Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti kuoli ja meillä oli jo etukäteen varattu lomamatka, jonne lähdössä huomenna. Erimielisyyksiä veljen kanssa hautajaisjärjestelyistä, kun

Vierailija
03.04.2025 |

minä en ole paikalla. Aion kuitenkin lähteä perheeni kanssa matkalle. Mitä sanon veljelle? Annan hänelle mielellään vapaat kädet hankkia arkku ja kukat ym jutut.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mieleenkään lähteä lomalle kun omainen kuollut. Hautajaiset on tärkeämmät.

Eihän aapee kerrokaan olevansa hautajaisista poissa... ne järjestetään sopivana ajankohtana, tietenkin. 

Vierailija
62/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu aika paljon siitä millaiset hautajaiset on tarkoitus järjestää - niistä kun pääsee ihan sen kummempia järjestelemättäkin. Lomamatkanne ei varmaan kestä viikkoja (?).

Aloittaja on trolli. Ei se vastaa vaan provoilee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äiti just kuollut, niin lähdetäänpä lomamatkalle? 

Sellaista esimerkkiä lapsille. Ei ihme että penskat ovat itsekkäämpiä ja huonokäytöksisempiä kuin ikinä ennen. 

Niin siis pittäisi hautautua johonkin tuhkaan ja pitää suruaikaa? Mehän ei edes tiedetä mikä homma, oliko äidin kuolema suuri järkytys vai odotettu. 

Vierailija
64/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuoli juuri, kun minulla olisi ollut viikon Euroopan- matka. Peruutin matkan ja sain omasta vakuutuksestani maksamani matkan hinnan takaisin.

Vierailija
65/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä se loman peruminen tässä vaiheessa auttaa. Ei se äiti henkiin herää vaikka istuisi kotona suremassa. Jos minä nyt vaikka kuolla kupsahtaisin kesällä niin en kyllä haluaisi että aikuiset lapset periksi mitään lomamatkaa sen takia koska ei se mitään muuta. Voi olla surullinen vaikka pystyykin normaalisti toimimaan ja elämään. Oma äitini kuoli kun meidän lapset oli 9v ja 14v eikä sitä elämää voinut vaan lakata elämästä.  

Jokaisella on näköjään tärkeysjärjestyksensä. Minä siirtäisin lomaa, koska en voisi nauttia siitä kuitenkaan täysillä. Ensinnäkään surun takia, toisekseen siksi että ne hautajaisjärjestelyt olisivat kuitenkin mielessä. Ja puheissa. 

Vierailija
66/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä tarvi heti sopia, mummo makaa kylmiössä ja hautajaisjärjestelyt voi tehdä lomamatkan jälkeen. Bon Appetit vai mitä se Nykänen sano kun oli hyppyrin nokalla.

Ei sinne välttämättä mahdu. Monessa kunnassa on ahdasta ruumishuoneilla, koska väkeä kuolee niin paljon. Haluavat haudata mahdollisimman nopeasti. 

Meillä ainakin äiti tuhkattiin ja sen jälkeen majaili pari kuukautta hautaustoimistolla. Tuhkaushan muutenkin kai on mielekkäämpi tapa. 

Vierailija
67/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on erimielisyyksiä järjestelyistä, kun kuitenkin annat hänelle mielelläsi vapaat kädet? 

Veli varmaan laiska eikä itse jaksaisi.

Vierailija
68/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisten järjestämiseen nyt ei kovin kauan aikaa mene, max. Pari tuntia hautaustoimistossa ja siinä ajassa ehtii valitsemaan arkun, varaamaan kirkon ja pitopalvelun. Kukat saa netistä ja papin kanssa voi jutella joko puhelimessa tai matkan jälkeen.

Oman äitini kuolema ei juuri hetkauttaisi, emme ole läheisiä eli hyvin voisin lähteä lomalle.

Isän kuoleman jälkeen en olosi voinut kuvitellakaan lähteväni, mutta kun ihmisten suhteet ovat erilaisia. 

Sitä en ymmärrä, miksi lomalle lähtö olisi jotenkin paheksuttavaa, kotonako pitäisi istua? Saisiko töihin mennä vai pitääkö kuoleman pysäyttää koko elämä? Kuinka pitkäksi aikaa?

... ja virkatodistukset sun muut saa tilattua vaikka siellä lomamatkalla... 

Vierailija
69/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista esimerkkiä lapsille. Ei ihme että penskat ovat itsekkäämpiä ja huonokäytöksisempiä kuin ikinä ennen. 

Niin siis pittäisi hautautua johonkin tuhkaan ja pitää suruaikaa? Mehän ei edes tiedetä mikä homma, oliko äidin kuolema suuri järkytys vai odotettu. 

Minä ainakin surisin joka tapauksessa. Ei mikään paras lomafiilis. 

Matkalle voi lähteä kyllä parempanakin ajankohtana, ja lähiomaisen kuoleman takia peruuntuneen matkan hinnan saa kyllä kokonaisuudessaan takaisin. 

