Miksi Sauli Niinistö vastusti niin pitkään Natoa
Kommentit (14)
Olin Kokoomuksen puoluekokouksessa Vaasassa 1995 valitsemassa salolaista kansanedustajaa Sauli Niinistöä Kokoomuksen puheenjohtajaksi. Samaisessa puoluekokouksessa äänestettiin Kokoomuksen kannaksi Nato-jäsenyyden hakeminen.
Jostain syystä Niinistö suhtautui asiaan kielteisesti melkein neljännesvuosisadan ja muutti mielensä vasta välttämättömän edessä. Olen usein ihmetellyt, että miksi.
Vierailija kirjoitti:
99 % teistä emakoista vastusti hysteerisesti Natoa vielä muutama vuosi sitten. Miettikää, missä kaikessa muussa olette nyt täysin väärässä.
Olen kannattanut Natoa ainakin vuodesta 2010, jolloin tulin täysi-ikäiseksi. Ei ollut silloin suosittua kun kuulemma pärjätään hyvin yksin sisulla ja talvisodan ihmeillä.
Kuten Ukrainasta näkyy, puolustushalukkuus on siellä korkea kuten Suomessa, mutta ei siellä rintamalla vain pärjää yksin ilman isojen maiden tukea.
Vierailija kirjoitti:
Olin Kokoomuksen puoluekokouksessa Vaasassa 1995 valitsemassa salolaista kansanedustajaa Sauli Niinistöä Kokoomuksen puheenjohtajaksi. Samaisessa puoluekokouksessa äänestettiin Kokoomuksen kannaksi Nato-jäsenyyden hakeminen.
Jostain syystä Niinistö suhtautui asiaan kielteisesti melkein neljännesvuosisadan ja muutti mielensä vasta välttämättömän edessä. Olen usein ihmetellyt, että miksi.
Siksi kun jäzenuus ei ollut mitenkään kirkossakuulutettu ja ryssssää piti pitää siinä uskossa ettei mitään ole edes tekeillä. Ei sitä voinut edes haaveilla tuohon aikaan. 1990 olisi ollut tilaisuus, mutta olikohan se Koivisto tuolloin jarruna ollut
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli realismista. Natoon olisi päässyt itäblokin maiden kanssa 90-luvun lopulla tai 2000-luvun alussa. Talja ei halunnut Natoon kirveelläkään, Vuodesta 2012 eteenpäin oli jo myöhäistä ilman pelkoa Venäjän vastareaktiosta. Venäjän hyökätyyä ja ollen sidoksissa Ukrainaan 2022 aukesi ikkuna uudelleen ja sitten Niinistö kumppaneineen tarttui tilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2014 Putte hyökkäsi Ukrainaan mutta ei sekään Saulia hetkauttanut. Oliko vauva aika menossa.
Sauli oli sellainen rys.sien lapatossu
Vai niin.
Mielestäni hän kuitenkin osasi luovia sen venäjän keisarin kanssa aivan hyvin, vaikka joutui jääkiekkoa pelaamaan 'venäläisessä paidassa', neuvottelemaan polkupyörällä tulijoitten' pysäyttämisestä, erään N avalnyin Saksaan viemisestä.
Me emme taida edes tietää mitä kaikkea vekkulia jäynää hänelle on tehty eikä ole auttanut muu kuin hammasta purra ja sinäkö se olisit ollut paremoi siinä diplomatiassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun jäzenuus ei ollut mitenkään kirkossakuulutettu ja ryssssää piti pitää siinä uskossa ettei mitään ole edes tekeillä. Ei sitä voinut edes haaveilla tuohon aikaan. 1990 olisi ollut tilaisuus, mutta olikohan se Koivisto tuolloin jarruna ollut
Ahtisaari olisi halunnut Suomen myös Natoon yhtäaikaa EU-jäsenyyden kanssa. Taisi todeta jotain jälkikäteen, ettei Suomen kansa ollut siihen valmis. Viitaten Naton vastustamiseen kansan keskuudessa, varmaan jälkilämpönä NL-ajoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahtisaari olisi halunnut Suomen myös Natoon yhtäaikaa EU-jäsenyyden kanssa. Taisi todeta jotain jälkikäteen, ettei Suomen kansa ollut siihen valmis. Viitat
Onhan se helvetin kallis investointi, mutta kyllä se pääsyyllinen on tuo vanha vainooja, vaikka miten päin sen asian ajattelee.
Olihan tuo itse Putinkin siihen liittymässä 2000 luvun alussa eikä häntä haitannut yhtään Natolaajentuminen silloin.
Oltaisiinko oltu Ruotsin kanssa sitten 'paremmin turvassa' niin mistä sen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Eikä vastustanut. Emme tietenkään halunneet maksumiehiksi ennenkuin Putin meidät pakotti näyttämällä miten tehdään erikoisoperaatio pienempään naapurivaltioon, koska se ei suostunut vasallikseen.
Itse kyllä olin viimeiseen asti sitä vastaan, mutta ei siinä prkl muu sitten hyvinyt tuon naapurin kanssa.
Samaa mieltä, että ajoitus oli hyvä. Ei turhia kustannuksia. Ja ikävää, että maailma muuttui tähän suntaan eikä itänaapuri pystynyt kehittymään läntiseksi demokratiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2014 Putte hyökkäsi Ukrainaan mutta ei sekään Saulia hetkauttanut. Oliko vauva aika menossa.
Sauli oli sellainen rys.sien lapatossu
Vai niin.
Mielestäni hän kuitenkin osasi luovia sen venäjän keisarin kanssa aivan hyvin, vaikka joutui jääkiekkoa pelaamaan 'venäläisessä paidassa', neuvottelemaan polkupyörällä tulijoitten' pysäyttämisestä, erään N avalnyin Saksaan viemisestä.
Me emme taida edes tietää mitä kaikkea vekkulia jäynää hänelle on tehty eikä ole auttanut muu kuin hammasta purra ja sinäkö se olisit ollut paremoi siinä diplomatiassa?
Jaa, siksikö Sauli esitteli jopa äitinsä tuolle rakkaalle Putelleen. Salevätys oli pääministerin sijainen 1990 luvulla mutta ei yrittänyt silloinkaan natoon.
Sauli uskoi itseensä ja koki olevansa maailman paras Putin-kuiskaaja. Saulilta kyseltiin mitä mieltä Putin on mistäkin. Kunnes paljastui että Putin vei Saulia kuin mätää kukkoa. Baltian maissa tunnettiin Putinin mielenmaisema kertaluokkia paremmin. Jääkiekon pelaaminen ei ole koskaan ratkaissut mitään poliittista ongelmaa.
Niinistö joutaa samaan historian romukoppaan muiden suomettuneiden muumioiden kanssa,tosin Caj-Göran näyttää käyvän samoja askelia joten menköön edeltäjänsä perässä vaikka heti.
Vierailija kirjoitti:
Niinistö oli tosipaikan tullen täysi vellihousu. Ilman jauho - Sannaa olisimme olleet pulassa.
Sannahan ei tehnyt mitään esim NATOn eteen. Ilmoitti toki että ei hänen kaudellaan mutta kansa ilmoitti toisin ja Niinistö joutui hoitamaan homman.
Eikä vastustanut. Emme tietenkään halunneet maksumiehiksi ennenkuin Putin meidät pakotti näyttämällä miten tehdään erikoisoperaatio pienempään naapurivaltioon, koska se ei suostunut vasallikseen.
Itse kyllä olin viimeiseen asti sitä vastaan, mutta ei siinä prkl muu sitten hyvinyt tuon naapurin kanssa.