mutta silloin joskus kun olin esim. äitiyslomalla, ei ollut mitään aikatalua, jota olisin noudattanut. Mutta ihan totta, kukin tavallaan!
7.00-9.00 Tyttö 1,5v herää ja syödään aamupuuro
9.10-10.30 äiti katsoo aamusaippuat ja tyttä leikkii omia leikkejä jos ei tuu vieraita tai mennä itse kylään.
10.30-11.40 ulkoillaan/leikitään/kyläillään
11.40-12.00 syödään päiväruoka
12.00-14.00 tytön päikkäriaika jonka jälkeen on välipala
14.00-16.00 välillä äiti tekee päiväruuan + tiskaa/siivoilee tms.
16.00 isi tulee töistä ja syödään yhdessä
sen jälkeen isi seurustelee tytön kanssa ja äiti touhuaa omia juttuja
18.00-19.00 tytön välipala
20.00-21.00 iltapuuro ja tytö unille
21.00-23.00 äidin ja isän vapaa-aika
T: yhden taaperon raskaana oleva 22v äiti
Klo 9 herätys (lapsi 1 v, nukkuu aina pitkään)
klo 10 aamupala
klo 10.30 -> leikkiä, ulkoilua, joskus mulla kotitöitä,
klo 12 lounas
klo 13 mennessä päiväunille, joiden aikana mä syön itse, surffaan netissä, lueskelen, soitan myös kotona oleville kavereille, teen kotitöitä
klo 15 lapsi herää ja syö välipalaa
klo 15.30 -> vapaata oleskelua
klo 17.30 isi kotiin, lapsen riemuhetki
klo 18 päivällinen, isi syöttää, mä teen kotitöitä ja aikuisille ruokaa
klo 19.30 aikuisten päivällinen (okei, tämä nyt on milloin mitenkin, usein vasta lapsen nukkumaan menon jälkeen)
klo 20 iltapuuro, isi syöttää
klo 20.30 iltapesu
klo 22 mennessä lapsi nukkumaan, aikuisten aika alkaa: ruokaa, telkkaria, oleilua
Joustetaan tarvittaessa paljonkin.
Viikko-ohjelmassa ei mitään kummempaa.
Minulla on varmaan useampi lapsi kuin teille yleensä on!
Kaikki ei sovi kaikille ja minä koin vapauttavana sen, kun ei tarvinnut tehdä mitään johonkin tiettyyn aikaan, sai olla vapaasti vauvan ja pienten kanssa.
Ei mitään varsinaista viikko-ohjelmaa, joskus tulee saatua sitä omaa aikaa mut typyillä ei vielä mitään kummempia harrastuksia..
7.30 herätys ja aamupalan laittoon
8.00 lapset ylös ja aamupalalle + vaipanvaihdot
9.00 vanhin typy päivähoitoon
aamupäivällä siivoamista taikka jotain muuta
11.00 vauvat hoidetaan + syötetään
12.00 lenkille ja kauppaan
14.00 vauvat hoidetaan + syötetään
16.00 typy tulee hoidosta kotiin ja syödään ruokaa
17.00 typy menee päikkäreille ja vauvat syö
18.30 typy herää, pihalle ja vauvat vaunuihin nukkumaan
20.00 vauvat syö
21.00 typy yöunille
24.00 vauvat syö
tossa illalla tulee tuo kolmisen tuntia ihan omaa aikaa, isäntä yleensä menee nukkumaan jo kymmenen aikoihin, mä valvon sitten puolilleöin että saan typsykät syöteltyä.. viikonloppuisin vanhin tyttö ei oo hoidossa, että sillon sitten tulee oltua enemmän ulkona.
Siis ei mulla mitään lukujärjestystä ole, asiat vaan menee suunnilleen tuohon malliin. 8 sanoo, että hänellä on monta lasta ja ei mitään säännöllistä elämänrytmiä, niinkö? Minä olen huomannut, että jaksan paremmin ja lapset ovat tyytyväisempiä, kun järjestän elämän niin, että tietyt asiat tapahtuvat ajallaan ja tietyllä tavalla. On ihanaa, kun lounaan jälkeen tenavat menevät automaattisesti potalle, käsienpesulle, hakevat kirjoja ja menevät sänkyyn. Ei mitään selventämistä. Hetken päästä koko liuta on untenmailla. Herättyään tietävät, että pöydllä on välipala odottamassa jne. Kyllä meilläkin on ihan tarpeeksi suunnittelemattomia epäsäännöllisiä ekstempore -päiviä. Yksi silloin tällöin piristää. Kun joskus näitä kasaantuu useampi peräkanaa, huomaan, että minä väsyn, lapset väsyvät, kotityöt jää tekemättä, tavarat alkavat olla kateissa, kellään ei ole nälkä kun on ruoka-aika, kaikilla on nälkä kun ei ole ruoka-aika, kukaan ei nuku, vaikka väsyttää - kaikki nukkuvat autossa ja kiukkuavat perillä- en nauti pidemmän päälle sellaisesta.
Ma-pyykit ja perhekerho, illalla salille
Ti-pyykin jälkihuolto
Ke-pikkusiivouspäivä, miehen kanssa ilta
To-paperiasiat, kauppalistanteko, nettiasiat
Pe-leivontapäivä
La-siivous koko perhe yhdessä ja kauppa ja sauna
7 herään, olen hetken itsekseni, luen lehden, aamiaisen syön
8 lapset heräilevät, aamiainen, leikkiä teen kotihommia, valmistelen päivälistä, siivoilen, olen hetken lasten kanssa luen, loruttelen yms
9-10 ulos, kerhoon, puistoon, asioille, kylään....
12 lounas (joka on jotain eilistä tähdettä tai muuta lämmitettävää) ja päiväunille, teen omia juttunjani, usein luen (en koskaan tee töitä päivälevon aikaan), juon kahvia
15 lapset heräävät, pieni välipala, leikkiä, ulkoilua, valmistan päivällisen
16.30 mies kotiin töistä ja päivällinen
illalla käymme ulkona, uimahallissa, omissa harrastuksissamme jne
19 pika siivous, iltapesu, iltapala, hampaat, satu, saa katsella / lukea kirjaa sängyssä vielä hetken (toinen laittaa lapset, toinen siivoaa keittiön, tiskit, kylppärin yms mitä nyt sotkua jäi) Joskus käyn vielä iltalenkillä, katson telkkaria, aina olemme miehen kanssa ainakin hetken, iltatee yhdessä ja nukkumaan viimeistään 23 ;-)