Vierailija
70/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mieleenkään lähteä lomalle kun omainen kuollut. Hautajaiset on tärkeämmät.

Eihän aapee kerrokaan olevansa hautajaisista poissa... ne järjestetään sopivana ajankohtana, tietenkin. 

Hiljakkoin oli lehdessä kirjoitus itsekkäistä omaisista, jotka haluavat säilöä vainajaansa viikkotolkulla jemmassa, kun ei löydy kaikille sopivaa hautajaispäivää. Hautajaiset saattavat venyä pitkällekin, mikä aiheuttaa kylmäsäilytystiloissa suuria ongelmia.

Vierailija
71/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkalle voi lähteä kyllä parempanakin ajankohtana, ja lähiomaisen kuoleman takia peruuntuneen matkan hinnan saa kyllä kokonaisuudessaan takaisin. 

Voi olla myös sellainen tilanne kuin mulla, äiti oli tosi huonossa kunnossa pitkään - ilmeisesti mä en olisi saanut moneen vuoteen matkustaa jos hän nyt just sillä mun reissuviikolla olis sattunut kuolemaan. Ja kun kuoli, jatkoin ihan normaalisti elämääni, eikä hautajaisjärjestelyissä kovin montaa tuntia mennyt, muutama puhelu, vähän todistusten tilailua ja pankkihommia. Uurnanlaskupäivänä uurnan ja kukkapuskan haku. 

Vierailija
72/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisten järjestämiseen nyt ei kovin kauan aikaa mene, max. Pari tuntia hautaustoimistossa ja siinä ajassa ehtii valitsemaan arkun, varaamaan kirkon ja pitopalvelun. Kukat saa netistä ja papin kanssa voi jutella joko puhelimessa tai matkan jälkeen.

Oman äitini kuolema ei juuri hetkauttaisi, emme ole läheisiä eli hyvin voisin lähteä lomalle.

Isän kuoleman jälkeen en olosi voinut kuvitellakaan lähteväni, mutta kun ihmisten suhteet ovat erilaisia. 

Sitä en ymmärrä, miksi lomalle lähtö olisi jotenkin paheksuttavaa, kotonako pitäisi istua? Saisiko töihin mennä vai pitääkö kuoleman pysäyttää koko elämä? Kuinka pitkäksi aikaa?

Semmoinen kiva lomapuuha, järkkäillä hautajaisasioita uima-altaalla. Todella rentouttavaa. 

Vierailija
73/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla äiti tai isä kuollut? Jos ei ole, niin et tiedä mitä tekisit tai surisit tai milloin surisit. Oman kokemukseni mukaan suru tulee myöhemmin.  Tuolla virrelläsi et saa kirkkainta kruunua , et pokaalia tai mitalia.

Vierailija
74/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös sellainen tilanne kuin mulla, äiti oli tosi huonossa kunnossa pitkään - ilmeisesti mä en olisi saanut moneen vuoteen matku

No toiset välittää äidistään ja suree, toiset ei. 

Vierailija
75/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla äiti tai isä kuollut? Jos ei ole, niin et tiedä mitä tekisit tai surisit tai milloin surisit. Oman kokemukseni mukaan suru t

Toinen vanhempi on kuollut, joten tiedän kyllä. Älä sinä kerro minulle, miltä minusta tuntuisi. 

Vierailija
76/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoinen kiva lomapuuha, järkkäillä hauta

Niin siihen todistusten tilaamiseen menee muutama minuutti. 

Vierailija
77/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla äiti tai isä kuollut? Jos ei ole, niin et tiedä mitä tekisit tai surisit tai milloin surisit. Oman kokemukseni mukaan suru t

Sun kokemus ei ole muiden kokemus. 

Vierailija
78/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös sellainen tilanne kuin mulla, äiti oli tosi huonossa kunnossa pitkään -

Putkiaivo trollaaja tuli katsomaan ketjua. hehhhehheeee sulla on trauma. Sen huomaa kyllä että et lukenut kommenttia jota lainasit ja vastasit "no toiset välittää äidistään.......bull shit.

Vierailija
79/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Voi olla myös sellainen tilanne kuin mulla, äiti oli tosi huonossa kunnossa pitkään - ilmeisesti mä en olisi saanut moneen vuoteen matku

No toiset välittää äidistään ja suree, toiset ei. "

Voin ihan suoraan sanoa että oli helpotus, jotkut päiviräsäset tietysti nauttii siitä kun läheinen makaa toimintakyvyttömänä. Ei se helpotus tarkoita sitä ettei surisi, mutta ei se omaa elämää pysäytä. 

Vierailija
80/101 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla äiti tai isä kuollut? Jos ei ole, niin et tiedä mitä tekisit tai surisit

No en sanonut, miltä sinusta tuntuisi. Kirjoitin että et tiedä sitä, jos sulla ei ole vanhempaa kuollut. Tämä 13.15 kommentoijalle. Ja lisäksi kerroin omasta kokemuksesta ja tiedän , että minun kokemus ei ole muiden kokemus.